모둠 독서 활동은 의미란 사회적 상호작용을 통해 구성된다는 사회적 구성주의, 문학 작품의 감상에서 독자의 역할을 강조한 독자 반응 이론, 그리고 학습자 중심의 협동 학습 이론을 이론적 기반으로 하고 있다. 이 활동은 읽기, 토론, 그리고 쓰기의 과정으로 구성된다. 본 연구에서는 고등학교 1학년 남학생을 대상으로 연구자가 직접 교사가 되어 모둠 독서 활동을 13주 동안 운영한 뒤, 학생들이 참여 과정에서 보여준 변화 양상을 질적 연구방법을 사용하여 분석하였다.
학생들은 모둠 독서 활동을 처음 시작하면서 적응을 위한 탐색기와 갈등과 대립의 시기를 거치면서 안정과 정착의 시기로 접어들게 되었다. 활동의 초기에는 사실적인 내용의 단순 재인을 많이 하였지만, 후기로 들어서는 줄거리 재구성 능력, 텍스트 비판 능력, 그리고 텍스트의 내용을 내면화하는 능력이 향상되었다. 그리고 모둠 토론 과정에서의 상호작용을 하는 능력도 향상되었다.
모둠 독서 활동은 의미란 사회적 상호작용을 통해 구성된다는 사회적 구성주의, 문학 작품의 감상에서 독자의 역할을 강조한 독자 반응 이론, 그리고 학습자 중심의 협동 학습 이론을 이론적 기반으로 하고 있다. 이 활동은 읽기, 토론, 그리고 쓰기의 과정으로 구성된다. 본 연구에서는 고등학교 1학년 남학생을 대상으로 연구자가 직접 교사가 되어 모둠 독서 활동을 13주 동안 운영한 뒤, 학생들이 참여 과정에서 보여준 변화 양상을 질적 연구방법을 사용하여 분석하였다.
학생들은 모둠 독서 활동을 처음 시작하면서 적응을 위한 탐색기와 갈등과 대립의 시기를 거치면서 안정과 정착의 시기로 접어들게 되었다. 활동의 초기에는 사실적인 내용의 단순 재인을 많이 하였지만, 후기로 들어서는 줄거리 재구성 능력, 텍스트 비판 능력, 그리고 텍스트의 내용을 내면화하는 능력이 향상되었다. 그리고 모둠 토론 과정에서의 상호작용을 하는 능력도 향상되었다.
Book Club activity has its theoretical foundation as follows: (1) the Social Constructivism assuming that meaning is made by social interactions, (2) Reader Response Theory underlining the role of reader in the appreciation of literature, and (3) Cooperated Learning emphasizing student-centered. Boo...
Book Club activity has its theoretical foundation as follows: (1) the Social Constructivism assuming that meaning is made by social interactions, (2) Reader Response Theory underlining the role of reader in the appreciation of literature, and (3) Cooperated Learning emphasizing student-centered. Book Club activity is composed of reading, discussing and writing activities. In this Study, the researcher managed as a teacher a book club program in which 10th grade male students participated for 13 consecutive weeks (the “Book Club Program”). In addition, the researcher observed and analyzed those students’ change of attitudes in learning and etc. by using qualitative methods. Moreover, the researcher discussed in great detail a teacher’s role in running the Book Club Program since the teacher’s instruction is significant part of such Program. At the beginning of the Program, students went through “Periods of Searching for Adaptation”and “Periods of Conflict and Confrontation.”After those periods, they reached “Periods of Stability and Settlement.” In other words, although students at the beginning of the Program showed a simple ability to catch and recognize only literal contents, they developed fully-enhanced abilities such as reconstruction of story, critical inquiry on text, and internalization of the contents on text at the end of the Program. Furthermore, they enhanced communication skills through small group discussions.
Book Club activity has its theoretical foundation as follows: (1) the Social Constructivism assuming that meaning is made by social interactions, (2) Reader Response Theory underlining the role of reader in the appreciation of literature, and (3) Cooperated Learning emphasizing student-centered. Book Club activity is composed of reading, discussing and writing activities. In this Study, the researcher managed as a teacher a book club program in which 10th grade male students participated for 13 consecutive weeks (the “Book Club Program”). In addition, the researcher observed and analyzed those students’ change of attitudes in learning and etc. by using qualitative methods. Moreover, the researcher discussed in great detail a teacher’s role in running the Book Club Program since the teacher’s instruction is significant part of such Program. At the beginning of the Program, students went through “Periods of Searching for Adaptation”and “Periods of Conflict and Confrontation.”After those periods, they reached “Periods of Stability and Settlement.” In other words, although students at the beginning of the Program showed a simple ability to catch and recognize only literal contents, they developed fully-enhanced abilities such as reconstruction of story, critical inquiry on text, and internalization of the contents on text at the end of the Program. Furthermore, they enhanced communication skills through small group discussions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.