이 글은 독서 환경의 변화에 따라 학교에서의 정의적 독서교육이 어떻게 수행되어야 할지를 논의하였다. 이를 위해 현재 학교에서의 정의적 독서가 어떤 문제점을 갖고 있는지를 논의한 다음, 이러한 문제점을 개선하기 위해 새로운 독서 환경을 창조하는 바람직한 정의적 독서의 실천 방안을 살펴보았다.
전자 매체는 전통적인 독서 방식에 많은 변화를 가져오고 있다. 이로 인해 학교 현장에서 이루어지고 있는 정의적 독서는 여러 가지 면에서 기존의 방식들과는 달라져야 한다. 그러나 학교 현장에서의 정의적 독서는 독서 환경의 변화를 잘 수용하지 못함으로써 많은 문제점을 드러내고 있다.
정의적 독서의 핵심은 학습자의 능동적인 텍스트 읽기이며, 정의적 독서를 통해 학습자는 심미적·총체적 경험을 확충하여, 삶의 질을 제고해야 한다. 이러한 정의적 독서가 가능하기 위해서는 우선 독서 환경의 변화를 반영하면서, 학습자의 삶의 질을 제고할 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 이 방안은 독서 환경의 변화와 정의적 독서의 관련성, 정의적 독서의 목적, 정의적 독서의 실천 방향, 정의적 독서의 효과 등의 측면에서 논의될 수 있을 것이다.
정의적 독서는 의미 구성적 활동으로서 읽기와 쓰기가 상호 연관되어야 한다. 의미 구성적 활동으로서 읽기와 쓰기를 상호 연관시킬 수 있는 방법들로는 사고 구술하기와 비평적 에세이 쓰기가 있다. 그리고 다른 방안으로는 독서 클럽 활동과 독서 토론, 독서 워크샵, 문학 기행, 문학 신문 만들기, 문학 캠프 활동 등이 있다.
이 글은 독서 환경의 변화에 따라 학교에서의 정의적 독서교육이 어떻게 수행되어야 할지를 논의하였다. 이를 위해 현재 학교에서의 정의적 독서가 어떤 문제점을 갖고 있는지를 논의한 다음, 이러한 문제점을 개선하기 위해 새로운 독서 환경을 창조하는 바람직한 정의적 독서의 실천 방안을 살펴보았다.
전자 매체는 전통적인 독서 방식에 많은 변화를 가져오고 있다. 이로 인해 학교 현장에서 이루어지고 있는 정의적 독서는 여러 가지 면에서 기존의 방식들과는 달라져야 한다. 그러나 학교 현장에서의 정의적 독서는 독서 환경의 변화를 잘 수용하지 못함으로써 많은 문제점을 드러내고 있다.
정의적 독서의 핵심은 학습자의 능동적인 텍스트 읽기이며, 정의적 독서를 통해 학습자는 심미적·총체적 경험을 확충하여, 삶의 질을 제고해야 한다. 이러한 정의적 독서가 가능하기 위해서는 우선 독서 환경의 변화를 반영하면서, 학습자의 삶의 질을 제고할 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 이 방안은 독서 환경의 변화와 정의적 독서의 관련성, 정의적 독서의 목적, 정의적 독서의 실천 방향, 정의적 독서의 효과 등의 측면에서 논의될 수 있을 것이다.
정의적 독서는 의미 구성적 활동으로서 읽기와 쓰기가 상호 연관되어야 한다. 의미 구성적 활동으로서 읽기와 쓰기를 상호 연관시킬 수 있는 방법들로는 사고 구술하기와 비평적 에세이 쓰기가 있다. 그리고 다른 방안으로는 독서 클럽 활동과 독서 토론, 독서 워크샵, 문학 기행, 문학 신문 만들기, 문학 캠프 활동 등이 있다.
This paper examined how the emotional reading teaching will be accomplished in the school through the change of reading environment. For this, examined what the emotional reading at present in the school has a controversial point, and then, examined the desirable practice plan of the emotional readi...
This paper examined how the emotional reading teaching will be accomplished in the school through the change of reading environment. For this, examined what the emotional reading at present in the school has a controversial point, and then, examined the desirable practice plan of the emotional reading for improving these problems. The electronic media is taking many change in traditional reading method. Result from this, the emotional reading in the school spot must be changed in the various sides from established methods. But the emotional reading in the school spot is exposing many controversial points not admitting the change of the reading environment. The core of the emotional reading is learner’s actual reading, a learner must raise the property of the life, expanding the aesthetic and overall experience through the emotional reading . For the accomplishing of these emotional reading, at first, the plan raising a property of the learner’s life must be prepared. This plan will be examined in the relation between the change of the reading environment and the emotional reading, the purpose of the emotional reading, the practice course of the emotional reading, the effect of the emotional reading. The emotional reading relates reading and writing as a sense forming action. Methods co-relating the reading and the writing as a sense forming action are think-aloud and critical essay writing. And another methods are the reading club action, reading discussion, reading workshop, literature travel, the making literature newspaper, literature camping.
This paper examined how the emotional reading teaching will be accomplished in the school through the change of reading environment. For this, examined what the emotional reading at present in the school has a controversial point, and then, examined the desirable practice plan of the emotional reading for improving these problems. The electronic media is taking many change in traditional reading method. Result from this, the emotional reading in the school spot must be changed in the various sides from established methods. But the emotional reading in the school spot is exposing many controversial points not admitting the change of the reading environment. The core of the emotional reading is learner’s actual reading, a learner must raise the property of the life, expanding the aesthetic and overall experience through the emotional reading . For the accomplishing of these emotional reading, at first, the plan raising a property of the learner’s life must be prepared. This plan will be examined in the relation between the change of the reading environment and the emotional reading, the purpose of the emotional reading, the practice course of the emotional reading, the effect of the emotional reading. The emotional reading relates reading and writing as a sense forming action. Methods co-relating the reading and the writing as a sense forming action are think-aloud and critical essay writing. And another methods are the reading club action, reading discussion, reading workshop, literature travel, the making literature newspaper, literature camping.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.