독자가 텍스트를 이해, 기억, 회상할 때 텍스트구조는 매우 중요한 역할을 한다. 능숙한 독자는 텍스트구조를 잘 활용한다. 그들은 텍스트 구조를 통하여 텍스트 의미내용을 구성할 뿐만 아니라 텍스트 구성요소들의 중요도를 판단한다. 그러나 미숙한 독자들은 텍스트구조를 잘 활용하지 못한다. 텍스트구조의 활용 능력은 읽기능력을 좌우한다. 이 글은 읽기 교수←학습을 위한 텍스트구조의 의미관계를 고찰한다. 학습자에게 텍스트구조를 가르치기 위해서는 텍스트구조를 형성하는 중요 요인의 하나인 의미관계의 양상을 알아야하기 때문이다 . 이 글은 읽기 교육의 내용 연구의 일환이다. 이런 연구를 바탕으로 읽기 교육의 방법이 이어져야 한다. 텍스트란 무엇인가? 보그란데와 드레슬러에 의하면 텍스트는 텍스트성의 일곱 가지 기준 즉, 결속성, 응집성, 의도성, 용인성, 상황성, 상호텍스트성, 정보성을 충족시키는 의사소통성 발화체이다. 그러나 텍스트를 완성하는 가장 지배적인 텍스트자질은 응집성이다. 텍스트 응집성은 텍스트의 여러 구성요소들이 서로 의미적으로 연결되는 내용적 자질이다. 텍스트 구성요소들을 의미적으로 응집시키는 것이 바로 '의미관계'이다. 텍스트의 의미구조는 구성요소들의 의미내용이 의미관계 에 따라 연결되어 이루는 응집성 구조를 말한다. 이러한 텍스트 응집 성 구조는 텍스트 중심적 개념이면서 동시에 텍스트 사용자 중심의 개념이다. 텍스트구조의 의미관계를 연구한 메이에 (Meyer, 1985), 이삼형 (1994), 김봉순 (1996), 박진용 (1997) 등을 살펴보았다. 이들 연구를 바탕으로 읽기 교수 학습을 위하여 텍스트구조의 의미관계를 어떻게 설정해야 하는지 그 방향을 짚어보았다. 텍스트 의미구조는 텍스트 구성요소들의 의미내용이 '포함의 원리'와 '선호의 원리'얘 따라 종속적으로 응집되는 종속적 의미관계 유형이 있고 , '대등의 원리'에 따라 대등적으로 응집되는 대등적 의미관계 유형이 있다 . 종속적 의미관계에 속하는 의마관계의 종류에는 부가, 이유, 종속바교 , 유추, 일반화 등이 있다. 그 리고 대등적 의미관계에 속하는 의미관계의 종류에는 수집, 대등인과, 대등 비교 / 대조, 문제 / 해결, 공제 등이 있다. 그러나 텍스트 구성요소들이 기본적 의미관계 종속적 의미관계, 대등적 의미관계로 응집되는 것은 정해진 사실이자만 , 구체적인 의미관계의 종류는 모두 다 체계화하기 어려운 개방적 체계로서 다양한 양상으로 독자에 의해 구성된다고 보아야 한다. 따라서 읽기교육자는 설명적 텍스트의 의미구조를 형성하는 기본 원려를 학습자에게 가르치고, 기본 원리가 반영된 의미관계의 대표적인 양상을 텍스트 구성요소들의 다양한 층위에서 교수 학습할 필요가 있다.
독자가 텍스트를 이해, 기억, 회상할 때 텍스트구조는 매우 중요한 역할을 한다. 능숙한 독자는 텍스트구조를 잘 활용한다. 그들은 텍스트 구조를 통하여 텍스트 의미내용을 구성할 뿐만 아니라 텍스트 구성요소들의 중요도를 판단한다. 그러나 미숙한 독자들은 텍스트구조를 잘 활용하지 못한다. 텍스트구조의 활용 능력은 읽기능력을 좌우한다. 이 글은 읽기 교수←학습을 위한 텍스트구조의 의미관계를 고찰한다. 학습자에게 텍스트구조를 가르치기 위해서는 텍스트구조를 형성하는 중요 요인의 하나인 의미관계의 양상을 알아야하기 때문이다 . 이 글은 읽기 교육의 내용 연구의 일환이다. 이런 연구를 바탕으로 읽기 교육의 방법이 이어져야 한다. 텍스트란 무엇인가? 보그란데와 드레슬러에 의하면 텍스트는 텍스트성의 일곱 가지 기준 즉, 결속성, 응집성, 의도성, 용인성, 상황성, 상호텍스트성, 정보성을 충족시키는 의사소통성 발화체이다. 그러나 텍스트를 완성하는 가장 지배적인 텍스트자질은 응집성이다. 텍스트 응집성은 텍스트의 여러 구성요소들이 서로 의미적으로 연결되는 내용적 자질이다. 텍스트 구성요소들을 의미적으로 응집시키는 것이 바로 '의미관계'이다. 텍스트의 의미구조는 구성요소들의 의미내용이 의미관계 에 따라 연결되어 이루는 응집성 구조를 말한다. 이러한 텍스트 응집 성 구조는 텍스트 중심적 개념이면서 동시에 텍스트 사용자 중심의 개념이다. 텍스트구조의 의미관계를 연구한 메이에 (Meyer, 1985), 이삼형 (1994), 김봉순 (1996), 박진용 (1997) 등을 살펴보았다. 이들 연구를 바탕으로 읽기 교수 학습을 위하여 텍스트구조의 의미관계를 어떻게 설정해야 하는지 그 방향을 짚어보았다. 텍스트 의미구조는 텍스트 구성요소들의 의미내용이 '포함의 원리'와 '선호의 원리'얘 따라 종속적으로 응집되는 종속적 의미관계 유형이 있고 , '대등의 원리'에 따라 대등적으로 응집되는 대등적 의미관계 유형이 있다 . 종속적 의미관계에 속하는 의마관계의 종류에는 부가, 이유, 종속바교 , 유추, 일반화 등이 있다. 그 리고 대등적 의미관계에 속하는 의미관계의 종류에는 수집, 대등인과, 대등 비교 / 대조, 문제 / 해결, 공제 등이 있다. 그러나 텍스트 구성요소들이 기본적 의미관계 종속적 의미관계, 대등적 의미관계로 응집되는 것은 정해진 사실이자만 , 구체적인 의미관계의 종류는 모두 다 체계화하기 어려운 개방적 체계로서 다양한 양상으로 독자에 의해 구성된다고 보아야 한다. 따라서 읽기교육자는 설명적 텍스트의 의미구조를 형성하는 기본 원려를 학습자에게 가르치고, 기본 원리가 반영된 의미관계의 대표적인 양상을 텍스트 구성요소들의 다양한 층위에서 교수 학습할 필요가 있다.
When readers read text, text structure acts very important role. Good readers take advantage of well text structure. They decide importance of text components as well as they construct text meaning through text structure. But, poor readers do not take advantage of well text structure. A practical us...
When readers read text, text structure acts very important role. Good readers take advantage of well text structure. They decide importance of text components as well as they construct text meaning through text structure. But, poor readers do not take advantage of well text structure. A practical use ability of the text structure controls the reading ability. This writing investigates the meaning relation of text structure for reading instruction. Because we must know the aspects of the meaning relation that are important factor when we are constructing text structure. This writing is part of a content research of the reading instruction. A study on the methods of the reading instruction with this research must be connected. What is text? According to Beaugrande & Dressler(1981), A text is defined as a communicative occurrence which meets seven standards of textuality-cohesion, coherence, intentionality, acceptability, situationality, intertextuality, informativity etc. But, the dominate textuality that complete text is coherence. Text coherence is content qualities that several components of text are linked to meaning each other. It is 'Meaning relation' which text components of text are linked to meaning each other. Meaning structure of text is the structure of coherence. The structure of coherence is structure that meaning of text components form being linked according to meaning relation. As this structure of text coherence is text central concept, at the same time, it is concept of text user center. Examined Meyer(1985), Lee(1994), Kim(1996), Park(997) that have studied meaning relation of text structure. We searched a setting up direction of a text meaning relation for reading instruction on the basis of these researches. Text meaning structure includes two type. One is subordinate relation type that the meaning of text components are cohered by subordination according to 'Principle of inclusion' and 'Principle of preference'. The other is equal relation type that the meaning of text components are cohered by equality according to 'Principle of equality'. In the subordinate relation type, there are reason, adversative comparison, comparision: analogy, generalization relation etc. In the equal relation type, there are collection, covariance causation, alternative comparison, equal comparison/contrast, problem/solution, abatement relation etc. It is true that text components are cohered by basic meaning relation-subordinate relation and equal relation. But, kinds of specific meanmg relation are difficult to systematize all. Because specific meaning relation is constructed by reader by various aspect as open system. Therefore, reading teacher need to teach basic principles that construct meaning structure of expository text to learner. And reading teachers need to teach representative aspects of text meaning relation in various level of text components to reading learners.
When readers read text, text structure acts very important role. Good readers take advantage of well text structure. They decide importance of text components as well as they construct text meaning through text structure. But, poor readers do not take advantage of well text structure. A practical use ability of the text structure controls the reading ability. This writing investigates the meaning relation of text structure for reading instruction. Because we must know the aspects of the meaning relation that are important factor when we are constructing text structure. This writing is part of a content research of the reading instruction. A study on the methods of the reading instruction with this research must be connected. What is text? According to Beaugrande & Dressler(1981), A text is defined as a communicative occurrence which meets seven standards of textuality-cohesion, coherence, intentionality, acceptability, situationality, intertextuality, informativity etc. But, the dominate textuality that complete text is coherence. Text coherence is content qualities that several components of text are linked to meaning each other. It is 'Meaning relation' which text components of text are linked to meaning each other. Meaning structure of text is the structure of coherence. The structure of coherence is structure that meaning of text components form being linked according to meaning relation. As this structure of text coherence is text central concept, at the same time, it is concept of text user center. Examined Meyer(1985), Lee(1994), Kim(1996), Park(997) that have studied meaning relation of text structure. We searched a setting up direction of a text meaning relation for reading instruction on the basis of these researches. Text meaning structure includes two type. One is subordinate relation type that the meaning of text components are cohered by subordination according to 'Principle of inclusion' and 'Principle of preference'. The other is equal relation type that the meaning of text components are cohered by equality according to 'Principle of equality'. In the subordinate relation type, there are reason, adversative comparison, comparision: analogy, generalization relation etc. In the equal relation type, there are collection, covariance causation, alternative comparison, equal comparison/contrast, problem/solution, abatement relation etc. It is true that text components are cohered by basic meaning relation-subordinate relation and equal relation. But, kinds of specific meanmg relation are difficult to systematize all. Because specific meaning relation is constructed by reader by various aspect as open system. Therefore, reading teacher need to teach basic principles that construct meaning structure of expository text to learner. And reading teachers need to teach representative aspects of text meaning relation in various level of text components to reading learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.