본 연구의 주된 목적은 기존 연구성과를 토대로 얽기 이해 과정 을 분석적으로 접근하고 이에 영향을 주는 변인들은 밝히는 것이 다 읽기 이해의 과정은 단어 의미 해독 단계, 의미구성단계, 정보 추론 단계, 요약을 통한 주제 찾기 등의 매우 복잡한 인지적 단계를 거쳐야 한다. 또한 독자는 예측과 상상 그리고 비판적, 창의적 사고를 통해 글의 내용을 좀 더 정교화 한다. 마지막으로 의미의 적절성 여부를 모니터링 하고 텍스트에 따른 적절한 전략, 배경지식, 과제 목적 등을 텍스트 이해에 적용시킨다. 이러한 모든 과정을 상호 깊은 연관을 가지고 진행된다. 읽기 이해과정에서 기본적 언어 능력, 배경 지식. 기억, 전략, 초 인지 등은 읽기 이해에 중요한 변인이다. 문자해독, 어휘 인지와 같은 기본적 언어 능력은 물론 기억 용량, 작동 기억, 지능, 사전지식, 전략과 같은 인지 변인, 전략 활용과 같은 초인지 변인들이 어느 단계에서 어느 정도 중요도를 가지고 있으며, 어떻게 상호관계하고 있는가를 따져, 개인의 발달단계에 따라, 텍스트에 따라 , 읽기의 목적에 따라 관련 변인을 최적화하는 것이 필요하다. 읽기 이해의 과정은 개인적이고 개별적인 과정이다. 따라서 이러한 읽기 이해의 변인들은 발달적 관점에서 수용되고 활용될 수 있어야 한다.
본 연구의 주된 목적은 기존 연구성과를 토대로 얽기 이해 과정 을 분석적으로 접근하고 이에 영향을 주는 변인들은 밝히는 것이 다 읽기 이해의 과정은 단어 의미 해독 단계, 의미구성단계, 정보 추론 단계, 요약을 통한 주제 찾기 등의 매우 복잡한 인지적 단계를 거쳐야 한다. 또한 독자는 예측과 상상 그리고 비판적, 창의적 사고를 통해 글의 내용을 좀 더 정교화 한다. 마지막으로 의미의 적절성 여부를 모니터링 하고 텍스트에 따른 적절한 전략, 배경지식, 과제 목적 등을 텍스트 이해에 적용시킨다. 이러한 모든 과정을 상호 깊은 연관을 가지고 진행된다. 읽기 이해과정에서 기본적 언어 능력, 배경 지식. 기억, 전략, 초 인지 등은 읽기 이해에 중요한 변인이다. 문자해독, 어휘 인지와 같은 기본적 언어 능력은 물론 기억 용량, 작동 기억, 지능, 사전지식, 전략과 같은 인지 변인, 전략 활용과 같은 초인지 변인들이 어느 단계에서 어느 정도 중요도를 가지고 있으며, 어떻게 상호관계하고 있는가를 따져, 개인의 발달단계에 따라, 텍스트에 따라 , 읽기의 목적에 따라 관련 변인을 최적화하는 것이 필요하다. 읽기 이해의 과정은 개인적이고 개별적인 과정이다. 따라서 이러한 읽기 이해의 변인들은 발달적 관점에서 수용되고 활용될 수 있어야 한다.
The purpose of this study, based on past study results, is to analysis the process of reading comprehension and variables which gives impact to this process. The processes of reading comprehension has to go through complicated recognition steps, such as, decoding the meaning of the words, forming th...
The purpose of this study, based on past study results, is to analysis the process of reading comprehension and variables which gives impact to this process. The processes of reading comprehension has to go through complicated recognition steps, such as, decoding the meaning of the words, forming the meanings, inferring assumed information, summarizing, and finding the main idea. The reader also elaborates the article with predictions, mental images, integration with their previous knowledge, and critical, creative thinking. They monitor if it is the right meaning and finally adjust the right strategy, background knowledge, and purpose to understand the text. This process has deep inter action with each other. The main variables of process of reading comprehension are basic reading skills, background knowledges, memory, strategies, and meta cognition. Not only achievement variables some like decoding ability, vocabulary knowledge but also cognitive variables such as short term memory capacity, working memory, general intelligence has it's importance, and we need to make it most adequate for individual's development step, text, purpose of reading. Reading comprehension is a very unique, and individualized processes. Thus these kinds of reading variables should be accepted and used in the developmental view.
The purpose of this study, based on past study results, is to analysis the process of reading comprehension and variables which gives impact to this process. The processes of reading comprehension has to go through complicated recognition steps, such as, decoding the meaning of the words, forming the meanings, inferring assumed information, summarizing, and finding the main idea. The reader also elaborates the article with predictions, mental images, integration with their previous knowledge, and critical, creative thinking. They monitor if it is the right meaning and finally adjust the right strategy, background knowledge, and purpose to understand the text. This process has deep inter action with each other. The main variables of process of reading comprehension are basic reading skills, background knowledges, memory, strategies, and meta cognition. Not only achievement variables some like decoding ability, vocabulary knowledge but also cognitive variables such as short term memory capacity, working memory, general intelligence has it's importance, and we need to make it most adequate for individual's development step, text, purpose of reading. Reading comprehension is a very unique, and individualized processes. Thus these kinds of reading variables should be accepted and used in the developmental view.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.