이 글을 통해서는 350년의 역사를 지닌 대구약령시의 한의약 전승문화를 도시민속의 맥락에서 살펴봄으로써, 도시민속 연구의 대상과 내용, 연구방법론을 논구해보고자 하였다. 이는 "새로운 민속학"을 어떻게 정립할 것인가의 문제와 관련하여 도시민속 연구의 가능성을 짚어보기 위한 시론적인 사례 연구이다. 이를 위해 필자는 대구약령시 사람들과의 장기적인 접촉을 통한 참여관찰과 면담 위주의 현지조사 방법으로 각종 자료를 수집하였다. 도시 시장 공간은 역사적 맥락과 생업양상 및 기술ㆍ지식전승, 조직과 사회전승, 물질전승, 제의전승과 축제문화로부터 관광과 교육 등 새로이 부가된 민속 현상에 이르기까지 다양한 민속 양상을 띤다.
기존의 민속학은 공통체적 성격이 강한 촌락사회를 기반으로 형성된 "전통의 것"을 주요 연구대상으로 삼아왔다. 연구의 범주와 내용은 의식주ㆍ사회관계ㆍ종교ㆍ예능ㆍ물질문화ㆍ생업활동ㆍ세시풍속ㆍ구비전승ㆍ놀이ㆍ의례 등으로 정형화되고, 연구대상의 공간ㆍ사람ㆍ물건은 비교적 고정되어 있어 자유롭고 반복적인 접촉이 가능했다. "새로운 민속학"의 무대인 도시공간은 생활주기와 생업활동 양상을 비롯하여 놀이문화와 사회관계 형성의 범주와 실천양상이 촌락사회와는 상이하다. 도시에는 첨단과학기술의 영향으로 디지털 생활문화가 거의 모든 삶의 영역에서 실천되고 있다. 물자와 사람의 유동이 빠르고 자본 지향의 생활실천과 이미지의 부유가 광범위하다. 직업과 계층, 거주 공간, 생각과 취향, 의식주 양식 등 사람들의 생활 차이의 폭이 크다. 따라서 도시민속학의 "민"에 대한 정의에서부터 민속의 내용과 관점, 연구방법론 등이 새롭게 강구되어야 할 것이다. 도시민의 생활양식에 대한 연구로 나아가되, 상황지향적 접근에 의한 "움직이는 에스노그래피" 방식도 고려해 볼 만하다.
이 글을 통해서는 350년의 역사를 지닌 대구약령시의 한의약 전승문화를 도시민속의 맥락에서 살펴봄으로써, 도시민속 연구의 대상과 내용, 연구방법론을 논구해보고자 하였다. 이는 "새로운 민속학"을 어떻게 정립할 것인가의 문제와 관련하여 도시민속 연구의 가능성을 짚어보기 위한 시론적인 사례 연구이다. 이를 위해 필자는 대구약령시 사람들과의 장기적인 접촉을 통한 참여관찰과 면담 위주의 현지조사 방법으로 각종 자료를 수집하였다. 도시 시장 공간은 역사적 맥락과 생업양상 및 기술ㆍ지식전승, 조직과 사회전승, 물질전승, 제의전승과 축제문화로부터 관광과 교육 등 새로이 부가된 민속 현상에 이르기까지 다양한 민속 양상을 띤다.
기존의 민속학은 공통체적 성격이 강한 촌락사회를 기반으로 형성된 "전통의 것"을 주요 연구대상으로 삼아왔다. 연구의 범주와 내용은 의식주ㆍ사회관계ㆍ종교ㆍ예능ㆍ물질문화ㆍ생업활동ㆍ세시풍속ㆍ구비전승ㆍ놀이ㆍ의례 등으로 정형화되고, 연구대상의 공간ㆍ사람ㆍ물건은 비교적 고정되어 있어 자유롭고 반복적인 접촉이 가능했다. "새로운 민속학"의 무대인 도시공간은 생활주기와 생업활동 양상을 비롯하여 놀이문화와 사회관계 형성의 범주와 실천양상이 촌락사회와는 상이하다. 도시에는 첨단과학기술의 영향으로 디지털 생활문화가 거의 모든 삶의 영역에서 실천되고 있다. 물자와 사람의 유동이 빠르고 자본 지향의 생활실천과 이미지의 부유가 광범위하다. 직업과 계층, 거주 공간, 생각과 취향, 의식주 양식 등 사람들의 생활 차이의 폭이 크다. 따라서 도시민속학의 "민"에 대한 정의에서부터 민속의 내용과 관점, 연구방법론 등이 새롭게 강구되어야 할 것이다. 도시민의 생활양식에 대한 연구로 나아가되, 상황지향적 접근에 의한 "움직이는 에스노그래피" 방식도 고려해 볼 만하다.
The aim of this article is to considerate a methodology, contents and objects of "city folklore" through investigating various folk customs of traditional market in city by a case of Daegu Yangnyoungsi(藥令市; Traditional Herb Market). For this, I applied to methods of fieldwork, participant observatio...
The aim of this article is to considerate a methodology, contents and objects of "city folklore" through investigating various folk customs of traditional market in city by a case of Daegu Yangnyoungsi(藥令市; Traditional Herb Market). For this, I applied to methods of fieldwork, participant observation and deep interview etc. City traditional markets have been handed down various folk customs, including to market history, traditions of materials, economic activities and craftsㆍknowledges, organizations and social relations, rituals and festivals, and adding contemporary tourism and education functions etc. A life basis of contemporary city society is different from one of traditional village. That is to say, a digital life culture are practiced in all everyday lives and the movements of people, capital and materials are very frequent and fast. And in city, the differences of jobs, hierarchies, residence space, ideology, attitudes, everyday life styles are very enlarged than traditional village. Therefore, it is necessary to considerate and establish a methodology, contents and objects of "city folklore" for us to build namely "new folklore". "A shifting ethnography" methodology based situation-oriented approaches is perhaps one of a study for "city folklore".
The aim of this article is to considerate a methodology, contents and objects of "city folklore" through investigating various folk customs of traditional market in city by a case of Daegu Yangnyoungsi(藥令市; Traditional Herb Market). For this, I applied to methods of fieldwork, participant observation and deep interview etc. City traditional markets have been handed down various folk customs, including to market history, traditions of materials, economic activities and craftsㆍknowledges, organizations and social relations, rituals and festivals, and adding contemporary tourism and education functions etc. A life basis of contemporary city society is different from one of traditional village. That is to say, a digital life culture are practiced in all everyday lives and the movements of people, capital and materials are very frequent and fast. And in city, the differences of jobs, hierarchies, residence space, ideology, attitudes, everyday life styles are very enlarged than traditional village. Therefore, it is necessary to considerate and establish a methodology, contents and objects of "city folklore" for us to build namely "new folklore". "A shifting ethnography" methodology based situation-oriented approaches is perhaps one of a study for "city folklore".
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