의상은 특정 사회의 문화와 관습, 사상에 이르기까지 그 시대의 특징들을 시각적으로 가장 잘 표현하는 요소라고 할 수 있다. 이처럼 영화 속에서의 의상 역시 등장인물의 정보를 암시하며 각각의 인물의 성격을 표현하는 요소로서의 역할을 담당할 뿐 아니라 영화의 배경이 되는 시대의 사회전반에 나타나는 현상과 문화를 함축하여 의상에 표현함으로써 영화의 시대적, 공간적, 문화적 특징들의 이해를 용이하도록 만든다.
이에 본 연구는 1898년 파리의 몽마르트를 배경으로 하는 “물랑 루즈”의 영화의상을 연구함으로써 사회, 문화적 차원에서의 19세기말의 프랑스의 의상을 이해하고자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 구성은 먼저 의상분석에 앞서 당시의 시대상황과 특징이 되었던 요소들의 이해를 위해 “물랑 루즈”의 배경이 되는 19세기말의 시대적, 사회적, 복식사적 특징을 프랑스를 중심으로 고찰하며 영화의 특징과 내용을 살펴보고, 다음으로 영화의상을 분석하는데 있어 사회적 배경에서 나타났던 5가지 현상을 다시 물질주의와 쾌락주의, 허무주의, 유미주의와 보헤미안이즘으로 분류하여 의상에서 보여지는 표현기법을 분석하여 내적 특성을 알아보았고, 각각의 사회상을 투영하여 반영하고 있는 등장인물의 성격을 통한 표현기법을 색상, 형태, 소재로 나뉘어 외적 특성을 분석하였다. 내적ㆍ외적 특성분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 내적 특성을 분석한 결과, 19세기말에 일어났던 사회현상들이 비교적 그 특징과 가깝게 등장인물들의 의상을 통해 표현되고 있는 것으로 해석되어지며 외적 특성을 분석한 결과, 의상의 색상, 형태, 소재에서도 19세기 후반의 사회현상을 투영하고 있는 각 등장인물들의 의상이 각기 그들이 속해있는 계층과 인물들의 사상, 그리고 내면상태라는 개인의 성격을 포함하고 함축하며 표현되고 있는 것으로 해석되어 진다.
본 논문은 의상분석에 있어 의상이 디자인된 배경에 역사 고증 외에 디자이너의 새로운 시각이 덧붙여졌다는 점과 클럽이라는 영화의 배경으로 인해 특수계층으로 분류된 의상이라는 점에서 19세기말의 전 계층의 의상으로의 분류와 해석으로는 보기에는 그 정확성에 한계점이 존재하지만 이전의 19세기말 프랑스의상의 연구에서 다루어지지 않았던 한정된 계층의 복식과 보헤미안의 복식의 분석에까지 접근해 보았다는 점에서 다원적 차원에서의 프랑스 의상의 이해에 있어 후에 있을 연구의 선행자료가 된다는 점에서 그 의의를 지니고자 한다.
의상은 특정 사회의 문화와 관습, 사상에 이르기까지 그 시대의 특징들을 시각적으로 가장 잘 표현하는 요소라고 할 수 있다. 이처럼 영화 속에서의 의상 역시 등장인물의 정보를 암시하며 각각의 인물의 성격을 표현하는 요소로서의 역할을 담당할 뿐 아니라 영화의 배경이 되는 시대의 사회전반에 나타나는 현상과 문화를 함축하여 의상에 표현함으로써 영화의 시대적, 공간적, 문화적 특징들의 이해를 용이하도록 만든다.
이에 본 연구는 1898년 파리의 몽마르트를 배경으로 하는 “물랑 루즈”의 영화의상을 연구함으로써 사회, 문화적 차원에서의 19세기말의 프랑스의 의상을 이해하고자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 구성은 먼저 의상분석에 앞서 당시의 시대상황과 특징이 되었던 요소들의 이해를 위해 “물랑 루즈”의 배경이 되는 19세기말의 시대적, 사회적, 복식사적 특징을 프랑스를 중심으로 고찰하며 영화의 특징과 내용을 살펴보고, 다음으로 영화의상을 분석하는데 있어 사회적 배경에서 나타났던 5가지 현상을 다시 물질주의와 쾌락주의, 허무주의, 유미주의와 보헤미안이즘으로 분류하여 의상에서 보여지는 표현기법을 분석하여 내적 특성을 알아보았고, 각각의 사회상을 투영하여 반영하고 있는 등장인물의 성격을 통한 표현기법을 색상, 형태, 소재로 나뉘어 외적 특성을 분석하였다. 내적ㆍ외적 특성분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 내적 특성을 분석한 결과, 19세기말에 일어났던 사회현상들이 비교적 그 특징과 가깝게 등장인물들의 의상을 통해 표현되고 있는 것으로 해석되어지며 외적 특성을 분석한 결과, 의상의 색상, 형태, 소재에서도 19세기 후반의 사회현상을 투영하고 있는 각 등장인물들의 의상이 각기 그들이 속해있는 계층과 인물들의 사상, 그리고 내면상태라는 개인의 성격을 포함하고 함축하며 표현되고 있는 것으로 해석되어 진다.
본 논문은 의상분석에 있어 의상이 디자인된 배경에 역사 고증 외에 디자이너의 새로운 시각이 덧붙여졌다는 점과 클럽이라는 영화의 배경으로 인해 특수계층으로 분류된 의상이라는 점에서 19세기말의 전 계층의 의상으로의 분류와 해석으로는 보기에는 그 정확성에 한계점이 존재하지만 이전의 19세기말 프랑스의상의 연구에서 다루어지지 않았던 한정된 계층의 복식과 보헤미안의 복식의 분석에까지 접근해 보았다는 점에서 다원적 차원에서의 프랑스 의상의 이해에 있어 후에 있을 연구의 선행자료가 된다는 점에서 그 의의를 지니고자 한다.
Nothing is as good as a costume when it comes to represent distinctive characteristics of an era, which includes cultures, customs, and even ideologies of a specific society. Likewise, a costume in a movie represents information about the characters and it also expresses each character"s characteris...
Nothing is as good as a costume when it comes to represent distinctive characteristics of an era, which includes cultures, customs, and even ideologies of a specific society. Likewise, a costume in a movie represents information about the characters and it also expresses each character"s characteristics. Furthermore, a costume makes it easier to understand special features of time, space, and culture by expressing phenomena and cultures of a society as a setting in the movie. The purpose of this research paper is to understand late-19th century French costumes in a society and in a culture, by studying the costumes in the movie, “Moulin Rouge”, which uses Mon Marte in 1898 as a setting. This research paper is organized as the following. Firstly before examining costumes, to help understanding elements of conditions and characteristics of that time this paper will begin with the characteristics and contents of the movie by examining historical, societal, cultural, and fashionable features of the 19th century, the setting of “Moulin Rouge”. Secondly, to analyze cinema costumes, five phenomena in the societal background are grouped as materialism, hedonism, nihilism, aestheticism, and Bohemianism and inner characteristics are examined by looking at the expressing techniques shown in the costumes. Lastly, outer characteristics are analyzed as colors, figures, and materials through the expressing techniques which reflects the characteristics of the characters who represents various social classes. The results gained from analyzing inner and outer characteristics are the following: First of all, late 19th century"s social phenomena appear to have two very opposite forms throughout social strata and ideologies as a result of analyzing inner characteristics. Secondly, when analyzing outer characteristics, each character"s characteristics reflect largely duplicated social phenomena in the movie. These characteristics are also expressed through different elements of colors, figures, and materials. In conclusion, the duplication of the late-19th century French society is expressed through the expressing technique and characteristics of the characters in the movie, which include distinct featuresof the social phenomena. However, there is a limit in accuracy to categorize the costumes in the movie as a costume of all classes in late-19th century because the costumes only represented certain classes and a new viewpoint of designers with historical evidences was added in the background of the movie. It is meaningful in a plural dimension in understanding French costumes because this paper could be preceding data of research since it dealt with academically untouched material, limited class"s costumes, in studying the late-19th century French costumes and it also approached to analyze Bohemian costumes.
Nothing is as good as a costume when it comes to represent distinctive characteristics of an era, which includes cultures, customs, and even ideologies of a specific society. Likewise, a costume in a movie represents information about the characters and it also expresses each character"s characteristics. Furthermore, a costume makes it easier to understand special features of time, space, and culture by expressing phenomena and cultures of a society as a setting in the movie. The purpose of this research paper is to understand late-19th century French costumes in a society and in a culture, by studying the costumes in the movie, “Moulin Rouge”, which uses Mon Marte in 1898 as a setting. This research paper is organized as the following. Firstly before examining costumes, to help understanding elements of conditions and characteristics of that time this paper will begin with the characteristics and contents of the movie by examining historical, societal, cultural, and fashionable features of the 19th century, the setting of “Moulin Rouge”. Secondly, to analyze cinema costumes, five phenomena in the societal background are grouped as materialism, hedonism, nihilism, aestheticism, and Bohemianism and inner characteristics are examined by looking at the expressing techniques shown in the costumes. Lastly, outer characteristics are analyzed as colors, figures, and materials through the expressing techniques which reflects the characteristics of the characters who represents various social classes. The results gained from analyzing inner and outer characteristics are the following: First of all, late 19th century"s social phenomena appear to have two very opposite forms throughout social strata and ideologies as a result of analyzing inner characteristics. Secondly, when analyzing outer characteristics, each character"s characteristics reflect largely duplicated social phenomena in the movie. These characteristics are also expressed through different elements of colors, figures, and materials. In conclusion, the duplication of the late-19th century French society is expressed through the expressing technique and characteristics of the characters in the movie, which include distinct featuresof the social phenomena. However, there is a limit in accuracy to categorize the costumes in the movie as a costume of all classes in late-19th century because the costumes only represented certain classes and a new viewpoint of designers with historical evidences was added in the background of the movie. It is meaningful in a plural dimension in understanding French costumes because this paper could be preceding data of research since it dealt with academically untouched material, limited class"s costumes, in studying the late-19th century French costumes and it also approached to analyze Bohemian costumes.
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