[국내논문]문자읽기와 영상읽기 능력비교를 통한 미디어교육 효과연구 - 문자읽기 장애 여부가 영상읽기 능력에 미치는 영향을 중심으로 The Comparative Study of Visual Literacy between Reading Disability Children and Normal Children원문보기
본 논문은 미디어교육의 효과를 측정하기 위한 연구의 하나로서 문자읽기 장애 여부가 영상읽기 능력에도 영향을 미치는지를 중심으로 이루어졌다. 즉, 문자읽기 장애가 영상읽기에도 영향을 미치는지 그리고 문자읽기 장애 정도와 영상읽기 능력과 는 어떤 상관관계가 있는지 알고자 하는 연구이다.
이를 위해 먼저 읽기장애 아동으로 판별된 집단과 같은 연령의 비슷한 지능을 가진 비교집단을 선정하였다.
그리고 글을 읽고 의미를 이해하는데 어려움이 있는 독해장애 아동을 중심으로 읽기장애 아동집단을 선정하고 읽기진단 검사의 독해력 부분을 응응하여 문자매체읽기와 영상읽기(리터러시) 능력의 차이를 비교 분석하였다.
다음으로는 영상읽기 비교를 위해 아동들에게 친숙한 주제로 다가갈 수 있는 “TV동화 행복한 세상”의 텍스트를 문자매체와 영상매체의 형태로 나누어 제시하였다.
문자읽기 측정방법으로는 읽기 진단검사에서 이용한 질문을 응용하여 각 문항 당 0점에서 5점까지의 점수를 배당하는 설문지를 만들어 사용하였다.
연구결과는 다음과 같다.
읽기장애아동과 비장애아동과의 영상읽기 능력의 차이를 비교한 결과 모두 여섯가지의 분석 항목중 영상추측 능력만 두 집단간 차이가 없는 것으로 나타났다. 즉, 읽기장애를 가진 어린이들이라도 영상으로 제시된 이야기의 맥락 아래에서 상황 및 의미를 추측하는 능력에 있어서는 비장애 아동들에 비해 결코 뒤떨어지지 않는다는 결론이다.
다음으로 문자읽기 능력과 영상읽기 능력과의 상관관계를 알아본 결과 장애아동의 경우, 역시 모두 여섯 가지의 분석 항목 중 문자감성 반응정도와 영상감성 반응정도는 통계적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
한편 비장애아동의 경우는 여섯 가지의 분석 항목 중 기억능력과 감성 반응정도 그리고 행동 변화의지에 있어서 문자읽기 능력과 영상읽기 능력이 통계적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구를 통해 문자읽기 장애아동이라고 해도 영상으로 이야기 줄거리를 이해하는 과정 즉, 상황 및 의미를 추측하는 능력에 있어서는 비장애아동에 비해 뒤떨어지지 않는다는 점을 발견하였다. 아울러 문자읽기 능력과 영상읽기 능력과 는 부분적으로 상관관계가 있는 것으로 파악되었다.
본 논문은 미디어교육의 효과를 측정하기 위한 연구의 하나로서 문자읽기 장애 여부가 영상읽기 능력에도 영향을 미치는지를 중심으로 이루어졌다. 즉, 문자읽기 장애가 영상읽기에도 영향을 미치는지 그리고 문자읽기 장애 정도와 영상읽기 능력과 는 어떤 상관관계가 있는지 알고자 하는 연구이다.
이를 위해 먼저 읽기장애 아동으로 판별된 집단과 같은 연령의 비슷한 지능을 가진 비교집단을 선정하였다.
그리고 글을 읽고 의미를 이해하는데 어려움이 있는 독해장애 아동을 중심으로 읽기장애 아동집단을 선정하고 읽기진단 검사의 독해력 부분을 응응하여 문자매체읽기와 영상읽기(리터러시) 능력의 차이를 비교 분석하였다.
다음으로는 영상읽기 비교를 위해 아동들에게 친숙한 주제로 다가갈 수 있는 “TV동화 행복한 세상”의 텍스트를 문자매체와 영상매체의 형태로 나누어 제시하였다.
문자읽기 측정방법으로는 읽기 진단검사에서 이용한 질문을 응용하여 각 문항 당 0점에서 5점까지의 점수를 배당하는 설문지를 만들어 사용하였다.
연구결과는 다음과 같다.
읽기장애아동과 비장애아동과의 영상읽기 능력의 차이를 비교한 결과 모두 여섯가지의 분석 항목중 영상추측 능력만 두 집단간 차이가 없는 것으로 나타났다. 즉, 읽기장애를 가진 어린이들이라도 영상으로 제시된 이야기의 맥락 아래에서 상황 및 의미를 추측하는 능력에 있어서는 비장애 아동들에 비해 결코 뒤떨어지지 않는다는 결론이다.
다음으로 문자읽기 능력과 영상읽기 능력과의 상관관계를 알아본 결과 장애아동의 경우, 역시 모두 여섯 가지의 분석 항목 중 문자감성 반응정도와 영상감성 반응정도는 통계적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
한편 비장애아동의 경우는 여섯 가지의 분석 항목 중 기억능력과 감성 반응정도 그리고 행동 변화의지에 있어서 문자읽기 능력과 영상읽기 능력이 통계적으로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구를 통해 문자읽기 장애아동이라고 해도 영상으로 이야기 줄거리를 이해하는 과정 즉, 상황 및 의미를 추측하는 능력에 있어서는 비장애아동에 비해 뒤떨어지지 않는다는 점을 발견하였다. 아울러 문자읽기 능력과 영상읽기 능력과 는 부분적으로 상관관계가 있는 것으로 파악되었다.
This study was conducted to investigate the impact of reading disability on visual literacy and the relationship between the degree of reading disability and visual literacy. Children in same ages with similar intellectual ability were classified into two groups, which were a study group reading dis...
This study was conducted to investigate the impact of reading disability on visual literacy and the relationship between the degree of reading disability and visual literacy. Children in same ages with similar intellectual ability were classified into two groups, which were a study group reading disability children and a control group (normal children). The comparison of reading ability and visual literacy between the two groups was done by using reading part of the reading diagnosis test. For the comparison of literacy between the two groups, the text of “TV Fairy Tale, the Happy World” was provided in the form of print media and visual media. A questionnaire sheet modified from the questions of reading diagnosis test was used for reading ability measurement. In the comparison of visual literacy between the two groups, there was statistically significant difference in the five out of six categories used; there was no significant difference in the visual estimation ability. In the correlation study of reading abiility and image literacy, there was statistically significant correlation in the letter emotional response and visual emotional response in the study group while there was statistically significant difference in the ability of memory and the degree of emotional response, and reading ability and visual literacy in the control group. Based on the results, it was concluded that the children of reading disability did not fall behind those of normal children in comprehending the text of a story when it was provided in the form of image. Moreover, it was found that there was partial correlation between reading and visual literacy.
This study was conducted to investigate the impact of reading disability on visual literacy and the relationship between the degree of reading disability and visual literacy. Children in same ages with similar intellectual ability were classified into two groups, which were a study group reading disability children and a control group (normal children). The comparison of reading ability and visual literacy between the two groups was done by using reading part of the reading diagnosis test. For the comparison of literacy between the two groups, the text of “TV Fairy Tale, the Happy World” was provided in the form of print media and visual media. A questionnaire sheet modified from the questions of reading diagnosis test was used for reading ability measurement. In the comparison of visual literacy between the two groups, there was statistically significant difference in the five out of six categories used; there was no significant difference in the visual estimation ability. In the correlation study of reading abiility and image literacy, there was statistically significant correlation in the letter emotional response and visual emotional response in the study group while there was statistically significant difference in the ability of memory and the degree of emotional response, and reading ability and visual literacy in the control group. Based on the results, it was concluded that the children of reading disability did not fall behind those of normal children in comprehending the text of a story when it was provided in the form of image. Moreover, it was found that there was partial correlation between reading and visual literacy.
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