근대사회의 도래와 함께 젠더에 대한 개념이 형성되었다는 것을 공공연한 사실이다. 여성은 흔히 근대 이성에 반하는 반근대 혹은 전근대의 의미로 상정된다. 근대의 공적 영역에서 배제된 여성의 사적 공간은 친밀하고 보수적인 공간으로 전근대의 향수를 지니고 있다고 전제되기 때문이다. 그렇지만 한편 근대사회는 여성을 소비와 생산의 본격적인 장으로 끌어냄으로써 오히려 물질적이고 감수성이 뛰어남 근대 구성원으로 재구성한다. 근대와 함께 발생한 ‘여성’ 혹은 ‘여성성’에 대한 발견은 한국여성시에서 매우 다양하고 변화적으로 나타난다.
한국현대 여성 시는 1920년대 나혜석, 김명순, 김원주 등에서 힘겹게 시작하여 노천명, 홍윤숙 시에서 여성적 자의식에 대한 문제가 제기되고 1960년대 김남조, 허영자 시에서 서정적 감수성이 첨예화된다. 여성시인들이 대사회적 전언과 함께 독특한 자기세계를 펼쳐보이는 것은 1970년대부터다. 70년대 문정희, 강은교, 천양희 등에 주목해 볼 수 있다. 김정란은 1970년대 한국여성시가 언어적 금기에 대하여 도전하고 시적 기교에서의 높은 성취를 보여주며 첨예한 문학적 자의식을 보여주고 있다고 설명한다. 1980년대는 민중적 상상력을 보여준 고정희, 격렬한 자기해체와 세계의 불모성을 고발한 최승자, 검은 유희로서 언어적 교란과 속도와 실험을 보여준 김혜순, 초기 원시적 신화적 상상력에서 불꽃의 열정으로 타자화된 여성 삶을 폭로하며 세상을 비웃는 김승희에게 주목해볼 수 있다.
1990년대 여성시는 훨씬 다양한 어법과 문체, 인식접근을 보여준다. 언술의 방법적 해체로서 무의식 욕망을 기표로 드러내는 전복적 방식, 여성 육체에 새겨진 경험을 폭력적으로 전유하여 섹슈얼리티를 통해 젠더를 교란하는 방식, 첨예한 비유와 날카로운 비유적 상상력 등으로 나타난다.
근대와 함께 나타난 한국여성시학은 ‘대항 시학’을 넘어 진화를 거듭하고 있다. 여성 시학은 근대 삶의 가장 실험적이면서도 근원적인 서정을 동시에 지니고 있다. 이질적인 것들의 갈등을 상정하는 숨가쁜 우리 문명사의 과제 속에 놓여 있는 것이다. 자기갱신의 반성적 지점을 통과하며 진화를 거듭하고 있는 한국 여성시학은 좀더 치열하게 근대를 사는 한국시의 현대적 좌표라 할 수 있다.
근대사회의 도래와 함께 젠더에 대한 개념이 형성되었다는 것을 공공연한 사실이다. 여성은 흔히 근대 이성에 반하는 반근대 혹은 전근대의 의미로 상정된다. 근대의 공적 영역에서 배제된 여성의 사적 공간은 친밀하고 보수적인 공간으로 전근대의 향수를 지니고 있다고 전제되기 때문이다. 그렇지만 한편 근대사회는 여성을 소비와 생산의 본격적인 장으로 끌어냄으로써 오히려 물질적이고 감수성이 뛰어남 근대 구성원으로 재구성한다. 근대와 함께 발생한 ‘여성’ 혹은 ‘여성성’에 대한 발견은 한국여성시에서 매우 다양하고 변화적으로 나타난다.
한국현대 여성 시는 1920년대 나혜석, 김명순, 김원주 등에서 힘겹게 시작하여 노천명, 홍윤숙 시에서 여성적 자의식에 대한 문제가 제기되고 1960년대 김남조, 허영자 시에서 서정적 감수성이 첨예화된다. 여성시인들이 대사회적 전언과 함께 독특한 자기세계를 펼쳐보이는 것은 1970년대부터다. 70년대 문정희, 강은교, 천양희 등에 주목해 볼 수 있다. 김정란은 1970년대 한국여성시가 언어적 금기에 대하여 도전하고 시적 기교에서의 높은 성취를 보여주며 첨예한 문학적 자의식을 보여주고 있다고 설명한다. 1980년대는 민중적 상상력을 보여준 고정희, 격렬한 자기해체와 세계의 불모성을 고발한 최승자, 검은 유희로서 언어적 교란과 속도와 실험을 보여준 김혜순, 초기 원시적 신화적 상상력에서 불꽃의 열정으로 타자화된 여성 삶을 폭로하며 세상을 비웃는 김승희에게 주목해볼 수 있다.
1990년대 여성시는 훨씬 다양한 어법과 문체, 인식접근을 보여준다. 언술의 방법적 해체로서 무의식 욕망을 기표로 드러내는 전복적 방식, 여성 육체에 새겨진 경험을 폭력적으로 전유하여 섹슈얼리티를 통해 젠더를 교란하는 방식, 첨예한 비유와 날카로운 비유적 상상력 등으로 나타난다.
근대와 함께 나타난 한국여성시학은 ‘대항 시학’을 넘어 진화를 거듭하고 있다. 여성 시학은 근대 삶의 가장 실험적이면서도 근원적인 서정을 동시에 지니고 있다. 이질적인 것들의 갈등을 상정하는 숨가쁜 우리 문명사의 과제 속에 놓여 있는 것이다. 자기갱신의 반성적 지점을 통과하며 진화를 거듭하고 있는 한국 여성시학은 좀더 치열하게 근대를 사는 한국시의 현대적 좌표라 할 수 있다.
It is a well-known fact that the concept of gender was formed with the dawning of modern society. Women are usually introduced in an anti-modern or pre-modern sense, contrary to modern reason. This is because the private space of women excluded from the modern public space is considered close and co...
It is a well-known fact that the concept of gender was formed with the dawning of modern society. Women are usually introduced in an anti-modern or pre-modern sense, contrary to modern reason. This is because the private space of women excluded from the modern public space is considered close and conservative, on the premise that it possesses a premodern fragrance. On the other hand, however, modern society brings women out to the arena of consumption and production, reorganizing them as modern members inclined to materials and excelling in sensibility. The discovery of "women" or "the female gender" made in modern days have diverse and variable implications on Korean women"s poetry. In the 1920s, Korea"s modern women"s poetry made a struggling start with with Na Haesuk, Kim Myungsoon, and Kim Wonju, and then the isse of women"s self- consciousness was raised in the poetry of Noh Chonmyong and Hong Yoonsook, while in the 1960s, lyrical sensibility is rapidly developed in poems written by Kim Namjo and Huh Youngja. It was in the 1970s that female poets began displaying their own unique world with a message for the society. Poets like Moon Junghee, Kang Eunkyo, and Chun Yanghee were highlights of the "70s. Kim Jungran explains that Korean women"s poetry in the 1970s challenges linguistic taboos, shows high achievement in poetic techniques as well as acute literary self-consciousness. In the 1980s,we may focus attention on Go Junghee who displayed people"s imagination, Choi Seungja who charged the world of barrenness through violent self-dismantling, Kim Haesoon who showed speed, experiment, and linguistic agitation as black humor, and Kim Seunghee who discloses the estranged women"s lives through primitive mythical imagination and with flaming passion as she mocks the world. Women"s poetry in the 1990s displays a much more diversified diction, style, and cognitive approach. Here we see subversive method of bringing subconscious desires to surface using methodological dismantling linguistic techniques, the method of confusing gender through sexuality by violently relating experience engraved in the female body, acute metaphors, and sharp metaphoric imaginations. Korean women"s poetry that emerged with modernity continues to evolve beyond "confrontational poetry". Women"spoetry embodies both the most experimental and fundamental lyricism in modern life. It positions itself amidst the task of our bustling civilization that brings out conflicts among different matters. As it goes through constant evolution by passing the reflective point of self-renewal may be considered the modern position of Korean poetry, which struggles harder as it lives through modernity.
It is a well-known fact that the concept of gender was formed with the dawning of modern society. Women are usually introduced in an anti-modern or pre-modern sense, contrary to modern reason. This is because the private space of women excluded from the modern public space is considered close and conservative, on the premise that it possesses a premodern fragrance. On the other hand, however, modern society brings women out to the arena of consumption and production, reorganizing them as modern members inclined to materials and excelling in sensibility. The discovery of "women" or "the female gender" made in modern days have diverse and variable implications on Korean women"s poetry. In the 1920s, Korea"s modern women"s poetry made a struggling start with with Na Haesuk, Kim Myungsoon, and Kim Wonju, and then the isse of women"s self- consciousness was raised in the poetry of Noh Chonmyong and Hong Yoonsook, while in the 1960s, lyrical sensibility is rapidly developed in poems written by Kim Namjo and Huh Youngja. It was in the 1970s that female poets began displaying their own unique world with a message for the society. Poets like Moon Junghee, Kang Eunkyo, and Chun Yanghee were highlights of the "70s. Kim Jungran explains that Korean women"s poetry in the 1970s challenges linguistic taboos, shows high achievement in poetic techniques as well as acute literary self-consciousness. In the 1980s,we may focus attention on Go Junghee who displayed people"s imagination, Choi Seungja who charged the world of barrenness through violent self-dismantling, Kim Haesoon who showed speed, experiment, and linguistic agitation as black humor, and Kim Seunghee who discloses the estranged women"s lives through primitive mythical imagination and with flaming passion as she mocks the world. Women"s poetry in the 1990s displays a much more diversified diction, style, and cognitive approach. Here we see subversive method of bringing subconscious desires to surface using methodological dismantling linguistic techniques, the method of confusing gender through sexuality by violently relating experience engraved in the female body, acute metaphors, and sharp metaphoric imaginations. Korean women"s poetry that emerged with modernity continues to evolve beyond "confrontational poetry". Women"spoetry embodies both the most experimental and fundamental lyricism in modern life. It positions itself amidst the task of our bustling civilization that brings out conflicts among different matters. As it goes through constant evolution by passing the reflective point of self-renewal may be considered the modern position of Korean poetry, which struggles harder as it lives through modernity.
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