본 연구의 주요목적은 보편적인 창의성 평가도구로는 평가되지 못하는 디자인 창의성을 평가하기 위한 도구개발에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 문헌재해석과 용어 재정의를 통해 디자인만의 독자적인 창의성 평가영역을 추출하였다. 연구를 통하여 2개의 디자인 창의성 평가영역인 독창성과 실용성을 추출하였고, 4개의 소영역과 11개의 요소, 42개의 문항을 추출할 수 있었다. 4개의 소영역은 각각 독창성(신규성과 흥미성), 실용성(기능성과 현실성)으로 나뉜다. 또한, 4개의 소영역은 다시 11개의 요소들로 분리되었다. 분리된 요소들은 신규성(차별성, 비전형성, 개방성), 흥미성(재미성, 호감성, 유머성), 기능성(편리성, 내구성, 다용도성), 현실성(실현가능성, 친근성)으로 구성된다. 11개의 요소들은 각 요소를 평가할 수 있는 형용사어휘로 구성되며 총 42개 문항이다.
본 연구에서 독창성과 실용성을 디자인적 의미로 재정의하여 추출해낸 11개의 디자인 창의성 평가요소는 기존의 디자인을 평가하는 영역들과는 달리, 순수하게 디자인 창의성만을 평가하기 위해 추출된 평가 요소라는 것에 그 의의를 갖는다.
본 연구의 주요목적은 보편적인 창의성 평가도구로는 평가되지 못하는 디자인 창의성을 평가하기 위한 도구개발에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 문헌재해석과 용어 재정의를 통해 디자인만의 독자적인 창의성 평가영역을 추출하였다. 연구를 통하여 2개의 디자인 창의성 평가영역인 독창성과 실용성을 추출하였고, 4개의 소영역과 11개의 요소, 42개의 문항을 추출할 수 있었다. 4개의 소영역은 각각 독창성(신규성과 흥미성), 실용성(기능성과 현실성)으로 나뉜다. 또한, 4개의 소영역은 다시 11개의 요소들로 분리되었다. 분리된 요소들은 신규성(차별성, 비전형성, 개방성), 흥미성(재미성, 호감성, 유머성), 기능성(편리성, 내구성, 다용도성), 현실성(실현가능성, 친근성)으로 구성된다. 11개의 요소들은 각 요소를 평가할 수 있는 형용사어휘로 구성되며 총 42개 문항이다.
본 연구에서 독창성과 실용성을 디자인적 의미로 재정의하여 추출해낸 11개의 디자인 창의성 평가요소는 기존의 디자인을 평가하는 영역들과는 달리, 순수하게 디자인 창의성만을 평가하기 위해 추출된 평가 요소라는 것에 그 의의를 갖는다.
Definition of Designing Creativity and Its Factors, Designing Creativity and Designing Creativity Factors, Extracting Designing Creativity and Its Factors -title The key purpose of this study is at developing the tool for evaluating designing creativity which cannot be evaluated as a general creativ...
Definition of Designing Creativity and Its Factors, Designing Creativity and Designing Creativity Factors, Extracting Designing Creativity and Its Factors -title The key purpose of this study is at developing the tool for evaluating designing creativity which cannot be evaluated as a general creativity evaluation tool. To make this possible, this study has extracted an exclusive and original creativity evaluation categories only for designing by reinterpreting the literature and redefining the vocabulary. Through the study, two designing creativity factors of originality and practicality were extracted while four sub-categories, eleven factors and forty two literatures could be extracted. Four sub categories are classified once again into originality (newness and interest) and practicality (functionality and actuality). Also, four sub categories were classified once again into 11 factors. The classified factors are composed of newness (distinction, non-typicalness and openness), interest (enjoyment, favorable impression and humor), functionality (convenience, durability, multi- purpose) and actuality (possibility of realization and familarity). The eleven factors are composed of adjectives that are able to evaluate each factor and a total of 42 sentences. The eleven designing creativity evaluation factors extracted by redefining originality and practicality as designing sense have their significance in that they are the evaluation factors extracted on the level of pure design creativity evaluation.
Definition of Designing Creativity and Its Factors, Designing Creativity and Designing Creativity Factors, Extracting Designing Creativity and Its Factors -title The key purpose of this study is at developing the tool for evaluating designing creativity which cannot be evaluated as a general creativity evaluation tool. To make this possible, this study has extracted an exclusive and original creativity evaluation categories only for designing by reinterpreting the literature and redefining the vocabulary. Through the study, two designing creativity factors of originality and practicality were extracted while four sub-categories, eleven factors and forty two literatures could be extracted. Four sub categories are classified once again into originality (newness and interest) and practicality (functionality and actuality). Also, four sub categories were classified once again into 11 factors. The classified factors are composed of newness (distinction, non-typicalness and openness), interest (enjoyment, favorable impression and humor), functionality (convenience, durability, multi- purpose) and actuality (possibility of realization and familarity). The eleven factors are composed of adjectives that are able to evaluate each factor and a total of 42 sentences. The eleven designing creativity evaluation factors extracted by redefining originality and practicality as designing sense have their significance in that they are the evaluation factors extracted on the level of pure design creativity evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.