이 논문은 연극의 줄거리와 베르나르가 맡은 역의 캐릭터, 작품의 미학적 성격 등에 초점을 맞추어 그 포스터들의 조형을 분석한 글이다. 사라 베르나르의 의뢰를 받아 알폰스 무하가 만든 일련의 연극 포스터들은 1895년에서 1900년 사이에 제작되었다. 당시 파리 부르주아들의 연극열은 대단했으며 연극은 당대의 가장 광범위한 대중예술의 하나였다. 무하가 포스터를 그린 베르나르의 연극은 대부분 19세기말에 활기를 되찾은 낭만극과 통속적 성격을 다분히 띠고 있는 불르바르 극의 범주에 속하는 것들이었다. 이 포스터들은 베르나르가 주인공으로 출연하는 연극 그 자체를 광고할 뿐만 아니라, 이른바 ‘성녀 사라’로 일컬어진 당대 인기 여배우의 스타로서의 대중적 이미지를 효과적으로 만들어내고 부각시키는 데 바쳐진 것이기도 하다.
제작된 시기들도 다르고 대상이 된 연극 작품들의 성격 또한 매우 다양함에도 불구하고, 이 포스터들은 규격과 포맷, 표현양식, 장식성과 같은 조형적 성질과 이미지에서 공통점을 지니고 있다. 그런 점에서 무하의 다른 포스터들과는 구별되는 독특한 한 유형을 이루고 있기도 하다. 특히 무하의 첫 번째 포스터 〈지스몽다〉는 이후 그가 베르나르를 위해 그런 일련의 포스터들뿐만 아니라 그의 시각디자인 양식과 이미지를 형성하는 데에도 중요한 모델이 되어 주었다. 따라서 필자는 먼저 〈지스몽다〉의 조형적 요소를 분석하고, 그것이 이후의 포스터에서 어떻게 이어지고 변용되어지는지에 대해 살펴보았다.
이 논문은 연극의 줄거리와 베르나르가 맡은 역의 캐릭터, 작품의 미학적 성격 등에 초점을 맞추어 그 포스터들의 조형을 분석한 글이다. 사라 베르나르의 의뢰를 받아 알폰스 무하가 만든 일련의 연극 포스터들은 1895년에서 1900년 사이에 제작되었다. 당시 파리 부르주아들의 연극열은 대단했으며 연극은 당대의 가장 광범위한 대중예술의 하나였다. 무하가 포스터를 그린 베르나르의 연극은 대부분 19세기말에 활기를 되찾은 낭만극과 통속적 성격을 다분히 띠고 있는 불르바르 극의 범주에 속하는 것들이었다. 이 포스터들은 베르나르가 주인공으로 출연하는 연극 그 자체를 광고할 뿐만 아니라, 이른바 ‘성녀 사라’로 일컬어진 당대 인기 여배우의 스타로서의 대중적 이미지를 효과적으로 만들어내고 부각시키는 데 바쳐진 것이기도 하다.
제작된 시기들도 다르고 대상이 된 연극 작품들의 성격 또한 매우 다양함에도 불구하고, 이 포스터들은 규격과 포맷, 표현양식, 장식성과 같은 조형적 성질과 이미지에서 공통점을 지니고 있다. 그런 점에서 무하의 다른 포스터들과는 구별되는 독특한 한 유형을 이루고 있기도 하다. 특히 무하의 첫 번째 포스터 〈지스몽다〉는 이후 그가 베르나르를 위해 그런 일련의 포스터들뿐만 아니라 그의 시각디자인 양식과 이미지를 형성하는 데에도 중요한 모델이 되어 주었다. 따라서 필자는 먼저 〈지스몽다〉의 조형적 요소를 분석하고, 그것이 이후의 포스터에서 어떻게 이어지고 변용되어지는지에 대해 살펴보았다.
A series of play posters commissioned to Alphonse Mucha for the actress Sarah Bernhardt were created between 1895 and 1900. At that time, drama was very fashionable among Paris bourgeoisie, and it was surely one of the most extensive forms of popular entertainment. Most of Bernhardt"s productions fo...
A series of play posters commissioned to Alphonse Mucha for the actress Sarah Bernhardt were created between 1895 and 1900. At that time, drama was very fashionable among Paris bourgeoisie, and it was surely one of the most extensive forms of popular entertainment. Most of Bernhardt"s productions for which Mucha designed promotional posters were either romantic plays revived at the end of 19th century or boulevard plays that were usually featured some vulgarity. Mucha"s posters were not only promoting the plays Bernhardt was starring in, but also contributed to creating and highlighting the popular image of the so-called "Sarah Divine, the top actress in France at the time. Though produced at different times and for plays with a variety of themes and tones, these posters share common attributes and give similar impressions based on comparable size, format, style, and decoration. In this sense, these posters for Bernhardt can be distinguished from Mucha"s other works, which belong to a separate domain of artworks. The first of such works, Gismonda, particularly served as the model for the following Bernhardt series, as well as for the style and image of Mucha"s future visual design. Against this background, this essay focuses first on analyzing the formative factors of Gismonda and then speculates about how these factors are preserved or transformed in the pieces produced afterwards. This essay analyzes the formative elements of Mucha"s posters by focusing on the dramatic stories in which Bernhardt participated, as well as her characters and the aesthetic characteristics of the pieces.
A series of play posters commissioned to Alphonse Mucha for the actress Sarah Bernhardt were created between 1895 and 1900. At that time, drama was very fashionable among Paris bourgeoisie, and it was surely one of the most extensive forms of popular entertainment. Most of Bernhardt"s productions for which Mucha designed promotional posters were either romantic plays revived at the end of 19th century or boulevard plays that were usually featured some vulgarity. Mucha"s posters were not only promoting the plays Bernhardt was starring in, but also contributed to creating and highlighting the popular image of the so-called "Sarah Divine, the top actress in France at the time. Though produced at different times and for plays with a variety of themes and tones, these posters share common attributes and give similar impressions based on comparable size, format, style, and decoration. In this sense, these posters for Bernhardt can be distinguished from Mucha"s other works, which belong to a separate domain of artworks. The first of such works, Gismonda, particularly served as the model for the following Bernhardt series, as well as for the style and image of Mucha"s future visual design. Against this background, this essay focuses first on analyzing the formative factors of Gismonda and then speculates about how these factors are preserved or transformed in the pieces produced afterwards. This essay analyzes the formative elements of Mucha"s posters by focusing on the dramatic stories in which Bernhardt participated, as well as her characters and the aesthetic characteristics of the pieces.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.