생애과정적 관점에서 볼 때 개인의 사회적 지위획득은 귀속적 지위의 근원으로서의 ‘가족’ 과 개인의 업적을 쌓는 장소로서의 ‘학교’, 그리고 직업적 지위획득의 장으로서의 ‘노동시장’ 으로 이어지는 일련의 과정 속에서 이루어진다.
본 논문은 이러한 관점에서 개인의 사회적 지위획득과정(status attainment process)을 모형화하고 그러한 과정과 결과가 어떻게 그리고 얼마나 개인이 속한 가족의 귀속적 지위와 자신의 업적적 지위, 그리고 사회적 변화와 변동 속에서 이루어지는가를 분석하였다.
지위획득과정에 대한 분석 결과. [부친의 학력] → [본인의 학력] → [본인의 초직] → [본인의 현직]으로 이어지는 경로가 가장 주된 세습-성취경로임을 확인할 수 있었으며 세대간 세습과정에서 부친의 직업보다 부친의 학력이 미치는 영향이 훨씬 크며 세대내 성취과정에서는 가족배경의 영향이 직접적으로 본인의 지위획득에 영향을 미치기보다는 본인의 학력을 매개로 해서 이루어진다는 사실을 알 수 있었다.
남녀별로 지위획득과정을 살펴본 결과, 여성이 남성보다 출신가족의 영향을 더 받으며 사회이동에 있어서 남성보다 한층 더 제약된 조건하에 있는 것으로 나타났다. 연령집단 별로 살펴본 결과, 세대내 성취과정은 연령세대를 거치면서 업적적 요인(교육)이 지위획득에 미치는 영향이 점점 커져 가는 방향으로 변화해 왔으나, 사회적 지위의 세대간 세습 과정에 있어서는 귀속적 요인의 영향이 산업화가설과는 달리 단선적으로 감소하지 않고 오히려 증가하여 왔음을 보여주었다. 마지막으로 출신지역별 차이에 대한 분석은 전남/전북출신보다 경남/경북출신자들의 지위획득과정이 보다 일관되고 정연하며 부모세대의 사회적 지원을 더 많이 받고 있는 것으로 나타났다.
생애과정적 관점에서 볼 때 개인의 사회적 지위획득은 귀속적 지위의 근원으로서의 ‘가족’ 과 개인의 업적을 쌓는 장소로서의 ‘학교’, 그리고 직업적 지위획득의 장으로서의 ‘노동시장’ 으로 이어지는 일련의 과정 속에서 이루어진다.
본 논문은 이러한 관점에서 개인의 사회적 지위획득과정(status attainment process)을 모형화하고 그러한 과정과 결과가 어떻게 그리고 얼마나 개인이 속한 가족의 귀속적 지위와 자신의 업적적 지위, 그리고 사회적 변화와 변동 속에서 이루어지는가를 분석하였다.
지위획득과정에 대한 분석 결과. [부친의 학력] → [본인의 학력] → [본인의 초직] → [본인의 현직]으로 이어지는 경로가 가장 주된 세습-성취경로임을 확인할 수 있었으며 세대간 세습과정에서 부친의 직업보다 부친의 학력이 미치는 영향이 훨씬 크며 세대내 성취과정에서는 가족배경의 영향이 직접적으로 본인의 지위획득에 영향을 미치기보다는 본인의 학력을 매개로 해서 이루어진다는 사실을 알 수 있었다.
남녀별로 지위획득과정을 살펴본 결과, 여성이 남성보다 출신가족의 영향을 더 받으며 사회이동에 있어서 남성보다 한층 더 제약된 조건하에 있는 것으로 나타났다. 연령집단 별로 살펴본 결과, 세대내 성취과정은 연령세대를 거치면서 업적적 요인(교육)이 지위획득에 미치는 영향이 점점 커져 가는 방향으로 변화해 왔으나, 사회적 지위의 세대간 세습 과정에 있어서는 귀속적 요인의 영향이 산업화가설과는 달리 단선적으로 감소하지 않고 오히려 증가하여 왔음을 보여주었다. 마지막으로 출신지역별 차이에 대한 분석은 전남/전북출신보다 경남/경북출신자들의 지위획득과정이 보다 일관되고 정연하며 부모세대의 사회적 지원을 더 많이 받고 있는 것으로 나타났다.
Individual’s socio-economic status is achieved in the process of life-course transitions from ‘family’ as a source of ascriptive status to ‘school’ as a place to build academic credit to ‘labor market" as a contested terrain for occupational status and income. In this paper, drawing upon Blau-and-Du...
Individual’s socio-economic status is achieved in the process of life-course transitions from ‘family’ as a source of ascriptive status to ‘school’ as a place to build academic credit to ‘labor market" as a contested terrain for occupational status and income. In this paper, drawing upon Blau-and-Duncan’s status attainment model, we examine how and to what extent individual’s status attainment process and outcome are affected by one’s family’s ascriptive status and by one’s own merit and achievement. Also is examined how the mechanism of inter- and intra-generational status attainment varies between different groups by sex, age cohort, and the region of origin. In particular, we test the modernization hypothesis on inter-generational social mobility: the process of social status attainment becomes more dependent on individual merit than on one’s ascriptive status as economy and society becomes more developed. Based on the result of analysis, we could confirm that the major path of influence in ascription and achievement is from [father’s education] to [own education] to [own first job]. We also found that, in attaining educational merit(schooling), father’s education is more influential than occupation, while in achieving occupational status, the indirect effect of father’s social status through one’s own educational attainment is larger than it’s direct effect. The effect of the family of origin on one’s status attainment process is found to be larger for women than for men. Cohort changes in social status achievement showed that, while the effect of one’s academic merit on occupational status increased, the effect of one’s ascriptive status was not found to be decreasing over the past decades, which contradicts the modernization hypothesis.
Individual’s socio-economic status is achieved in the process of life-course transitions from ‘family’ as a source of ascriptive status to ‘school’ as a place to build academic credit to ‘labor market" as a contested terrain for occupational status and income. In this paper, drawing upon Blau-and-Duncan’s status attainment model, we examine how and to what extent individual’s status attainment process and outcome are affected by one’s family’s ascriptive status and by one’s own merit and achievement. Also is examined how the mechanism of inter- and intra-generational status attainment varies between different groups by sex, age cohort, and the region of origin. In particular, we test the modernization hypothesis on inter-generational social mobility: the process of social status attainment becomes more dependent on individual merit than on one’s ascriptive status as economy and society becomes more developed. Based on the result of analysis, we could confirm that the major path of influence in ascription and achievement is from [father’s education] to [own education] to [own first job]. We also found that, in attaining educational merit(schooling), father’s education is more influential than occupation, while in achieving occupational status, the indirect effect of father’s social status through one’s own educational attainment is larger than it’s direct effect. The effect of the family of origin on one’s status attainment process is found to be larger for women than for men. Cohort changes in social status achievement showed that, while the effect of one’s academic merit on occupational status increased, the effect of one’s ascriptive status was not found to be decreasing over the past decades, which contradicts the modernization hypothesis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.