본 연구는 시대의 흐름에 따라 다양해진 관광객들의 소비욕구 변화에 초점을 맞추어 해외여행 관광객들이 여행상품을 선택할 때, 관광객들이 가지고 있는 각기 다른 소비성향이 해외여행 속성선택에 영향을 미치는가를 밝혀내는 데 그 목적을 두고 연구를 진행했다.
연구 결과, 해외여행 관광객의 소비성향과 여행 상품속성 선택의 회귀분석의 경우의 세부가설 검정결과를 살펴보면, 교통ㆍ숙박시설의 경우에는 과시소비성향, 충동구매성향, 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었고, 여행서비스의 경우에는 계획구매성향, 과시소비성향, 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었다. 쇼핑의 경우에는 과시소비성향과 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었고, 관광매력물의 경우에는 계획구매성향과 자원절약성향이 유의적인 영향을 주고 있음이 나타났다. 그리고 식사의 경우에는 계획구매성향과 자원절약과 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었으며, 오락의 경우에는 계획구매성향이 유의적인 영향을 주고 있다.
본 연구는 시대의 흐름에 따라 다양해진 관광객들의 소비욕구 변화에 초점을 맞추어 해외여행 관광객들이 여행상품을 선택할 때, 관광객들이 가지고 있는 각기 다른 소비성향이 해외여행 속성선택에 영향을 미치는가를 밝혀내는 데 그 목적을 두고 연구를 진행했다.
연구 결과, 해외여행 관광객의 소비성향과 여행 상품속성 선택의 회귀분석의 경우의 세부가설 검정결과를 살펴보면, 교통ㆍ숙박시설의 경우에는 과시소비성향, 충동구매성향, 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었고, 여행서비스의 경우에는 계획구매성향, 과시소비성향, 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었다. 쇼핑의 경우에는 과시소비성향과 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었고, 관광매력물의 경우에는 계획구매성향과 자원절약성향이 유의적인 영향을 주고 있음이 나타났다. 그리고 식사의 경우에는 계획구매성향과 자원절약과 타인의식성향이 유의적인 영향을 주었으며, 오락의 경우에는 계획구매성향이 유의적인 영향을 주고 있다.
This study aimed to identify how different consumption propensities of tourists affect the selection of overseas travel attributes when they select travel products, focusing on changes in the desire for consumption of consumers, diversified according to the passage of time. As for the regression ana...
This study aimed to identify how different consumption propensities of tourists affect the selection of overseas travel attributes when they select travel products, focusing on changes in the desire for consumption of consumers, diversified according to the passage of time. As for the regression analysis of the consumption propensity of overseas tourists and the selection of travel product attributes, the test results of detailed hypotheses are shown as follows: As regards transportation ․accommodation facilities, a conspicuous consumption propensity, a impulsive consumption propensity, and a social-awareness propensity were significantly affective. As for travel service, a planned purchase propensity, a conspicuous consumption propensity, and a social-awareness propensity were significantly influential. With regard to shopping, a conspicuous consumption and a social-awareness propensity were significantly affective, and concerning tourist attractions, a planned purchase propensity and a resources saving propensity were found to be significantly influential. Also, regarding meals, a planned purchase propensity, a resources saving propensity and a social-awareness propensity were significantly affective, and regarding entertainment, a planned purchase propensity was significantly influential.
This study aimed to identify how different consumption propensities of tourists affect the selection of overseas travel attributes when they select travel products, focusing on changes in the desire for consumption of consumers, diversified according to the passage of time. As for the regression analysis of the consumption propensity of overseas tourists and the selection of travel product attributes, the test results of detailed hypotheses are shown as follows: As regards transportation ․accommodation facilities, a conspicuous consumption propensity, a impulsive consumption propensity, and a social-awareness propensity were significantly affective. As for travel service, a planned purchase propensity, a conspicuous consumption propensity, and a social-awareness propensity were significantly influential. With regard to shopping, a conspicuous consumption and a social-awareness propensity were significantly affective, and concerning tourist attractions, a planned purchase propensity and a resources saving propensity were found to be significantly influential. Also, regarding meals, a planned purchase propensity, a resources saving propensity and a social-awareness propensity were significantly affective, and regarding entertainment, a planned purchase propensity was significantly influential.
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