탈냉전 시대에 선악 문제는 정치영역에서 힘의 투쟁 수단으로 이용되고 있으며, 형제애는 테러 및 인종 갈등의 원인이기도 하다. 따라서 선악과 정치적인 것은 정치학자들의 관심사가 되고 있다. 그런데 아렌트 만큼 자신의 저작들에서 선악 문제를 규명하는 데 열정적인 현대 정치철학자도 없을 것이다. 본 논문에서는 선악담론에 관한 기존의 전통에서 탈피하여 자신의 독특한 입장을 제시한 아렌트의 선악이론을 존재론적ㆍ인식론적ㆍ실천론적 관점에서 재조명하고 있다. 아렌트의 경우, 선악 문제는 ‘시작 능력’의 발휘 여부와 밀접하게 연계되어 있다.
『아우구스티누스의 사랑 개념』에서는 절대적 선에 관심을 가졌지만, 『전체주의의 기원』에서는 악의 근본성을 제기하였다. 근본적 악은 시작 능력의 말살을 의미한다. 반면에, 아렌트는 아이히만 재판과정을 참관하면서 악의 평범성을 강조하였다 무사유는 곧 악의 동인이 될 수 있다. 따라서 아렌트는 ‘정신의 삶’에 대한 고찰을 통해 정신활동과 선의 관계를 지적하였다. 그리고 활동적 삶의 여러 유형과 미덕의 관계를 규명함으로써 독특한 선악이론을 제시하였다. 그의 선악이론은 현대 정치를 이해하는 중요한 통찰력을 제공하고 있다.
탈냉전 시대에 선악 문제는 정치영역에서 힘의 투쟁 수단으로 이용되고 있으며, 형제애는 테러 및 인종 갈등의 원인이기도 하다. 따라서 선악과 정치적인 것은 정치학자들의 관심사가 되고 있다. 그런데 아렌트 만큼 자신의 저작들에서 선악 문제를 규명하는 데 열정적인 현대 정치철학자도 없을 것이다. 본 논문에서는 선악담론에 관한 기존의 전통에서 탈피하여 자신의 독특한 입장을 제시한 아렌트의 선악이론을 존재론적ㆍ인식론적ㆍ실천론적 관점에서 재조명하고 있다. 아렌트의 경우, 선악 문제는 ‘시작 능력’의 발휘 여부와 밀접하게 연계되어 있다.
『아우구스티누스의 사랑 개념』에서는 절대적 선에 관심을 가졌지만, 『전체주의의 기원』에서는 악의 근본성을 제기하였다. 근본적 악은 시작 능력의 말살을 의미한다. 반면에, 아렌트는 아이히만 재판과정을 참관하면서 악의 평범성을 강조하였다 무사유는 곧 악의 동인이 될 수 있다. 따라서 아렌트는 ‘정신의 삶’에 대한 고찰을 통해 정신활동과 선의 관계를 지적하였다. 그리고 활동적 삶의 여러 유형과 미덕의 관계를 규명함으로써 독특한 선악이론을 제시하였다. 그의 선악이론은 현대 정치를 이해하는 중요한 통찰력을 제공하고 있다.
In Post-Cold War era . the good and evil" problem has been still used as the means for power politics, one of main causes of terror and ethnic conflicts which are connected with the brotherhood. In this context the relations between the political, and the good(or the evil) are enough to attract the ...
In Post-Cold War era . the good and evil" problem has been still used as the means for power politics, one of main causes of terror and ethnic conflicts which are connected with the brotherhood. In this context the relations between the political, and the good(or the evil) are enough to attract the political scientists. But no contemporary political philosophers have greater passion to illuminate the problem than Hannah Arendt did. Arendtian theory of the good and evil, which is beyond its tradition, is connected with the power to begin. This article is mainly focussed on illuminating Arendtian theory of the good and evil in the ontological, epistemological, practical levels. As known, Arendt was interested in understanding the meaning of the Absolute Goodness in Love and Saint Augustine, and then exposed the meaning of radical evil in The Origins of Totalitarianism. But she changed her attitudes toward the evil, namely emphasized the banality of evil in Eichmann in Jerusalem. The thoughtlessness is the cause of the evil. In On Revolution, Arendt illuminated the relations between the vita activa and virtues(or vices). In this context, Arendtian theory of the good and evil gives us the meaningful insights to understand contemporary political life.
In Post-Cold War era . the good and evil" problem has been still used as the means for power politics, one of main causes of terror and ethnic conflicts which are connected with the brotherhood. In this context the relations between the political, and the good(or the evil) are enough to attract the political scientists. But no contemporary political philosophers have greater passion to illuminate the problem than Hannah Arendt did. Arendtian theory of the good and evil, which is beyond its tradition, is connected with the power to begin. This article is mainly focussed on illuminating Arendtian theory of the good and evil in the ontological, epistemological, practical levels. As known, Arendt was interested in understanding the meaning of the Absolute Goodness in Love and Saint Augustine, and then exposed the meaning of radical evil in The Origins of Totalitarianism. But she changed her attitudes toward the evil, namely emphasized the banality of evil in Eichmann in Jerusalem. The thoughtlessness is the cause of the evil. In On Revolution, Arendt illuminated the relations between the vita activa and virtues(or vices). In this context, Arendtian theory of the good and evil gives us the meaningful insights to understand contemporary political life.
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