한국 농(聾) 청소년의 농(聾) 정체성과 심리사회적 기능과의 관계에 관한 연구 A Study on the Relationship between the Deaf Identity and Psychosocial Functions of Korean Deaf Adolescents원문보기
본 연구는 한국에 살고 있는 농 청소년의 농 정체성이 정신건강 수준, 스트레스 대처방식, 가정생활과 학교생활 적응과 같은 농 청소년의 심리사회적 기능과 어떤 관계를 갖고 있는지를 밝혀보고자 하였다. 이를 통해 먼저 농 정체성의 4가지 하위영역별로 농 정체성 수준을 파악하고, 그 결과를 선행연구된 미국의 농 정체성과 비교하여 살펴봄으로써 사회사업실천의 함의를 찾아보았고, 다음으로 농 정체성의 각 하위영역별 수준에 따라 정신건강 수준과 스트레스 대처방식, 가정생활의 적응과 학교생활의 적응에 어떤 상관관계가 있는지를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국 농 청소년의 농 정체성은 선행연구된 미국의 농 정체성과 다르게 나타났다. 둘째, 주변 정체성이 증가할수록 정신건강 수준이 긍정적인 수준으로 향상되었다. 셋째, 스트레스 대처방식에서는 부정적인 회피적 대처전략이 강하게 나타났다. 넷째, 부모와의 의사소통에 어려움이 있었고, 이로 인해 가정생활 적응 수준이 낮았으며 가정생활 환경이 농 학교에 재학 중인 농 청소년의 농 정체성과 거의 상관관계가 이루어지지 못하고 있음이 밝혀졌다.
다섯째, 학교생활 수준도 낮게 나타났으며 청인중심 정체성이 높아질수록 학교생활 적응은 감소하는 경향이 약하지만, 상관성이 있는 것으로 파악되었다.
본 연구는 한국에 살고 있는 농 청소년의 농 정체성이 정신건강 수준, 스트레스 대처방식, 가정생활과 학교생활 적응과 같은 농 청소년의 심리사회적 기능과 어떤 관계를 갖고 있는지를 밝혀보고자 하였다. 이를 통해 먼저 농 정체성의 4가지 하위영역별로 농 정체성 수준을 파악하고, 그 결과를 선행연구된 미국의 농 정체성과 비교하여 살펴봄으로써 사회사업실천의 함의를 찾아보았고, 다음으로 농 정체성의 각 하위영역별 수준에 따라 정신건강 수준과 스트레스 대처방식, 가정생활의 적응과 학교생활의 적응에 어떤 상관관계가 있는지를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국 농 청소년의 농 정체성은 선행연구된 미국의 농 정체성과 다르게 나타났다. 둘째, 주변 정체성이 증가할수록 정신건강 수준이 긍정적인 수준으로 향상되었다. 셋째, 스트레스 대처방식에서는 부정적인 회피적 대처전략이 강하게 나타났다. 넷째, 부모와의 의사소통에 어려움이 있었고, 이로 인해 가정생활 적응 수준이 낮았으며 가정생활 환경이 농 학교에 재학 중인 농 청소년의 농 정체성과 거의 상관관계가 이루어지지 못하고 있음이 밝혀졌다.
다섯째, 학교생활 수준도 낮게 나타났으며 청인중심 정체성이 높아질수록 학교생활 적응은 감소하는 경향이 약하지만, 상관성이 있는 것으로 파악되었다.
In this thesis, I tried to explain the relationship between the deaf identity and the psychosocial function of Korean deaf adolescents, such as a state of mind, meeting with stress, family adaptability and student adaptation to school. In advance, therefore, comparing the result with the established...
In this thesis, I tried to explain the relationship between the deaf identity and the psychosocial function of Korean deaf adolescents, such as a state of mind, meeting with stress, family adaptability and student adaptation to school. In advance, therefore, comparing the result with the established deaf identities in the United States, I analyzed the states of the deaf identities into four sub-categories and I could clarify the broad meaning of doing a social work. Then I could discover the interrelation between the four sub-categories and a state of mind, meeting with stress, family adaptability and student adaptation to school. These are the results of this study. First, the deaf identity of Lorean deaf adolescents turned out to be different from American"s established one. Second, the more marginal identity increase, the more a state of mind improver to an affirmative state. Third, obviously evasively negative alternation strategy appeared in meeting with stress. Fourth, with having difficulty communicating with his parents, and with low family adaptability, the atmosphere of family life and the deaf identity of deaf adolescents in deaf school turned out not to have any correlations. Fifth, it turned out that with lower school life, the higher the hearing identity got, the less the student adaptation to school decreased, but they had a correlation.
In this thesis, I tried to explain the relationship between the deaf identity and the psychosocial function of Korean deaf adolescents, such as a state of mind, meeting with stress, family adaptability and student adaptation to school. In advance, therefore, comparing the result with the established deaf identities in the United States, I analyzed the states of the deaf identities into four sub-categories and I could clarify the broad meaning of doing a social work. Then I could discover the interrelation between the four sub-categories and a state of mind, meeting with stress, family adaptability and student adaptation to school. These are the results of this study. First, the deaf identity of Lorean deaf adolescents turned out to be different from American"s established one. Second, the more marginal identity increase, the more a state of mind improver to an affirmative state. Third, obviously evasively negative alternation strategy appeared in meeting with stress. Fourth, with having difficulty communicating with his parents, and with low family adaptability, the atmosphere of family life and the deaf identity of deaf adolescents in deaf school turned out not to have any correlations. Fifth, it turned out that with lower school life, the higher the hearing identity got, the less the student adaptation to school decreased, but they had a correlation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.