이 연구는 언어연령과 평균형태소길이로 이중언어 환경 아동들의 언어발달 특성을 밝히는데 연구의 목적을 두었다. 연구의 방법으로 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들을 대상으로 수용언어 및 표현언어 검사와 자발화의 분석을 통하여 두 집단 간 언어연령과 평균형태소길이를 비교하였다. 구체적인 연구의 대상은 이중언어 환경 아동 3, 4, 5, 6세 각 3명, 7명, 9명, 7명씩 총 26명과 단일언어 환경 아동 3, 4, 5, 6세 각 3명, 7명, 8명, 6명씩 총 24명으로 하였으며, 이 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들의 언어연령에서 수용언어연령의 경우 언어 환경 간 5세에 유의한 차이가 나타났으나, 표현언어연령의 경우는 유의하지 않았다. 이중언어 환경 아동의 연령 간 언어연령에 대한 일원분산분석 결과에서 유의한 차이가 있었다.
둘째, 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들의 언어 환경 간 연령별 평균형태소길 이에 유의한 차이가 없었다. 이중언어 환경 아동의 연령 간 평균형태소길이에 대한 일원분산 분석의 결과에서 이중언어 환경 아동들의 3세와 5세 간에 유의한 차이가 있었다.
이러한 결과는 이중언어 환경 아동들의 언어발달이 연령이 증가함에 따라서 언어능력도 증가하나 단일언어 환경 아동들보다 지체됨을 보여주었다. 따라서 언어발달의 결정적인 시기인 3세~5세에 언어발달이 열악한 이중언어 환경 아동에 대한 조기 중재가 필요하다고 본다.
이 연구는 언어연령과 평균형태소길이로 이중언어 환경 아동들의 언어발달 특성을 밝히는데 연구의 목적을 두었다. 연구의 방법으로 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들을 대상으로 수용언어 및 표현언어 검사와 자발화의 분석을 통하여 두 집단 간 언어연령과 평균형태소길이를 비교하였다. 구체적인 연구의 대상은 이중언어 환경 아동 3, 4, 5, 6세 각 3명, 7명, 9명, 7명씩 총 26명과 단일언어 환경 아동 3, 4, 5, 6세 각 3명, 7명, 8명, 6명씩 총 24명으로 하였으며, 이 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들의 언어연령에서 수용언어연령의 경우 언어 환경 간 5세에 유의한 차이가 나타났으나, 표현언어연령의 경우는 유의하지 않았다. 이중언어 환경 아동의 연령 간 언어연령에 대한 일원분산분석 결과에서 유의한 차이가 있었다.
둘째, 이중언어 환경 아동들과 단일언어 환경 아동들의 언어 환경 간 연령별 평균형태소길 이에 유의한 차이가 없었다. 이중언어 환경 아동의 연령 간 평균형태소길이에 대한 일원분산 분석의 결과에서 이중언어 환경 아동들의 3세와 5세 간에 유의한 차이가 있었다.
이러한 결과는 이중언어 환경 아동들의 언어발달이 연령이 증가함에 따라서 언어능력도 증가하나 단일언어 환경 아동들보다 지체됨을 보여주었다. 따라서 언어발달의 결정적인 시기인 3세~5세에 언어발달이 열악한 이중언어 환경 아동에 대한 조기 중재가 필요하다고 본다.
The aim of this study was to examine and to compare between bilingual environment children and monolingual environment children in language age and MLU-m characteristics. Subjects included 26 children of 3 to 6 years old in the bilingual environment, and 24 children of monolingual environment. The r...
The aim of this study was to examine and to compare between bilingual environment children and monolingual environment children in language age and MLU-m characteristics. Subjects included 26 children of 3 to 6 years old in the bilingual environment, and 24 children of monolingual environment. The results of this study was as following. First, there was some significant difference between bilingual environment children and monolingual environment children in 5 years of receptive age. But there was no significant difference between groups and ages in expressive age. There were some significant differences in receptive age and expressive age among ages in bilingual environment children in results of one-way ANOVA. Second, there was no significant difference between bilingual environment children and monolingual environment children in MLU-m. There was some significant difference between 3 years and 5 years in bilingual environment children in MLU-m in results of one-way ANOVA. These results showed that bilingual environment children delayed than monolingual environment children in language development, though their language competence growed like monolingual environment children. So bilingual environment children need some mediation for their language development.
The aim of this study was to examine and to compare between bilingual environment children and monolingual environment children in language age and MLU-m characteristics. Subjects included 26 children of 3 to 6 years old in the bilingual environment, and 24 children of monolingual environment. The results of this study was as following. First, there was some significant difference between bilingual environment children and monolingual environment children in 5 years of receptive age. But there was no significant difference between groups and ages in expressive age. There were some significant differences in receptive age and expressive age among ages in bilingual environment children in results of one-way ANOVA. Second, there was no significant difference between bilingual environment children and monolingual environment children in MLU-m. There was some significant difference between 3 years and 5 years in bilingual environment children in MLU-m in results of one-way ANOVA. These results showed that bilingual environment children delayed than monolingual environment children in language development, though their language competence growed like monolingual environment children. So bilingual environment children need some mediation for their language development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.