본 연구는 통합교육에 대한 일반 교사들의 태도를 분석하기 위한 도구의 개발과 적용 가능성을 살펴보기 위한 것으로 초등학교 5개에서 154명의 교사를 대상으로 연구를 실시하였다. 연구 도구의 개발은 Cochran(1999)의 STATIC(Scale for Teachers" Attitudes Toward Inclusive Classrooms)와 Antonak와 Larrivee(1995)의 ORI(Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities scale)와 선행 연구 결과를 근거로 문항을 작성하였다. 문항의 타당도와 신뢰도 검정 결과 5개 요인으로 구성된 검사 도구를 개발하였다.
본 연구에서 개발한 도구를 활용하여 교사의 배경 변인에 따른 통합태도와 하위 요인에 대한 분석 결과 통합 태도에 있어서는 사회 경제적 지위가 높은 학교군에 있는 교사들이 보다 부정적인 태도를 가졌으며, 통합교육의 사회 정서적 효과에 대하여는 학교 환경이 사회경제적 측면에서 좋을수록 부정적 인식을 가지고 있으며, 교직 경력이 많을수록 부정적 인식을 가지고 있다. 통합교육의 학문적 성과에 대한 기대에서는 변인간에 차이가 나타나지 않았다. 그리고 장애아동에 대한 인식에 있어서는 남교사가 보다 긍정적이며, 학교 환경이 열악한 곳에 근무하는 교사들이 긍정적이었다. 그리고 교직 경력이 낮을수록 긍정적이다. 지도에 대한 자신감 요인에 있어서도 남교사가, 그리고 학교 환경이 열악한 곳에 근무하는 교사들이 보다 자신감을 갖고 있었다.
끝으로 교사의 통합 태도 관련 변인간 관계 모형의 설정에서는 교사의 배경 변인인 학교환경, 성별, 교직 경력, 담임경력 그리고 장애친지 유무가 통합태도에 영향을 미치는 변인으로 나타났으며, 장애아동에 대한 인식과 통합학급 지도에 대한 자신감이 통합태도에 긍정적으로 영향을 미치는 변인으로 제시되었다.
본 연구는 통합교육에 대한 일반 교사들의 태도를 분석하기 위한 도구의 개발과 적용 가능성을 살펴보기 위한 것으로 초등학교 5개에서 154명의 교사를 대상으로 연구를 실시하였다. 연구 도구의 개발은 Cochran(1999)의 STATIC(Scale for Teachers" Attitudes Toward Inclusive Classrooms)와 Antonak와 Larrivee(1995)의 ORI(Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities scale)와 선행 연구 결과를 근거로 문항을 작성하였다. 문항의 타당도와 신뢰도 검정 결과 5개 요인으로 구성된 검사 도구를 개발하였다.
본 연구에서 개발한 도구를 활용하여 교사의 배경 변인에 따른 통합태도와 하위 요인에 대한 분석 결과 통합 태도에 있어서는 사회 경제적 지위가 높은 학교군에 있는 교사들이 보다 부정적인 태도를 가졌으며, 통합교육의 사회 정서적 효과에 대하여는 학교 환경이 사회경제적 측면에서 좋을수록 부정적 인식을 가지고 있으며, 교직 경력이 많을수록 부정적 인식을 가지고 있다. 통합교육의 학문적 성과에 대한 기대에서는 변인간에 차이가 나타나지 않았다. 그리고 장애아동에 대한 인식에 있어서는 남교사가 보다 긍정적이며, 학교 환경이 열악한 곳에 근무하는 교사들이 긍정적이었다. 그리고 교직 경력이 낮을수록 긍정적이다. 지도에 대한 자신감 요인에 있어서도 남교사가, 그리고 학교 환경이 열악한 곳에 근무하는 교사들이 보다 자신감을 갖고 있었다.
끝으로 교사의 통합 태도 관련 변인간 관계 모형의 설정에서는 교사의 배경 변인인 학교환경, 성별, 교직 경력, 담임경력 그리고 장애친지 유무가 통합태도에 영향을 미치는 변인으로 나타났으며, 장애아동에 대한 인식과 통합학급 지도에 대한 자신감이 통합태도에 긍정적으로 영향을 미치는 변인으로 제시되었다.
This study is to develop a tool for analyzing the attitude of teachers on inclusive education and to investigate the possibility of applying the tool. The subjects of this study were 154 teachers in five elementary schools. From the results of the validity of the items and the reliability test, a te...
This study is to develop a tool for analyzing the attitude of teachers on inclusive education and to investigate the possibility of applying the tool. The subjects of this study were 154 teachers in five elementary schools. From the results of the validity of the items and the reliability test, a testing tool including five factors was developed. According to the analysis on the inclusive attitude of teachers and sub-factors for which the developed tool in this study was used, the teachers who worked for schools in areas of high socioeconomic status showed more negative attitude. There was a difference on the socioemotional effect of inclusive education according to variables such as school environments and years of teaching experience. As for the perception on disabled children, male teachers, teachers working in schools with poor environments, and those with lower years of teaching experience were more positive. The factor of confidence on teaching, male teachers and teachers working in schools with poor environments showed more confident. For the establishment of a model of the relation among variables relevant to the inclusive attitude of teachers, school environment, gender, years of teaching, years of taking charge of a class, the existence of a disabled relative as the environmental variables of teacher were shown to be variables affecting the inclusive attitude, while the perception on disabled children and confidence on teaching inclusive class were presented as variables affecting positively the inclusive attitude.
This study is to develop a tool for analyzing the attitude of teachers on inclusive education and to investigate the possibility of applying the tool. The subjects of this study were 154 teachers in five elementary schools. From the results of the validity of the items and the reliability test, a testing tool including five factors was developed. According to the analysis on the inclusive attitude of teachers and sub-factors for which the developed tool in this study was used, the teachers who worked for schools in areas of high socioeconomic status showed more negative attitude. There was a difference on the socioemotional effect of inclusive education according to variables such as school environments and years of teaching experience. As for the perception on disabled children, male teachers, teachers working in schools with poor environments, and those with lower years of teaching experience were more positive. The factor of confidence on teaching, male teachers and teachers working in schools with poor environments showed more confident. For the establishment of a model of the relation among variables relevant to the inclusive attitude of teachers, school environment, gender, years of teaching, years of taking charge of a class, the existence of a disabled relative as the environmental variables of teacher were shown to be variables affecting the inclusive attitude, while the perception on disabled children and confidence on teaching inclusive class were presented as variables affecting positively the inclusive attitude.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.