본 연구에서는 받아쓰기 평균 오류율과 받아쓰기의 오류특징을 밝히고자하였다. 한국에서 초등학생의 받아쓰기의 평균오류율과 오류특징에 관한 일반적인 연구의 부재는 일반아동의 교육과정 문제뿐만 아니라 학습장애, 언어장애, 발달장애 그리고 정서행동장애 등을 비롯한 특수아동의 받아쓰기 발달의 정도를 밝힐 수 있는 객관적 준거의 부재로 유도되어 문제가 되었다. 본 연구에서는 받아쓰기의 평균오류율을 조사하기 위해, 받아쓰기에서 소리에 관한 낱말(된소리, 구개음화, ‘ㄷ’대표소리가 나는 받침, 모음, 음절의 끝소리 규칙이 있는 낱말)의 오류율과 형태에 관한 낱말(체언과 조사, 어간과 어미 규칙이 있는 낱말)의 오류율을 학년에 따라 조사하였다. 받아쓰기의 오류특징에서는 받아쓰기에서 소리에 관한 낱말과 형태에 관한 낱말의 오류형태를 빈도별로 조사하였다.
본 연구에서의 결과 및 논의를 토대로 하여, 첫째, 받아쓰기의 평균오류율은 학년이 올라감에 따라 낮아지지만 평균오류율은 높으며, 둘째, 받아쓰기 오류는 어법에 따라 적지 아니하고 소리내어 적는 과정과 관련이 있다는 결론이 도출되었다. 본 연구의 결론에 기초하여 받아쓰기 지도 및 후속연구를 위한 시사점으로는 첫째, 쓰기장애를 비롯한 특수아동들의 받아쓰기 단계는 소리내어 적는 단계에 위치하고 있을 가능성이 높으므로 이 문제를 효율적으로 해결할 수 있는 방안이 모색되어야 하고, 둘째, 받아쓰기는 음운인식의 과정과 통합해서 지도되어야 하며, 마지막으로 어휘빈도 등을 통제한 보다 분석적인 후속연구가 필요하다는 내용이 제안되었다.
본 연구에서는 받아쓰기 평균 오류율과 받아쓰기의 오류특징을 밝히고자하였다. 한국에서 초등학생의 받아쓰기의 평균오류율과 오류특징에 관한 일반적인 연구의 부재는 일반아동의 교육과정 문제뿐만 아니라 학습장애, 언어장애, 발달장애 그리고 정서행동장애 등을 비롯한 특수아동의 받아쓰기 발달의 정도를 밝힐 수 있는 객관적 준거의 부재로 유도되어 문제가 되었다. 본 연구에서는 받아쓰기의 평균오류율을 조사하기 위해, 받아쓰기에서 소리에 관한 낱말(된소리, 구개음화, ‘ㄷ’대표소리가 나는 받침, 모음, 음절의 끝소리 규칙이 있는 낱말)의 오류율과 형태에 관한 낱말(체언과 조사, 어간과 어미 규칙이 있는 낱말)의 오류율을 학년에 따라 조사하였다. 받아쓰기의 오류특징에서는 받아쓰기에서 소리에 관한 낱말과 형태에 관한 낱말의 오류형태를 빈도별로 조사하였다.
본 연구에서의 결과 및 논의를 토대로 하여, 첫째, 받아쓰기의 평균오류율은 학년이 올라감에 따라 낮아지지만 평균오류율은 높으며, 둘째, 받아쓰기 오류는 어법에 따라 적지 아니하고 소리내어 적는 과정과 관련이 있다는 결론이 도출되었다. 본 연구의 결론에 기초하여 받아쓰기 지도 및 후속연구를 위한 시사점으로는 첫째, 쓰기장애를 비롯한 특수아동들의 받아쓰기 단계는 소리내어 적는 단계에 위치하고 있을 가능성이 높으므로 이 문제를 효율적으로 해결할 수 있는 방안이 모색되어야 하고, 둘째, 받아쓰기는 음운인식의 과정과 통합해서 지도되어야 하며, 마지막으로 어휘빈도 등을 통제한 보다 분석적인 후속연구가 필요하다는 내용이 제안되었다.
This study is aimed at clarifying dictation errors and dictation error characteristics of the elementary student. Subjects of this study consisted of 600 elementary students, with each grade 100 students. Dictation errors were analyzed according to sound and form in Korean language. We analysed soun...
This study is aimed at clarifying dictation errors and dictation error characteristics of the elementary student. Subjects of this study consisted of 600 elementary students, with each grade 100 students. Dictation errors were analyzed according to sound and form in Korean language. We analysed sound errors such as forties, palatalization, representation sound, vowel, and prolonged sound, and form errors such as word including an uninfected word and a postpositional word, and word including an interval and the ending of a word. Through the results and discussions of this study, the conclusions of this study are as follows. First, dictation errors are decreased as grades are high and dictation errors are high. Second, dictation error are related to the phonological awareness deficit. Through the conclusions and discussions of this study, suggestions are as follows First, we have to clarify dictation errors of the children with disabilities. Second, it is suggested that we have to approach to the dictation error considering phonological awareness deficit in Korean. Third, We need to explore dictation errors considering word frequency.
This study is aimed at clarifying dictation errors and dictation error characteristics of the elementary student. Subjects of this study consisted of 600 elementary students, with each grade 100 students. Dictation errors were analyzed according to sound and form in Korean language. We analysed sound errors such as forties, palatalization, representation sound, vowel, and prolonged sound, and form errors such as word including an uninfected word and a postpositional word, and word including an interval and the ending of a word. Through the results and discussions of this study, the conclusions of this study are as follows. First, dictation errors are decreased as grades are high and dictation errors are high. Second, dictation error are related to the phonological awareness deficit. Through the conclusions and discussions of this study, suggestions are as follows First, we have to clarify dictation errors of the children with disabilities. Second, it is suggested that we have to approach to the dictation error considering phonological awareness deficit in Korean. Third, We need to explore dictation errors considering word frequency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.