이 논문은 1987년 민주화 이후 한국 사회의 정권과 언론의 관계 변화 추이를 청와대 출입 기자의 취재관행 변화를 통해 살펴보고자 했다. 노태우 정권, 김영삼 정권, 김대중 정권, 노무헌 정권 등 4개 정권의 청와대출입기자 14명을 심층인터뷰하여 취재관행에 나타난 정권-언론의 관계 변화를 각 정권별로 분석했다. 분석결과 청와대 기자들이 정-언 관계의 변화를 느끼는 기준은 ① 대통령에 대한 비판의 자유, ② 취재편의 제공, ③ 촌지나 향응 등의 시혜, ④ 청와대 출입기자의 지위 등 크게 네 가지로 나눌 수 있었다. 이 네 가지 기준을 토대로 각 정권별 정권-언론 관계를 유형화한 결과, 노태우 정권은 정권의 일방적인 통제에 언론이 순응한 ‘정권 일방적 협조 관계’, 김영삼 정권은 정권의 회유에 언론이 자발적으로 협조한 ‘정권 중심적 유착관계’, 김대중 정권은 정권과 언론이 갈등을 겪는 가운데 부분적인 유착관계를 유지하는 ‘갈등적 유착관계’, 노무현 정권은 정권과 언론의 유착 관계가 급진적으로 단절되면서 자율성을 유지하면서 적대적 태도를 보이는 ‘자율적 긴장관계’로 유형화할 수 있었다. 이러한 변화 추이는 정권의 일방적 통제에서 사적 채널을 통한 연고주의적 담합을 거쳐 자율적 관계로 진행됐다고 요약할 수 있다.
이 논문은 1987년 민주화 이후 한국 사회의 정권과 언론의 관계 변화 추이를 청와대 출입 기자의 취재관행 변화를 통해 살펴보고자 했다. 노태우 정권, 김영삼 정권, 김대중 정권, 노무헌 정권 등 4개 정권의 청와대출입기자 14명을 심층인터뷰하여 취재관행에 나타난 정권-언론의 관계 변화를 각 정권별로 분석했다. 분석결과 청와대 기자들이 정-언 관계의 변화를 느끼는 기준은 ① 대통령에 대한 비판의 자유, ② 취재편의 제공, ③ 촌지나 향응 등의 시혜, ④ 청와대 출입기자의 지위 등 크게 네 가지로 나눌 수 있었다. 이 네 가지 기준을 토대로 각 정권별 정권-언론 관계를 유형화한 결과, 노태우 정권은 정권의 일방적인 통제에 언론이 순응한 ‘정권 일방적 협조 관계’, 김영삼 정권은 정권의 회유에 언론이 자발적으로 협조한 ‘정권 중심적 유착관계’, 김대중 정권은 정권과 언론이 갈등을 겪는 가운데 부분적인 유착관계를 유지하는 ‘갈등적 유착관계’, 노무현 정권은 정권과 언론의 유착 관계가 급진적으로 단절되면서 자율성을 유지하면서 적대적 태도를 보이는 ‘자율적 긴장관계’로 유형화할 수 있었다. 이러한 변화 추이는 정권의 일방적 통제에서 사적 채널을 통한 연고주의적 담합을 거쳐 자율적 관계로 진행됐다고 요약할 수 있다.
This study explores how the government-press relationship has changed after the democratization in 1987, taking the change of news gathering routines of the Blue House reporters as a case. In order to analyze the change of the government-press relationship in news gathering routines, this study inte...
This study explores how the government-press relationship has changed after the democratization in 1987, taking the change of news gathering routines of the Blue House reporters as a case. In order to analyze the change of the government-press relationship in news gathering routines, this study interviewed 14 Blue House reporters varying four regimes of Roh Tae-Woo, Kim Young-Sam, Kim Dae-Jung, and Roh Moon-Hyun in depth. The result of depth interview has showed that the Blue House reporters perceive the change in terms of four aspects: (1)freedom of criticizing the President, (2)being offered reporter"s convenience, (3)presence of being treated or presents, and (4)the social status of the Blue House reporters. As a final step, this study categorizes four government-press relationship as follows: "one way cooperation", "government-centered close ties", "close ties in conflict", and "autonomous tension". In "one way cooperation", the relationship of Rho Tae-Woo regime, the press accepts the government"s one way control. "Government-centered close ties" of Kim Young-Sam regime characterizes the con?iliation of government and the voluntary aid of press. In Kim Dae-Jung regime, government and press cooperate in part while in conflict as categorized "close ties in conflict". In Roh Moon-Hyun regime, the ties of government and press has broken off dramatically. This relationship can be explained as "autonomous tension" where the attitude of press toward government is hostile while staying autonomous. This course of the change of government-press relationship implies that the relationship has changed from one way control of government, through the collusion of nepotism based on personal network, to autonomous relationship.
This study explores how the government-press relationship has changed after the democratization in 1987, taking the change of news gathering routines of the Blue House reporters as a case. In order to analyze the change of the government-press relationship in news gathering routines, this study interviewed 14 Blue House reporters varying four regimes of Roh Tae-Woo, Kim Young-Sam, Kim Dae-Jung, and Roh Moon-Hyun in depth. The result of depth interview has showed that the Blue House reporters perceive the change in terms of four aspects: (1)freedom of criticizing the President, (2)being offered reporter"s convenience, (3)presence of being treated or presents, and (4)the social status of the Blue House reporters. As a final step, this study categorizes four government-press relationship as follows: "one way cooperation", "government-centered close ties", "close ties in conflict", and "autonomous tension". In "one way cooperation", the relationship of Rho Tae-Woo regime, the press accepts the government"s one way control. "Government-centered close ties" of Kim Young-Sam regime characterizes the con?iliation of government and the voluntary aid of press. In Kim Dae-Jung regime, government and press cooperate in part while in conflict as categorized "close ties in conflict". In Roh Moon-Hyun regime, the ties of government and press has broken off dramatically. This relationship can be explained as "autonomous tension" where the attitude of press toward government is hostile while staying autonomous. This course of the change of government-press relationship implies that the relationship has changed from one way control of government, through the collusion of nepotism based on personal network, to autonomous relationship.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.