이 논문의 목적은 21세기 대안적 교육패러다임인 홀리스틴교육의 시각에서 유아교육의 활동을 모색하는 것이다. 기계론적이며, 객관주의에 입각한 지식편증 교육, 수동적 존재로서의 인간관을 가진 모더니즘교육의 한계를 극복하고자 지난 20세기 후반부터 "관계[연계]"와 "생명"을 중시하는 21세기 대안적 교육패러다임인 홀리스틱교육(holistic education)이 등장했다. 홀리스틱 패러다임은 "병든 사회, 병든 환경, 병든 교육의 원인은 같다"라는 구호를 바탕으로, 학습자 개인의 내적, 외적 및 삶과 죽음의 문제와 궁극적 존재와의 관계를 아우르는 생태학적이며, 영적[정신성] 본질의 추구를 목적한다. 자신과의 관계, 타인과의 관계, 사회 및 공동체, 전 인류 및 우주의 차원까지 시각을 넓혀 인간 본연의 깊은 깨달음에 이르는 교육을 추구한다. 홀리스틱 교육의 시각에서 유아교육의 활동은 유아 고유의 특성을 존중하고, "관계성"을 인식함과 아울러 생명을 중시하며, "지금 여기"(here and now)에서의 행복을 느끼는 생태학적 소양(ecological literacy)을 기르는 교육이 요청된다. 또한 유아 자신의 내적 경험과 변용(transformation)의 관계를 통한 지속적인 변화의 과정을 인식하고, 직관의 연계, 심신의 연계, 교과영역간의 연계, 공동체와의 연계, 지구와의 연계, 자기(Self)와의 연계를 통한 자기 존재를 긍정적으로 인식하는 "되어감"(becoming)의 존재로서의 행복을 체험하는 교육이다.
이 논문의 목적은 21세기 대안적 교육패러다임인 홀리스틴교육의 시각에서 유아교육의 활동을 모색하는 것이다. 기계론적이며, 객관주의에 입각한 지식편증 교육, 수동적 존재로서의 인간관을 가진 모더니즘교육의 한계를 극복하고자 지난 20세기 후반부터 "관계[연계]"와 "생명"을 중시하는 21세기 대안적 교육패러다임인 홀리스틱교육(holistic education)이 등장했다. 홀리스틱 패러다임은 "병든 사회, 병든 환경, 병든 교육의 원인은 같다"라는 구호를 바탕으로, 학습자 개인의 내적, 외적 및 삶과 죽음의 문제와 궁극적 존재와의 관계를 아우르는 생태학적이며, 영적[정신성] 본질의 추구를 목적한다. 자신과의 관계, 타인과의 관계, 사회 및 공동체, 전 인류 및 우주의 차원까지 시각을 넓혀 인간 본연의 깊은 깨달음에 이르는 교육을 추구한다. 홀리스틱 교육의 시각에서 유아교육의 활동은 유아 고유의 특성을 존중하고, "관계성"을 인식함과 아울러 생명을 중시하며, "지금 여기"(here and now)에서의 행복을 느끼는 생태학적 소양(ecological literacy)을 기르는 교육이 요청된다. 또한 유아 자신의 내적 경험과 변용(transformation)의 관계를 통한 지속적인 변화의 과정을 인식하고, 직관의 연계, 심신의 연계, 교과영역간의 연계, 공동체와의 연계, 지구와의 연계, 자기(Self)와의 연계를 통한 자기 존재를 긍정적으로 인식하는 "되어감"(becoming)의 존재로서의 행복을 체험하는 교육이다.
The aim of this study is to find directions for infant education from the viewpoints of holistic education, which is now considered an alternative approach to modernistic education. Holistic education can be considered as an alternative approach to solve these problems of modernistic education, and ...
The aim of this study is to find directions for infant education from the viewpoints of holistic education, which is now considered an alternative approach to modernistic education. Holistic education can be considered as an alternative approach to solve these problems of modernistic education, and at the same time seeks to restore the wholeness of human being with an emphasis on spirituality and meaning. The activity of infant education from the viewpoints of holistic education is to respect the characteristic of an infant, recognize sense of connection, value life above everything else. The focus of holistic infant education is on relationships: the relationship between linear thinking and intuition, the relationship between mind and body, the relationships among various domains of knowledge, the relationship between the individual and community, the relationship to the earth, and the relationship between self and Self. Korean infant education is an education for the whole being. Holistic education offers a perspective that would be the norm for preserving the original purpose of infant education. Korean infant education in holistic perspective in 21c is demanded understanding of infants as beings that connect the internal, external aspects and the beyond; that realize the relationship between life and death and the meanings of life. This is the request of holistic perspective which is ecological thinking that views balance and inclusiveness as a big picture.
The aim of this study is to find directions for infant education from the viewpoints of holistic education, which is now considered an alternative approach to modernistic education. Holistic education can be considered as an alternative approach to solve these problems of modernistic education, and at the same time seeks to restore the wholeness of human being with an emphasis on spirituality and meaning. The activity of infant education from the viewpoints of holistic education is to respect the characteristic of an infant, recognize sense of connection, value life above everything else. The focus of holistic infant education is on relationships: the relationship between linear thinking and intuition, the relationship between mind and body, the relationships among various domains of knowledge, the relationship between the individual and community, the relationship to the earth, and the relationship between self and Self. Korean infant education is an education for the whole being. Holistic education offers a perspective that would be the norm for preserving the original purpose of infant education. Korean infant education in holistic perspective in 21c is demanded understanding of infants as beings that connect the internal, external aspects and the beyond; that realize the relationship between life and death and the meanings of life. This is the request of holistic perspective which is ecological thinking that views balance and inclusiveness as a big picture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.