어머니의 심리적 자세가 유아의 사회성발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 보육시설에 다니는 유아의 어머니 138명과 유아 138명을 대상으로 분석하였다. 연구결과는 첫째, 어머니의 심리적 자세는 자기긍정, 타인의 긍정을 더 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 반면 사회인구학적변인에 따른 심리적 자세는 연령, 학력이나 직업에 따라서 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 어머니의 심리적 자세와 유아의 사회성 발달간의 관계는 어머니가 자기긍정을 높게 지각 할수록 유아의 협동성괴 자율성, 또래 간 상호작용의 사회성 발달이 높아지는 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 사회성 발달(협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용)에 영향을 미치는 어머니의 자기긍정 심리적 자세는 유아의 협동성에 가장 높은 예언변인인 것으로 나타났다. 유아의 타인이해성에는 어머니의 타인긍정에 대한 심리적자세가 가장 높은 예측변인인 것으로 나타났다. 유아의 자율성에 가장 많은 영향을 미치는 어머니의 심리적 자세는 자기긍정이었다. 유아의 또래 간 상호작용에는 어머니의 자기긍정이 가장 높은 정적인 예언 변인인 반면 어머니의 자기부정은 부적인 영향을 미치는 예언변인으로 나타났다.
어머니의 심리적 자세가 유아의 사회성발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 보육시설에 다니는 유아의 어머니 138명과 유아 138명을 대상으로 분석하였다. 연구결과는 첫째, 어머니의 심리적 자세는 자기긍정, 타인의 긍정을 더 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 반면 사회인구학적변인에 따른 심리적 자세는 연령, 학력이나 직업에 따라서 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 어머니의 심리적 자세와 유아의 사회성 발달간의 관계는 어머니가 자기긍정을 높게 지각 할수록 유아의 협동성괴 자율성, 또래 간 상호작용의 사회성 발달이 높아지는 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 사회성 발달(협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용)에 영향을 미치는 어머니의 자기긍정 심리적 자세는 유아의 협동성에 가장 높은 예언변인인 것으로 나타났다. 유아의 타인이해성에는 어머니의 타인긍정에 대한 심리적자세가 가장 높은 예측변인인 것으로 나타났다. 유아의 자율성에 가장 많은 영향을 미치는 어머니의 심리적 자세는 자기긍정이었다. 유아의 또래 간 상호작용에는 어머니의 자기긍정이 가장 높은 정적인 예언 변인인 반면 어머니의 자기부정은 부적인 영향을 미치는 예언변인으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the influences of the mother"s psychological life position on sociality of children. The subjects were 138 sets of mothers in day care centers. The results of the study were as follow: First, the mother"s psychological life position was not significantly ...
The purpose of this study was to investigate the influences of the mother"s psychological life position on sociality of children. The subjects were 138 sets of mothers in day care centers. The results of the study were as follow: First, the mother"s psychological life position was not significantly different with mothers in day care centers. Second, the analysis on the correlation between Mother"s psychological life position and sociality of children (cooperation, self-regulation, peer interaction) showed positive correlations between the two. Third, the mother"s psychological life position influenced the sociality of children. In particular, the I"m O.K. position was the most influential to the cooperation, self-regulation, other person-understanding, self-regularion, and peer interaction. However, the I"m not O.K. position negatively influenced peer interactions.
The purpose of this study was to investigate the influences of the mother"s psychological life position on sociality of children. The subjects were 138 sets of mothers in day care centers. The results of the study were as follow: First, the mother"s psychological life position was not significantly different with mothers in day care centers. Second, the analysis on the correlation between Mother"s psychological life position and sociality of children (cooperation, self-regulation, peer interaction) showed positive correlations between the two. Third, the mother"s psychological life position influenced the sociality of children. In particular, the I"m O.K. position was the most influential to the cooperation, self-regulation, other person-understanding, self-regularion, and peer interaction. However, the I"m not O.K. position negatively influenced peer interactions.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.