본 연구의 목적은 유치원과 어린이집에 근무하고 있는 교사들을 대상으로 지역사회연계 교육의 실시현황과 교사의 인식에 대해서 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울ㆍ경인 지역에 근무하는 유치원과 어린이집 교사 중에서 만 3, 4 ,5세 담임 교사 401명을 연구대상으로 선정하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에 따른 지역사회 연계 교육의 실시 현황을 살펴보면, 운영방법에 있어서 유치원은 단원이나 주제 연계로 운영하였으며, 어린이집은 인접한 지역사회 기관과의 연계로 실시되었다. 어린이집에서의 지역사회 연계 교육의 실시 횟수가 더 많았으며 교육내용에 있어서 유치원은 지역사회에 대해 알기, 어린이집은 지역사회와 관계 형성하기의 내용을 더 실시하는 것으로 나타났다. 수업운영 방식에 있어서 전문가ㆍ지역사회 인사활용 가정통신문과 기타에서 차이를 나타내었다. 가정과의 연계에 있어서 어린이집은 기관 홈페이지나 가정통신문에 지역사회와 관련된 정보를 제공하는 경우가 많았으며, 유치원은 부모와 방문할 수 있는 장소와 정보를 제공하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회 연계 교육에 관한 교사의 인식을 살펴보면, 유치원에서 교육활동시간의 부족 지역사회에 대한 교사의 정보 부족, 지역사회를 소개하는 교육자료 또는 교구 부족, 유아에게 소개할 만한 지역사회 장소 부족, 지역사회와의 긴밀한 협조체제 부족에 더 어려움을 느끼는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 유치원과 어린이집에 근무하고 있는 교사들을 대상으로 지역사회연계 교육의 실시현황과 교사의 인식에 대해서 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울ㆍ경인 지역에 근무하는 유치원과 어린이집 교사 중에서 만 3, 4 ,5세 담임 교사 401명을 연구대상으로 선정하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에 따른 지역사회 연계 교육의 실시 현황을 살펴보면, 운영방법에 있어서 유치원은 단원이나 주제 연계로 운영하였으며, 어린이집은 인접한 지역사회 기관과의 연계로 실시되었다. 어린이집에서의 지역사회 연계 교육의 실시 횟수가 더 많았으며 교육내용에 있어서 유치원은 지역사회에 대해 알기, 어린이집은 지역사회와 관계 형성하기의 내용을 더 실시하는 것으로 나타났다. 수업운영 방식에 있어서 전문가ㆍ지역사회 인사활용 가정통신문과 기타에서 차이를 나타내었다. 가정과의 연계에 있어서 어린이집은 기관 홈페이지나 가정통신문에 지역사회와 관련된 정보를 제공하는 경우가 많았으며, 유치원은 부모와 방문할 수 있는 장소와 정보를 제공하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회 연계 교육에 관한 교사의 인식을 살펴보면, 유치원에서 교육활동시간의 부족 지역사회에 대한 교사의 정보 부족, 지역사회를 소개하는 교육자료 또는 교구 부족, 유아에게 소개할 만한 지역사회 장소 부족, 지역사회와의 긴밀한 협조체제 부족에 더 어려움을 느끼는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to identify the current status of linking education with community, and teacher recognition, and to examine how educational status today and teacher recognition differ depending on the type of the educational center 401 teachers of three-four-and five-years-old children,...
The purpose of this study is to identify the current status of linking education with community, and teacher recognition, and to examine how educational status today and teacher recognition differ depending on the type of the educational center 401 teachers of three-four-and five-years-old children, who work at kindergartens and childcare centers in the Seoul and Gyeongin regions were set as study targets. The findings of the study are as follows. First, when the current status of Community Connection Education is examined, there are significant differences in operation method, frequency, contents of education, class operation method, and connection with homes depending on the type of educational centers. Second, when the teacher recognition of Community Connection Education is examined by dividing into difficulties and issues for resolution, lack of cooperation with the community depending on the type of educational center, lack of locations in the community that can be introduced to the children, lack of the educational data or district, lack of time for educational activities and lack of information on the community for the teachers manifested significant difference while issues for resolution did not manifest significant difference.
The purpose of this study is to identify the current status of linking education with community, and teacher recognition, and to examine how educational status today and teacher recognition differ depending on the type of the educational center 401 teachers of three-four-and five-years-old children, who work at kindergartens and childcare centers in the Seoul and Gyeongin regions were set as study targets. The findings of the study are as follows. First, when the current status of Community Connection Education is examined, there are significant differences in operation method, frequency, contents of education, class operation method, and connection with homes depending on the type of educational centers. Second, when the teacher recognition of Community Connection Education is examined by dividing into difficulties and issues for resolution, lack of cooperation with the community depending on the type of educational center, lack of locations in the community that can be introduced to the children, lack of the educational data or district, lack of time for educational activities and lack of information on the community for the teachers manifested significant difference while issues for resolution did not manifest significant difference.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.