본 연구에서는 그간 통합적 시각에 초점을 두고 연구되어 왔던 행정조직문화의 연구 틀에서 벗어나서, 조직 내에는 고유의 특성을 지닌 다수의 하위문화가 존재한다는 분화적 시각에 역점을 두고 기초자치단체 행정역량 강화를 위한 행정문화 혁신방안을 모색해 보고자 한다.
본 연구에서는 행정조직 문화유형을 그간 많은 학자들이 활용했던 합리문화, 집단문화, 위계문화, 발전문화로 구분하고, 분화적 조직문화 시각차원에서 행정조직의 하위조직으로는 업무특성별 기관분류를 토대로 정책기획부서, 사업집행부서, 그리고 지원부서로 분류하고자 한다. 행정조직문화에 대한 분화적 시각을 토대로 기초자치단체 하위조직별 행정문화 유형을 평가한 결과, 정책기획부서의 경우에는 합리문화 수준, 사업집행부서의 경우에는 위계문화 수준이, 그리고 지원부서의 경우에는 합리문화 수준이 다른 문화유형에 비해 높은 것으로 확인되었다. 한편 하위조직별 문화유형이 행정역량에 어떠한 영향을 미치는 지를 확인한 결과, 정책기획부서와 사업집행부서의 경우에는 발전문화가, 그리고 지원부서의 경우에는 집단문화가 다른 조직문화 유형에 비해 행정역량에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구결과는 그 동안 행정조직문화에 대한 통합적 시각에 초점을 둔 선행연구의 한계를 보완하는 실천적 노력이 될 뿐 아니라, 기초자치단체의 행정역량 강화를 위한 방안을 분화적 조직문화론 시각에 역점을 두고 모색하였다는 점에서 중요한 의미를 제공할 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구에서는 그간 통합적 시각에 초점을 두고 연구되어 왔던 행정조직문화의 연구 틀에서 벗어나서, 조직 내에는 고유의 특성을 지닌 다수의 하위문화가 존재한다는 분화적 시각에 역점을 두고 기초자치단체 행정역량 강화를 위한 행정문화 혁신방안을 모색해 보고자 한다.
본 연구에서는 행정조직 문화유형을 그간 많은 학자들이 활용했던 합리문화, 집단문화, 위계문화, 발전문화로 구분하고, 분화적 조직문화 시각차원에서 행정조직의 하위조직으로는 업무특성별 기관분류를 토대로 정책기획부서, 사업집행부서, 그리고 지원부서로 분류하고자 한다. 행정조직문화에 대한 분화적 시각을 토대로 기초자치단체 하위조직별 행정문화 유형을 평가한 결과, 정책기획부서의 경우에는 합리문화 수준, 사업집행부서의 경우에는 위계문화 수준이, 그리고 지원부서의 경우에는 합리문화 수준이 다른 문화유형에 비해 높은 것으로 확인되었다. 한편 하위조직별 문화유형이 행정역량에 어떠한 영향을 미치는 지를 확인한 결과, 정책기획부서와 사업집행부서의 경우에는 발전문화가, 그리고 지원부서의 경우에는 집단문화가 다른 조직문화 유형에 비해 행정역량에 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구결과는 그 동안 행정조직문화에 대한 통합적 시각에 초점을 둔 선행연구의 한계를 보완하는 실천적 노력이 될 뿐 아니라, 기초자치단체의 행정역량 강화를 위한 방안을 분화적 조직문화론 시각에 역점을 두고 모색하였다는 점에서 중요한 의미를 제공할 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to analyze the impact of types of organizational culture on administrative ability. Particularly this study focuses on the differentiation perspective among three perspectives for analyzing organizational culture. Based on the differentiation perspective, this study divi...
The purpose of this study is to analyze the impact of types of organizational culture on administrative ability. Particularly this study focuses on the differentiation perspective among three perspectives for analyzing organizational culture. Based on the differentiation perspective, this study divides into four subculture types: rational culture, group culture, hierarchical culture, and developmental culture. This study also separates public organization into three department types: policy department, implementation department, and support department. As a result, this study shows that each of the culture levels differently represented in three departments: rational culture level is high in policy and support department. Hierarchical culture level is high in implementation department. This implies that the differentiation perspective provides considerable insight into the complexities of organizational culture. In addition, significant cultures for reinforcement of public organization"s administrative ability reveal rational culture, group culture, and developmental culture. Specifically the administrative abilities of policy and implementation departments are strongly influenced by developmental culture, the administrative abilities of support department is strongly influenced by group culture. But the hierarchical culture doesn"t have an effect on the public organization"s administrative ability. The finding from this research indicates that to improve the public organization"s administrative ability, local governments should try to find a solution to change each of the organizational cultures of the three departments based on the differentiation perspective.
The purpose of this study is to analyze the impact of types of organizational culture on administrative ability. Particularly this study focuses on the differentiation perspective among three perspectives for analyzing organizational culture. Based on the differentiation perspective, this study divides into four subculture types: rational culture, group culture, hierarchical culture, and developmental culture. This study also separates public organization into three department types: policy department, implementation department, and support department. As a result, this study shows that each of the culture levels differently represented in three departments: rational culture level is high in policy and support department. Hierarchical culture level is high in implementation department. This implies that the differentiation perspective provides considerable insight into the complexities of organizational culture. In addition, significant cultures for reinforcement of public organization"s administrative ability reveal rational culture, group culture, and developmental culture. Specifically the administrative abilities of policy and implementation departments are strongly influenced by developmental culture, the administrative abilities of support department is strongly influenced by group culture. But the hierarchical culture doesn"t have an effect on the public organization"s administrative ability. The finding from this research indicates that to improve the public organization"s administrative ability, local governments should try to find a solution to change each of the organizational cultures of the three departments based on the differentiation perspective.
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