본 연구는 집단 미술치료 기법이 비행청소년의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 지를 알아보고자 한 것이다. 집단치료 기간은 12주이고 일회 만남은 90분간 실시되었다. 자아존중감의 하위 변인은 동료간, 가정적, 그리고 학문적 자아존중감 영역이였다. 피험자는 D지역 청소년 교도소에 수감되어 있는 16명을 대상으로 했으며, 실험집단이 8명이고 통제집단이 8명이였다. 독립변인은 집단(통제집단과 실험집단), 자아존중감(동료, 가정, 학문적 자아존중감), 사전/사후 검사변인으로 구성되었다. 마지막 사전/사후 변인은 반복측정변인으로 3원 혼합변량설계 모형이다. 종속변인은 사전ㆍ사후 검사에 의한 자아존중감의 점수변화이다. 결과 분석은 두 가지를 적용하였다. 양적 변인은 변량분석 절차를 사용하였고, 질적 변인은 각 회기별 집단원의 반응과 치료 중재에 대한 태도 및 언어반응을 중심으로 분석하였다. 본 연구에 얻은 결과는 다음과 같다: 첫째, 집단미술치료 프로그램을 실시한 후 실험집단의 자아존중감 변화가 통제집단에 비해 유의미하게 높은 상승을 보였다. 둘째 치료 중재 후에 실험집단에서 동료 간 자아존중감이 유의미하게 향상되었다. 그러나 통제집단에서는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 가정적 자아존중감은 실험집단에서 유의미하게 향상되었지만, 통제집단에서는 변화가 없었다. 넷째, 학문적 자아존중감은 실험집단에서 유의미하게 향상되었지만, 통제집단에서는 변화가 없었다. 이 연구 결과는 집단 미술치료 기법이 비행청소년의 자아존중감을 향상시키는데 매우 유용한 방안이라는 점을 시사해 준다.
본 연구는 집단 미술치료 기법이 비행청소년의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 지를 알아보고자 한 것이다. 집단치료 기간은 12주이고 일회 만남은 90분간 실시되었다. 자아존중감의 하위 변인은 동료간, 가정적, 그리고 학문적 자아존중감 영역이였다. 피험자는 D지역 청소년 교도소에 수감되어 있는 16명을 대상으로 했으며, 실험집단이 8명이고 통제집단이 8명이였다. 독립변인은 집단(통제집단과 실험집단), 자아존중감(동료, 가정, 학문적 자아존중감), 사전/사후 검사변인으로 구성되었다. 마지막 사전/사후 변인은 반복측정변인으로 3원 혼합변량설계 모형이다. 종속변인은 사전ㆍ사후 검사에 의한 자아존중감의 점수변화이다. 결과 분석은 두 가지를 적용하였다. 양적 변인은 변량분석 절차를 사용하였고, 질적 변인은 각 회기별 집단원의 반응과 치료 중재에 대한 태도 및 언어반응을 중심으로 분석하였다. 본 연구에 얻은 결과는 다음과 같다: 첫째, 집단미술치료 프로그램을 실시한 후 실험집단의 자아존중감 변화가 통제집단에 비해 유의미하게 높은 상승을 보였다. 둘째 치료 중재 후에 실험집단에서 동료 간 자아존중감이 유의미하게 향상되었다. 그러나 통제집단에서는 차이를 보이지 않았다. 셋째, 가정적 자아존중감은 실험집단에서 유의미하게 향상되었지만, 통제집단에서는 변화가 없었다. 넷째, 학문적 자아존중감은 실험집단에서 유의미하게 향상되었지만, 통제집단에서는 변화가 없었다. 이 연구 결과는 집단 미술치료 기법이 비행청소년의 자아존중감을 향상시키는데 매우 유용한 방안이라는 점을 시사해 준다.
The purpose of this study is to investigate the effect of group art therapy for increasing the adolescent criminals" self-esteem. Term of the therapeutic intervention was 12 weeks, one session was consist of 90 minutes. The subcategory of self-esteem was the area of peer relation, family relation an...
The purpose of this study is to investigate the effect of group art therapy for increasing the adolescent criminals" self-esteem. Term of the therapeutic intervention was 12 weeks, one session was consist of 90 minutes. The subcategory of self-esteem was the area of peer relation, family relation and academic achievement. The subject for this study consisted of 16 adolescent criminals who were imprisoned at a house of correction in Daegu. The subject was divided as experimental group, 8 and control group, 8. Independent variables were group(control and experimental), self-esteem (peer relation, family relation, and academic achievement), and pre/post test. Dependent variable was the difference between pre- and post-test of self-esteem. The results were conducted using both quantity analysis and quality analysis. Quantity variable was analyzed by ANOVA and quality variable was analyzed focalizing upon client"s response, the attitude for the therapeutic intervention, and the verbal response. The following conclusions were obtained from the results : First, the experimental group"s self-esteem was significantly increased than the control group did after the group art therapy sessions. Second, the self-esteem of peer relation in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. But there was no change for the control group. Third, the self-esteem of family relation in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. Fourth, the self-esteem of academic achievement in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. The results suggested that the group art therapy was a very useful intervention to improve the adolescent criminals" self-esteem.
The purpose of this study is to investigate the effect of group art therapy for increasing the adolescent criminals" self-esteem. Term of the therapeutic intervention was 12 weeks, one session was consist of 90 minutes. The subcategory of self-esteem was the area of peer relation, family relation and academic achievement. The subject for this study consisted of 16 adolescent criminals who were imprisoned at a house of correction in Daegu. The subject was divided as experimental group, 8 and control group, 8. Independent variables were group(control and experimental), self-esteem (peer relation, family relation, and academic achievement), and pre/post test. Dependent variable was the difference between pre- and post-test of self-esteem. The results were conducted using both quantity analysis and quality analysis. Quantity variable was analyzed by ANOVA and quality variable was analyzed focalizing upon client"s response, the attitude for the therapeutic intervention, and the verbal response. The following conclusions were obtained from the results : First, the experimental group"s self-esteem was significantly increased than the control group did after the group art therapy sessions. Second, the self-esteem of peer relation in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. But there was no change for the control group. Third, the self-esteem of family relation in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. Fourth, the self-esteem of academic achievement in the experimental group was significantly improved after the therapeutic sessions. The results suggested that the group art therapy was a very useful intervention to improve the adolescent criminals" self-esteem.
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