고객이 서비스를 받고자 하는 기업에 대해 얼마나 잘 알고 있는가와 기업에 대해 어떠한 이미지를 가지고 있는가는 고객들의 만족도와 관련하여 점점 중요한 요소로 다루어지고 있다. 따라서 최근 기업들은 고객에게 자신을 보다 적극적으로 알리고 고객들이 긍정적인 이미지를 가질 수 있도록 노력하며 커뮤니케이션 활동을 활발히 하고 있다. 이 연구는 서비스 기업의 고객이 기업에 대해 가지고 있는 지식과 서비스에 대한 지식, 그리고 기업 이미지가 서비스 만족도와 어떠한 관계가 있는가를 실증적으로 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. B2B서비스 업무를 주로 하는 기업을 대상으로 기존 고객과 잠재 고객의 지식정도, 이미지, 만족도를 측정하였다. 그 결과, 기업 및 서비스에 대한 지식과 기업에 대한 이미지와의 상관관계 중 일부 차원에서 기존고객에게 유의미하게 나타났으며, 그 중 "능력"에 대한 이미지와 가장 관련이 높았다. 또한 기업 및 서비스에 대한 고객의 지식정도는 서비스 만족도에도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 기업 이미지가 서비스 만족도에 미치는 영향력도 검증되었는데, 여기에서도 기업의 "능력"에 대한 이미지가 만족도에 미치는 영향이 가장 크게 나타났다. 이 연구는 서비스 기업의 이미지와 만족도를 다루었다는 점에서, 특히 B2B 기업을 대상으로 했다는 점에서 현재 부족한 B2B기업의 이미지, 커뮤니케이션에 대한 연구에 기여할 수 있을 것이며, 기업이 제공하는 서비스에 대한 만족도를 높이기 위해 어떠한 전략을 수립하고, 중점을 두어야 하는지에 대한 실무적 통찰을 제시해 줄 수 있을 것이다.
고객이 서비스를 받고자 하는 기업에 대해 얼마나 잘 알고 있는가와 기업에 대해 어떠한 이미지를 가지고 있는가는 고객들의 만족도와 관련하여 점점 중요한 요소로 다루어지고 있다. 따라서 최근 기업들은 고객에게 자신을 보다 적극적으로 알리고 고객들이 긍정적인 이미지를 가질 수 있도록 노력하며 커뮤니케이션 활동을 활발히 하고 있다. 이 연구는 서비스 기업의 고객이 기업에 대해 가지고 있는 지식과 서비스에 대한 지식, 그리고 기업 이미지가 서비스 만족도와 어떠한 관계가 있는가를 실증적으로 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. B2B서비스 업무를 주로 하는 기업을 대상으로 기존 고객과 잠재 고객의 지식정도, 이미지, 만족도를 측정하였다. 그 결과, 기업 및 서비스에 대한 지식과 기업에 대한 이미지와의 상관관계 중 일부 차원에서 기존고객에게 유의미하게 나타났으며, 그 중 "능력"에 대한 이미지와 가장 관련이 높았다. 또한 기업 및 서비스에 대한 고객의 지식정도는 서비스 만족도에도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 기업 이미지가 서비스 만족도에 미치는 영향력도 검증되었는데, 여기에서도 기업의 "능력"에 대한 이미지가 만족도에 미치는 영향이 가장 크게 나타났다. 이 연구는 서비스 기업의 이미지와 만족도를 다루었다는 점에서, 특히 B2B 기업을 대상으로 했다는 점에서 현재 부족한 B2B기업의 이미지, 커뮤니케이션에 대한 연구에 기여할 수 있을 것이며, 기업이 제공하는 서비스에 대한 만족도를 높이기 위해 어떠한 전략을 수립하고, 중점을 두어야 하는지에 대한 실무적 통찰을 제시해 줄 수 있을 것이다.
It is treated getting more importantly that the customer knows how much and how well about the company and the company"s services which they want to receive, in relation to their satisfactions. Therefore, the companies try to communicate more actively with their customers to convey their corporate i...
It is treated getting more importantly that the customer knows how much and how well about the company and the company"s services which they want to receive, in relation to their satisfactions. Therefore, the companies try to communicate more actively with their customers to convey their corporate information and positive image about them in these days. The purpose of this paper is to examine empirically about the relationship among the customers’ knowledge about the company and it"s service, the customers’ company image and the customers’ satisfaction. The survey was conducted to the existing and potential customers of the business to business (BtoB) service company and measured their knowledge, image and satisfaction. The results showed that customer"s knowledge about company and service are correlated in some factors, especially in the company’s capability factor. This result is more came out in the existing customers. Also, we found that the degree of knowledge about the company and its service have an effect on the customer" satisfaction. In addition, the company’s image that the customer has is correlated significantly with customer satisfaction, especially in the respect of the company’s capability, too. This study will contribute and expand the communication study for B2B companies because it examined customer"s knowledge, image and satisfaction of the service company, especially in B2B companies. This paper also suggests the practical implications that what kinds of strategy companies should make and how to communicate effectively to enhance their customer"s satisfactions.
It is treated getting more importantly that the customer knows how much and how well about the company and the company"s services which they want to receive, in relation to their satisfactions. Therefore, the companies try to communicate more actively with their customers to convey their corporate information and positive image about them in these days. The purpose of this paper is to examine empirically about the relationship among the customers’ knowledge about the company and it"s service, the customers’ company image and the customers’ satisfaction. The survey was conducted to the existing and potential customers of the business to business (BtoB) service company and measured their knowledge, image and satisfaction. The results showed that customer"s knowledge about company and service are correlated in some factors, especially in the company’s capability factor. This result is more came out in the existing customers. Also, we found that the degree of knowledge about the company and its service have an effect on the customer" satisfaction. In addition, the company’s image that the customer has is correlated significantly with customer satisfaction, especially in the respect of the company’s capability, too. This study will contribute and expand the communication study for B2B companies because it examined customer"s knowledge, image and satisfaction of the service company, especially in B2B companies. This paper also suggests the practical implications that what kinds of strategy companies should make and how to communicate effectively to enhance their customer"s satisfactions.
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