2000년 UN 밀레니엄 정상회의는 인간 존엄성에 초점을 둔 새로운 발전전략을 제시하였으며, 이것이 잘 알려진 밀레니엄 개발목표(MDGs)로 2015년까지 달성을 목표로 한 8가지의 세부 계획을 선언하였다. 그 중 두 번째로 제시된 목표는 “2015년 까지 전 세계의 모든 남녀 어린이드이 초등교육의 전 과정을 마칠 수 있도록 하기 위한 보편적 초등교육의 달설”이다. 1948년 UN 인권선언문에서 제시된 최소한의 교육받을 권리에 대한 조항은 그 이후 지속적으로 발전되어 밀레니엄 개발목표에서 전 세계의 정상들은 절대빈곤 감소와 함께 반드시 달성해야 할 목표로 보편적 초등교육 달성을 제시하였다.
본 논문은 밀레니엄 개발목표의 선언에 따른 탄자니아의 초등교육 정책 변화에 관한 연구를 목적으로 하고 있다. 아프리카 내에서도 많은 비율의 해외원조 혜택을 받고 있는 탄자니아의 음파카 정부(1995-2005)는 국가정책의 목표로서, 밀레니엄 개발목표가 적극적으로 도입되었고, 초등교육 분야의 투자는 괄목할만한 양적 성장을 가져오게 되었다. 그러나, 양적 팽창에 가려진 탄자니아 교육 현실의 문제점을 UNICEF와 정부가 실시한 조사, 정부발표자료의 분석과 현지 교사들과의 인터뷰를 통해 직접 들은 내용을 바탕으로 분석하였다. 그 분석결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 도시와 지방간의 교육격차이다. 학교의 건립은 2000년 이후로 30%의 양적 팽창을 가져오지만, 주로 도시에 집중되어 지방에서는 학교와 집사이의 평균적 거리가 증가하였다.
둘째, 무단결석에 따른 유급과 제적 문제이다. 물론 매년 학생수가 상당히 증가하고 있는 것은 사실이지만, 유급과 제적 비율 또한 꾸준히 약 10%를 유지하고 있다. 가장 큰 문제점으로 제시된 무단결석은 어떠한 대안도 제시되지 못하는 실정이다.
마지막으로, 여러 데이터의 분석을 통해 나타난 결과는 양적인 팽창에 비해 교육의 질적인 측면이 상대적으로 간과되고 있음을 보여주고 있다. 교사와 학생간의 비율, 학생과 교과서 비율 역시 개선되는 모습을 보이고 있지 않다.
밀레니엄 개발목표가 탄자니아 교육 정책에 일부 긍정적인 요소를 제공하였다는 사실은 무시할 수 없다. 하지만. 지나친 성과 위주의 정책이 학생들이 중심이 되야 할 교육에 오점을 남기고 있다. 탄자니아 정부는 밀레니엄 개발목표의 두 번째 비전을 2015년까지 성공적으로 달성하는데 있어서는 양적인 팽창뿐만 아니라 질적인 부분도 간과해서는 안될 것이다. 향후 탄자니아 정부는 교육전략 수립에 있어서 이러한 질적인 면을 어떤 식으로 향상시켜 나갈지에 대한 진지한 고민이 필요하다.
2000년 UN 밀레니엄 정상회의는 인간 존엄성에 초점을 둔 새로운 발전전략을 제시하였으며, 이것이 잘 알려진 밀레니엄 개발목표(MDGs)로 2015년까지 달성을 목표로 한 8가지의 세부 계획을 선언하였다. 그 중 두 번째로 제시된 목표는 “2015년 까지 전 세계의 모든 남녀 어린이드이 초등교육의 전 과정을 마칠 수 있도록 하기 위한 보편적 초등교육의 달설”이다. 1948년 UN 인권선언문에서 제시된 최소한의 교육받을 권리에 대한 조항은 그 이후 지속적으로 발전되어 밀레니엄 개발목표에서 전 세계의 정상들은 절대빈곤 감소와 함께 반드시 달성해야 할 목표로 보편적 초등교육 달성을 제시하였다.
본 논문은 밀레니엄 개발목표의 선언에 따른 탄자니아의 초등교육 정책 변화에 관한 연구를 목적으로 하고 있다. 아프리카 내에서도 많은 비율의 해외원조 혜택을 받고 있는 탄자니아의 음파카 정부(1995-2005)는 국가정책의 목표로서, 밀레니엄 개발목표가 적극적으로 도입되었고, 초등교육 분야의 투자는 괄목할만한 양적 성장을 가져오게 되었다. 그러나, 양적 팽창에 가려진 탄자니아 교육 현실의 문제점을 UNICEF와 정부가 실시한 조사, 정부발표자료의 분석과 현지 교사들과의 인터뷰를 통해 직접 들은 내용을 바탕으로 분석하였다. 그 분석결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 도시와 지방간의 교육격차이다. 학교의 건립은 2000년 이후로 30%의 양적 팽창을 가져오지만, 주로 도시에 집중되어 지방에서는 학교와 집사이의 평균적 거리가 증가하였다.
둘째, 무단결석에 따른 유급과 제적 문제이다. 물론 매년 학생수가 상당히 증가하고 있는 것은 사실이지만, 유급과 제적 비율 또한 꾸준히 약 10%를 유지하고 있다. 가장 큰 문제점으로 제시된 무단결석은 어떠한 대안도 제시되지 못하는 실정이다.
마지막으로, 여러 데이터의 분석을 통해 나타난 결과는 양적인 팽창에 비해 교육의 질적인 측면이 상대적으로 간과되고 있음을 보여주고 있다. 교사와 학생간의 비율, 학생과 교과서 비율 역시 개선되는 모습을 보이고 있지 않다.
밀레니엄 개발목표가 탄자니아 교육 정책에 일부 긍정적인 요소를 제공하였다는 사실은 무시할 수 없다. 하지만. 지나친 성과 위주의 정책이 학생들이 중심이 되야 할 교육에 오점을 남기고 있다. 탄자니아 정부는 밀레니엄 개발목표의 두 번째 비전을 2015년까지 성공적으로 달성하는데 있어서는 양적인 팽창뿐만 아니라 질적인 부분도 간과해서는 안될 것이다. 향후 탄자니아 정부는 교육전략 수립에 있어서 이러한 질적인 면을 어떤 식으로 향상시켜 나갈지에 대한 진지한 고민이 필요하다.
The United Nations Millennium Summit was held in September 2000 and all 189 member countries of the General Assembly agreed to a resolution which stipulates the establishment of eight world goals to be achieved by 2015. These goals are collectively known as the Millennium Development Goals (MDGs). T...
The United Nations Millennium Summit was held in September 2000 and all 189 member countries of the General Assembly agreed to a resolution which stipulates the establishment of eight world goals to be achieved by 2015. These goals are collectively known as the Millennium Development Goals (MDGs). The second goal of the MDGs emphasizes on education, to create opportunities for individuals to seek better livelihoods and healthier lives, and that is to achieve universal primary education. The United Nations" Universal Declaration of Human Rights of l948 states that access to a minimum level of education is the basic right of every human being. Ensuring this fundamental right is an important part of creating a global community. Finally, at the United Nations Millennium Summit in September 2000, world leaders set a goal to achieve universal primary education by 2015. This research will analyze the interrelationship between the education reform measures spurred by the MDGs, and the improvement of education in the field. The MDGs charter has been the path for Tanzania"s current process toward development, poverty reduction and educational reforms. During the Mkapa government (1995-2009), education was put at the heart of the national strategies for combating poverty and achieving quality of life. As a result, primary education has achieved a visible development in terms of quantity. However, these positive statistics cannot hide some problems in Tanzania"s education. First of all, the average distance between the school and the house increased after the 1992 HBS survey. Unlike urban areas, rural areas witness the longer distance since 2000. The current education policies have actually widened the gap between urban and rural areas. Secondly, Repetition Rate (RR) and Dropout Rate (DR) are still high in 2007/08, which is almost the same as in 2003/04. There is not striking improvement of transition rates in primary school since 2003. Truancy is an important issue in primary schools. Lastly, the indicators measuring quality standards in education are not sufficient. For example, the teacher/pupil ratio has not been strikingly improved. The ratio of teacher/pupil is still higher, and the situation is not getting better than before. This still stands far from good quality education. In 2005, at the Conference of Africa Forum & Network on Debt & Development, the former present of Mkapa was proud of the success of primary education policy. With the help of ODA offered by international organization, his government has actually achieved a considerable development in the education sector. Nevertheless, the government policies supported by the MDGs and its sister policy - the Universal Primary Education - has not fully brought successful improvement of Tanzania"s education in terms of the qualitative aspects. Tanzania government should be required to provide more detailed policies towards the next six years in order to achieve universal primary education by 2015.
The United Nations Millennium Summit was held in September 2000 and all 189 member countries of the General Assembly agreed to a resolution which stipulates the establishment of eight world goals to be achieved by 2015. These goals are collectively known as the Millennium Development Goals (MDGs). The second goal of the MDGs emphasizes on education, to create opportunities for individuals to seek better livelihoods and healthier lives, and that is to achieve universal primary education. The United Nations" Universal Declaration of Human Rights of l948 states that access to a minimum level of education is the basic right of every human being. Ensuring this fundamental right is an important part of creating a global community. Finally, at the United Nations Millennium Summit in September 2000, world leaders set a goal to achieve universal primary education by 2015. This research will analyze the interrelationship between the education reform measures spurred by the MDGs, and the improvement of education in the field. The MDGs charter has been the path for Tanzania"s current process toward development, poverty reduction and educational reforms. During the Mkapa government (1995-2009), education was put at the heart of the national strategies for combating poverty and achieving quality of life. As a result, primary education has achieved a visible development in terms of quantity. However, these positive statistics cannot hide some problems in Tanzania"s education. First of all, the average distance between the school and the house increased after the 1992 HBS survey. Unlike urban areas, rural areas witness the longer distance since 2000. The current education policies have actually widened the gap between urban and rural areas. Secondly, Repetition Rate (RR) and Dropout Rate (DR) are still high in 2007/08, which is almost the same as in 2003/04. There is not striking improvement of transition rates in primary school since 2003. Truancy is an important issue in primary schools. Lastly, the indicators measuring quality standards in education are not sufficient. For example, the teacher/pupil ratio has not been strikingly improved. The ratio of teacher/pupil is still higher, and the situation is not getting better than before. This still stands far from good quality education. In 2005, at the Conference of Africa Forum & Network on Debt & Development, the former present of Mkapa was proud of the success of primary education policy. With the help of ODA offered by international organization, his government has actually achieved a considerable development in the education sector. Nevertheless, the government policies supported by the MDGs and its sister policy - the Universal Primary Education - has not fully brought successful improvement of Tanzania"s education in terms of the qualitative aspects. Tanzania government should be required to provide more detailed policies towards the next six years in order to achieve universal primary education by 2015.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.