이 글에서는 2000년대 이후 광범위하게 논의되고 있는 통일에 관한 사회문화적 접근에 기반한 통일교육 담론의 변화와 이론적 쟁점을 고찰하였다. 통일교육 이론 및 방향성과 관련된 2000년 이후의 주요 연구물의 내용을 분석하여 통일교육 담론의 핵심 쟁점을 추출하여, 이들 주요 쟁점에 대한 논점의 대립 지점을 분석하고, 이를 기반으로 통일교육이 해결해야 할 이론적 과제와 방향성을 논의하였다.
연구 결과 북한이해교육의 방향과 교육의 도구화 문제, 통일교육과 민주시민교육ㆍ평화교육간의 관계, 통일에서의 민족주의 문제 등 세 가지 문제를 현재 통일교육의 주요한 이론적 쟁점으로 도출하였다.
1990년대의 통일교육이 ‘반공’이 아닌 ‘통일’을 표방하면서 질적인 발전을 이루었듯이, 지금은 통일교육에 또 다른 획을 긋는 것이 필요한 시점이다. 반공을 통일로 대체한 상태에서 통일과 관련된 다양한 지식을 학습자에게 주입하는 것이 아니라, 교육과정이 주체적 학습자들의 통일과 관련된 ‘성찰’의 과정을 매개하고 그것에 도움을 주는 계기로 작용할 때 진정으로 성숙한 통일 주체의 양성이 가능해질 것이다. 이 글에서 시론적으로 다룬 북한이해 문제, 평화교육 문제, 민족주의 문제 등 통일교육과 관련된 쟁점에 대한 구체적 논의와 실천을 통해 통일교육의 내용적 구체성을 확보해나가야 한다.
이 글에서는 2000년대 이후 광범위하게 논의되고 있는 통일에 관한 사회문화적 접근에 기반한 통일교육 담론의 변화와 이론적 쟁점을 고찰하였다. 통일교육 이론 및 방향성과 관련된 2000년 이후의 주요 연구물의 내용을 분석하여 통일교육 담론의 핵심 쟁점을 추출하여, 이들 주요 쟁점에 대한 논점의 대립 지점을 분석하고, 이를 기반으로 통일교육이 해결해야 할 이론적 과제와 방향성을 논의하였다.
연구 결과 북한이해교육의 방향과 교육의 도구화 문제, 통일교육과 민주시민교육ㆍ평화교육간의 관계, 통일에서의 민족주의 문제 등 세 가지 문제를 현재 통일교육의 주요한 이론적 쟁점으로 도출하였다.
1990년대의 통일교육이 ‘반공’이 아닌 ‘통일’을 표방하면서 질적인 발전을 이루었듯이, 지금은 통일교육에 또 다른 획을 긋는 것이 필요한 시점이다. 반공을 통일로 대체한 상태에서 통일과 관련된 다양한 지식을 학습자에게 주입하는 것이 아니라, 교육과정이 주체적 학습자들의 통일과 관련된 ‘성찰’의 과정을 매개하고 그것에 도움을 주는 계기로 작용할 때 진정으로 성숙한 통일 주체의 양성이 가능해질 것이다. 이 글에서 시론적으로 다룬 북한이해 문제, 평화교육 문제, 민족주의 문제 등 통일교육과 관련된 쟁점에 대한 구체적 논의와 실천을 통해 통일교육의 내용적 구체성을 확보해나가야 한다.
This study reviews changing discussions and theoretical points at issue concerning education for national integration based on social and cultural approaches related to unification since the 2000s. In accordance with analysis of major researches on theory and directions of education for national int...
This study reviews changing discussions and theoretical points at issue concerning education for national integration based on social and cultural approaches related to unification since the 2000s. In accordance with analysis of major researches on theory and directions of education for national integration conducted after the year 2000, this study draws focal points of discussions in education for national integration, provides analysis on conflicting points against the aforementioned focal points, and presents theoretical tasks and future directions in unification education thereafter. As a result, this study draws the following three issues as major theoretical focal points in current education for national integration: directions of education on understanding North Korea; relationships between education for national integration, citizenship education and peace education; nationalism in education for national integration. As education for national integration in the 1990s was developed through advocating ‘unification’ instead of standing for ‘anti-communism,’ this is a period necessary for epoch-making in education for national integration. Instead of simply cramming learners with a variety of knowledge regarding unification, it is necessary to intermediate a process of ‘self-reflection’ related to unification among learners.
This study reviews changing discussions and theoretical points at issue concerning education for national integration based on social and cultural approaches related to unification since the 2000s. In accordance with analysis of major researches on theory and directions of education for national integration conducted after the year 2000, this study draws focal points of discussions in education for national integration, provides analysis on conflicting points against the aforementioned focal points, and presents theoretical tasks and future directions in unification education thereafter. As a result, this study draws the following three issues as major theoretical focal points in current education for national integration: directions of education on understanding North Korea; relationships between education for national integration, citizenship education and peace education; nationalism in education for national integration. As education for national integration in the 1990s was developed through advocating ‘unification’ instead of standing for ‘anti-communism,’ this is a period necessary for epoch-making in education for national integration. Instead of simply cramming learners with a variety of knowledge regarding unification, it is necessary to intermediate a process of ‘self-reflection’ related to unification among learners.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.