두드림은 신명의 세계다. 神이 明하여 흥과 풍류와 멋을 자아내는 세계, 그것이 한국 문화의 원형질이다. 그러한 원형의 모체가 되는 ‘소리’에 대한 본원적 해석과 북의 타악적 기원을 해명하여 고대로부터 현대에 이르기까지 줄기차게 우리의 영혼을 흔들어주는 북소리의 미학과 상징적 의미를 밝혀 보려는 것이 본고의 내용이다.
‘소리’는 神의 순수고유어 ‘슬’의 변음으로 〈神=소리〉라는 등식이 성립된다. 그러한 등식이 고대인의 사유세계임을 인식한 바탕 위에서, 중국 고대 銅鼓의 문양과 여러 가지 鼓에 장식되는 器物의 의미를 해부하며 神의 세계, 소리의 세계, 북소리의 神明이 어떤 것인가를 알아보고자 한다.
두드림은 신명의 세계다. 神이 明하여 흥과 풍류와 멋을 자아내는 세계, 그것이 한국 문화의 원형질이다. 그러한 원형의 모체가 되는 ‘소리’에 대한 본원적 해석과 북의 타악적 기원을 해명하여 고대로부터 현대에 이르기까지 줄기차게 우리의 영혼을 흔들어주는 북소리의 미학과 상징적 의미를 밝혀 보려는 것이 본고의 내용이다.
‘소리’는 神의 순수고유어 ‘슬’의 변음으로 〈神=소리〉라는 등식이 성립된다. 그러한 등식이 고대인의 사유세계임을 인식한 바탕 위에서, 중국 고대 銅鼓의 문양과 여러 가지 鼓에 장식되는 器物의 의미를 해부하며 神의 세계, 소리의 세계, 북소리의 神明이 어떤 것인가를 알아보고자 한다.
Percussion, or beat, belongs to the world of ecstasy. The manifestation of the spirit, a world which evokes excitement, refined taste (pungnyu) and a Korean sense of beauty (meot), is the archetypal nature of Korean culture. Through an original explanation of "sound" as the archetype of Korean cultu...
Percussion, or beat, belongs to the world of ecstasy. The manifestation of the spirit, a world which evokes excitement, refined taste (pungnyu) and a Korean sense of beauty (meot), is the archetypal nature of Korean culture. Through an original explanation of "sound" as the archetype of Korean culture, and a clarification of the percussive origins of the drum, this article aims to shed light on the symbolic meaning and aesthetics of the drumbeat, which from ancient times to the present has vigorously aroused the soul of the Korean people. The modem Korean word for sound, "sori," is a later variant of the original form of the word for spirit (sin), "sal: which means that "spirit" and "sound" are equivalent. Assuming that this equivalence is grounded in the mental universe of ancient people. I intend to dissect the meaning of the patterns on ancient Chinese bronze drums and the objects decorating various drums to find out what the world of sound, the ecstasy of the drumbeat signified.
Percussion, or beat, belongs to the world of ecstasy. The manifestation of the spirit, a world which evokes excitement, refined taste (pungnyu) and a Korean sense of beauty (meot), is the archetypal nature of Korean culture. Through an original explanation of "sound" as the archetype of Korean culture, and a clarification of the percussive origins of the drum, this article aims to shed light on the symbolic meaning and aesthetics of the drumbeat, which from ancient times to the present has vigorously aroused the soul of the Korean people. The modem Korean word for sound, "sori," is a later variant of the original form of the word for spirit (sin), "sal: which means that "spirit" and "sound" are equivalent. Assuming that this equivalence is grounded in the mental universe of ancient people. I intend to dissect the meaning of the patterns on ancient Chinese bronze drums and the objects decorating various drums to find out what the world of sound, the ecstasy of the drumbeat signified.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.