본 연구에서는 프로리그 비즈니스 구조, 리그 경영여건, 그리고 리그 수지현황 등 국내 K-리그가 처한 현황을 분석 및 고찰하여 K-리그 경영수지 개선 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. K-리그 수지 개선 방안은 다음과 같은 결론를 제시하고 있다.
첫째, 경기수(영업일수)를 늘여야 한다. 프로축구의 경우 2005년도의 경기수로는 어떤 경영기법을 도입하더라도 손익분기점(BEP) 관중수 달성이 불가능하다. 만일 경기수를 늘리면 늘린 만큼 전체 관중수가 늘어나게 되며, TV 중계권이나 스폰서십유치 가격이 상승하게 된다.
둘째, 수입원을 다각화해야 한다. 통합마케팅을 통해 다양한 수입원을 확보하면 할수록 입장수입 의존도는 줄어들게 될 것이다.
셋째, 중장기적인 관중증대 전략을 세워야 한다. 현재 K리그에서는 대부분 월드컵경기장을 사용하고 있기 때문에 영업장(장소 및 유통)에 대한 문제점은 없으나 축구관중 증대 전략을 통해 입장수입을 높일 수 있는 세부전략을 세워야 한다.
넷째, 구단은 지방자치단체와의 경기장 임대계약시 서로의 이익을 찾아야 한다. 경기장 연간 사용계약에서 구장내 광고권과 영업권을 지자체가 보유하고 있기 때문에 별 이익을 내지 못하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 프로리그 비즈니스 구조, 리그 경영여건, 그리고 리그 수지현황 등 국내 K-리그가 처한 현황을 분석 및 고찰하여 K-리그 경영수지 개선 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. K-리그 수지 개선 방안은 다음과 같은 결론를 제시하고 있다.
첫째, 경기수(영업일수)를 늘여야 한다. 프로축구의 경우 2005년도의 경기수로는 어떤 경영기법을 도입하더라도 손익분기점(BEP) 관중수 달성이 불가능하다. 만일 경기수를 늘리면 늘린 만큼 전체 관중수가 늘어나게 되며, TV 중계권이나 스폰서십유치 가격이 상승하게 된다.
둘째, 수입원을 다각화해야 한다. 통합마케팅을 통해 다양한 수입원을 확보하면 할수록 입장수입 의존도는 줄어들게 될 것이다.
셋째, 중장기적인 관중증대 전략을 세워야 한다. 현재 K리그에서는 대부분 월드컵경기장을 사용하고 있기 때문에 영업장(장소 및 유통)에 대한 문제점은 없으나 축구관중 증대 전략을 통해 입장수입을 높일 수 있는 세부전략을 세워야 한다.
넷째, 구단은 지방자치단체와의 경기장 임대계약시 서로의 이익을 찾아야 한다. 경기장 연간 사용계약에서 구장내 광고권과 영업권을 지자체가 보유하고 있기 때문에 별 이익을 내지 못하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to present a plan to improve financial performance of K-league by analyzing and examining the three details. Such as, pro-football business structure, K-league management conditions and the K-league"s financial status. The plan to improve K-league"s finances indicates f...
The purpose of this study was to present a plan to improve financial performance of K-league by analyzing and examining the three details. Such as, pro-football business structure, K-league management conditions and the K-league"s financial status. The plan to improve K-league"s finances indicates following results. First, the number of matches (business days) must be increased. In case of pro-football, it would be impossible to reach the BEP(Break Even Point) with the number of matches held in 2005 no matter of what kind of management technique is used. If matches are increased, the number of audience would increase as a result and TV broadcasting rights or sponsorship luring price would rise. The Second, the source of income must be diversified. The dependence on entrance income would be decreased as they ensure diversified source income through integrated marketing. Third, an extended audience increasing strategy must be established. Although there aren"t any problems of business site(place and distribution) because K-League is currently using the World-Cup Stadium for the most part, they must establish the detailed strategy to raise the entrance income through the strategy to increase soccer audiences. Fourth, the team must look for mutual benefit during the stadium lease agreement with local governing groups. Because local governing groups have advertising and business rights within the stadium on the agreement of annual stadium usage, it showed that the teams aren"t getting much profit.
The purpose of this study was to present a plan to improve financial performance of K-league by analyzing and examining the three details. Such as, pro-football business structure, K-league management conditions and the K-league"s financial status. The plan to improve K-league"s finances indicates following results. First, the number of matches (business days) must be increased. In case of pro-football, it would be impossible to reach the BEP(Break Even Point) with the number of matches held in 2005 no matter of what kind of management technique is used. If matches are increased, the number of audience would increase as a result and TV broadcasting rights or sponsorship luring price would rise. The Second, the source of income must be diversified. The dependence on entrance income would be decreased as they ensure diversified source income through integrated marketing. Third, an extended audience increasing strategy must be established. Although there aren"t any problems of business site(place and distribution) because K-League is currently using the World-Cup Stadium for the most part, they must establish the detailed strategy to raise the entrance income through the strategy to increase soccer audiences. Fourth, the team must look for mutual benefit during the stadium lease agreement with local governing groups. Because local governing groups have advertising and business rights within the stadium on the agreement of annual stadium usage, it showed that the teams aren"t getting much profit.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.