본 연구는 지역사회 거주민들이 느끼는 프로축구 구단의 지역사회에 대한 기여도를 측정하여, 매년 만성적자를 기록하는 프로축구 구단에게 지역사회와의 원활한 커뮤니케이션의 중요성을 일깨우고 마케팅 전략 수립 시 지역사회가 상호발전의 파트너라는 인식의 전환을 갖게 하는 것이 목적이다. 연구의 대상은 프로축구 구단의 지역 연고지 중 서울과 부산지역에 거주하고 있는 지역주민들을 대상으로 인터넷 설문지를 통하여 자료를 추출하였다. 지역사회 기여도 평가를 위한 설문문항에 대한 요인분석 결과, 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 등 4개의 하위요인으로 추출되었으며, 문항의 신뢰도를 분석하기 위하여 Cronbach’s α 계수를 이용한 분석에서 .905-.911의 높은 신뢰계수가 도출되었다. 표본의 수는 응답내용이 부실한 289개를 제외한 1,868개를 최종 선정하여 실제분석에 이용하였다. 자료의 분석은 통계패키지 WINDOWS SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis), t-test, 그리고 일원변량분석(One Way ANOVA)을 실시하여 연구의 목적을 달성하였다. 위와 같은 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 연령에 따른 분석에서는 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 거주년 수에 따른 분석에서는 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 직업에 따른 분석에서는 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 월수입에 따른 분석에서는 사회적 교류감 요인과 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 주간 운동 빈도에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 운동 참여 형태에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 월 운동 소요 비용에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 지역사회 거주민들이 느끼는 프로축구 구단의 지역사회에 대한 기여도를 측정하여, 매년 만성적자를 기록하는 프로축구 구단에게 지역사회와의 원활한 커뮤니케이션의 중요성을 일깨우고 마케팅 전략 수립 시 지역사회가 상호발전의 파트너라는 인식의 전환을 갖게 하는 것이 목적이다. 연구의 대상은 프로축구 구단의 지역 연고지 중 서울과 부산지역에 거주하고 있는 지역주민들을 대상으로 인터넷 설문지를 통하여 자료를 추출하였다. 지역사회 기여도 평가를 위한 설문문항에 대한 요인분석 결과, 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 등 4개의 하위요인으로 추출되었으며, 문항의 신뢰도를 분석하기 위하여 Cronbach’s α 계수를 이용한 분석에서 .905-.911의 높은 신뢰계수가 도출되었다. 표본의 수는 응답내용이 부실한 289개를 제외한 1,868개를 최종 선정하여 실제분석에 이용하였다. 자료의 분석은 통계패키지 WINDOWS SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis), t-test, 그리고 일원변량분석(One Way ANOVA)을 실시하여 연구의 목적을 달성하였다. 위와 같은 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 연령에 따른 분석에서는 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 거주년 수에 따른 분석에서는 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 직업에 따른 분석에서는 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 월수입에 따른 분석에서는 사회적 교류감 요인과 오락적 즐거움 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 주간 운동 빈도에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 운동 참여 형태에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 월 운동 소요 비용에 따른 분석에서는 지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 그리고 심리적 만족감 요인에서 집단간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to enhance the necessity of communication and to change the cognition which professional football team and community are partner for mutual development. Data was collected through internet questionnaire of internet research company and subject of study were community in...
The purpose of this study was to enhance the necessity of communication and to change the cognition which professional football team and community are partner for mutual development. Data was collected through internet questionnaire of internet research company and subject of study were community inhabitants belonged to two professional football teams(Seoul, Busan). Total samples answering to internet questionnaire were 1,868 data, except 289 data which didn"t trust respond. Data was analyzed through statistical package for social sciences(SPSS 12.0). To examine reliability and validity, Cronbach"s α was calculated and exploratory factor analysis was performed. Also, frequency analysis, t-test, and one way ANOVA was performed. The result of this study based on this procedures and method are as followers : Firstly, according to age, there were statistically significant differences in psychological well-being factor. Secondly, according to residence and job there were statistically significant differences in entertainment factor. Thirdly, according to income, there were statistically differences in social interaction and entertainment factors Fourthly, according to exercise frequency, exercise type, and outcome related exercise, there were statistically differences in community identification, social interaction, entertainment, and psychological well-bell factors.
The purpose of this study was to enhance the necessity of communication and to change the cognition which professional football team and community are partner for mutual development. Data was collected through internet questionnaire of internet research company and subject of study were community inhabitants belonged to two professional football teams(Seoul, Busan). Total samples answering to internet questionnaire were 1,868 data, except 289 data which didn"t trust respond. Data was analyzed through statistical package for social sciences(SPSS 12.0). To examine reliability and validity, Cronbach"s α was calculated and exploratory factor analysis was performed. Also, frequency analysis, t-test, and one way ANOVA was performed. The result of this study based on this procedures and method are as followers : Firstly, according to age, there were statistically significant differences in psychological well-being factor. Secondly, according to residence and job there were statistically significant differences in entertainment factor. Thirdly, according to income, there were statistically differences in social interaction and entertainment factors Fourthly, according to exercise frequency, exercise type, and outcome related exercise, there were statistically differences in community identification, social interaction, entertainment, and psychological well-bell factors.
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