제반 사회적 환경의 변화로 비교적 건강하고 활기찬 생활을 영유할 수 있는 노인이 증가하고 있다. 그러나 삶의 질과 밀접한 관련이 있으면서도 사회적으로 금기시하는 태도 때문에 아직까지 거론되지 못하고 있는 가장 중요한 영역 중의 하나가 노년기의 성생활에 관한 문제이며 성교육이다. 노년기 성교육에 대한 법적ㆍ제도적 기반이 아직 마련되어 있지 않은 현재로서는 적극적이고 긍정적인 모습을 도출해 낼 수 있는 실증적이고 객관적인 조사연구가 필요하다. 이에 본 연구는 노인의 성생활에 관한 실태와 문제점을 파악하고, 노년기 성교육 정책의 기초 자료를 제시하는데 가장 큰 목적이 있다. 본 연구에서는 노년기 성교육의 필요성을 부각시키고자 선행연구에 나타난 노인 성교육에 대해 언급한 내용과 프로그램에 필요한 내용, 방법, 시기, 대상 등을 조사하였다. 한편으로는 서울시에 거주하는 노인 200명을 무작위로 추출하여 직접 방문 조사를 실시하였으며, 또한 노인 30명을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 노인 성생활의 실태분석에 관한 설문은 ① 노인 성생활 여부와 성교 횟수, ② 노인 성교육의 시기와 장소, ③ 노인 성교육의 대상과 방법, ④ 노인 성교육의 내용 및 욕구정도 등으로 구성하였다. 본 연구의 분석결과 나타난 노인 성교육에 관하여 다음과 같이 정리할 수 있을 것이다. 첫째, 노인들의 건강한 성생활을 유지할 수 있는 성교육의 필요하다는 점이다. 둘째, 노년기 성교육은 노인이 되는 시기 바로 전에 실시하는 것이 좋으며, 필요하다면 50대부터라도 성교육을 받을 수 있는 프로그램의 개발도 요구된다. 셋째, 노인 성교육의 장소는 노인복지관이 적합하다. 넷째, 노인 성교육의 강사는 성교육 전문 강사가 좋으나, 필요하다면 사회복지대학원과 같은 교육기관에서 성교육 전문 강사 양성을 위한 프로그램을 운영하는 것도 바람직하다. 다섯째, 노년기 성교육 대상은 노인뿐만 아니라 사회구성원 모두이어야 할 것이다. 여섯째, 노인 성교육의 방법은 남성과 여성을 통합하여 전체특강 형식으로 진행하는 것이 최적의 방법일 것이다. 일곱째, 노년기 성교육 내용은 성윤리, 성기능 장애, 남녀 성 역할, 성 관련 신체적ㆍ심리적 발달, 성행위 기술과 지식, 이성교제, 성병 및 치료, 남녀 성 기관의 구조와 하는 일, 성충동(자위행위 등) 등이 무난할 것이다. 노인들이 반드시 알아야 할 내용들과 알고 싶어 하는 내용을 수렴하여 실시하면 더 효과적일 것이다.
제반 사회적 환경의 변화로 비교적 건강하고 활기찬 생활을 영유할 수 있는 노인이 증가하고 있다. 그러나 삶의 질과 밀접한 관련이 있으면서도 사회적으로 금기시하는 태도 때문에 아직까지 거론되지 못하고 있는 가장 중요한 영역 중의 하나가 노년기의 성생활에 관한 문제이며 성교육이다. 노년기 성교육에 대한 법적ㆍ제도적 기반이 아직 마련되어 있지 않은 현재로서는 적극적이고 긍정적인 모습을 도출해 낼 수 있는 실증적이고 객관적인 조사연구가 필요하다. 이에 본 연구는 노인의 성생활에 관한 실태와 문제점을 파악하고, 노년기 성교육 정책의 기초 자료를 제시하는데 가장 큰 목적이 있다. 본 연구에서는 노년기 성교육의 필요성을 부각시키고자 선행연구에 나타난 노인 성교육에 대해 언급한 내용과 프로그램에 필요한 내용, 방법, 시기, 대상 등을 조사하였다. 한편으로는 서울시에 거주하는 노인 200명을 무작위로 추출하여 직접 방문 조사를 실시하였으며, 또한 노인 30명을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 노인 성생활의 실태분석에 관한 설문은 ① 노인 성생활 여부와 성교 횟수, ② 노인 성교육의 시기와 장소, ③ 노인 성교육의 대상과 방법, ④ 노인 성교육의 내용 및 욕구정도 등으로 구성하였다. 본 연구의 분석결과 나타난 노인 성교육에 관하여 다음과 같이 정리할 수 있을 것이다. 첫째, 노인들의 건강한 성생활을 유지할 수 있는 성교육의 필요하다는 점이다. 둘째, 노년기 성교육은 노인이 되는 시기 바로 전에 실시하는 것이 좋으며, 필요하다면 50대부터라도 성교육을 받을 수 있는 프로그램의 개발도 요구된다. 셋째, 노인 성교육의 장소는 노인복지관이 적합하다. 넷째, 노인 성교육의 강사는 성교육 전문 강사가 좋으나, 필요하다면 사회복지대학원과 같은 교육기관에서 성교육 전문 강사 양성을 위한 프로그램을 운영하는 것도 바람직하다. 다섯째, 노년기 성교육 대상은 노인뿐만 아니라 사회구성원 모두이어야 할 것이다. 여섯째, 노인 성교육의 방법은 남성과 여성을 통합하여 전체특강 형식으로 진행하는 것이 최적의 방법일 것이다. 일곱째, 노년기 성교육 내용은 성윤리, 성기능 장애, 남녀 성 역할, 성 관련 신체적ㆍ심리적 발달, 성행위 기술과 지식, 이성교제, 성병 및 치료, 남녀 성 기관의 구조와 하는 일, 성충동(자위행위 등) 등이 무난할 것이다. 노인들이 반드시 알아야 할 내용들과 알고 싶어 하는 내용을 수렴하여 실시하면 더 효과적일 것이다.
The number of senior citizen who can afford relatively healthy and proactive lives is increasing due to changes in social environments. One important subject which has not been discussed openly due to social pressure which prohibits it, is sex life and sex education for seniors, even if it has a dir...
The number of senior citizen who can afford relatively healthy and proactive lives is increasing due to changes in social environments. One important subject which has not been discussed openly due to social pressure which prohibits it, is sex life and sex education for seniors, even if it has a direct correlation to the quality of life. Currently, sex education is available for children or adolescents, but not at all for seniors. Since there was no groundwork laid down legally or systemically regarding sex education for seniors, it is vital to make conduct pragmatic and concrete research so as to characterize its active and positive progress. The purpose of this study is to suggest a direction of proper sex education for seniors as well as to provide references for national policy and strategy makers by pinpointing the reality and problems in senior sex life. Thus, this paper tries to emphasize the importance of sex education for seniors to improve their sex life which eventually contributes to their quality of life. The findings of this study are the followings; First, sense of sex life has changed remarkably due to social and cultural changes. Seniors are trying escape from people prejudice that there is no sex life for seniors. The senior relatively dynamic and proactive sex life increases social problems such as sex violence, prostitution in a form of assistance-companionship, venereal diseases, and explosion of sex desire by single drastically. Second, there is no formal sex education at senior well being centers except at a few of them. Third, seniors largely have a desire for senior sex education; college students and social workers as well feel that seniors need sex education. Fourth, sex education program should be made available to all levels of social individuals. Senior sex education should be provided to seniors over 50 years old at senior well being centers for both male and females together by a lecturer specialized in sex education in the form of lecture. The ideal content of lecture would be improvement of impotence, role of male and female in sex life, physical and emotional development related to sex, sex ethics, techniques and knowledge, venereal diseases and their treatment, association with opposite sex and re-marriage.
The number of senior citizen who can afford relatively healthy and proactive lives is increasing due to changes in social environments. One important subject which has not been discussed openly due to social pressure which prohibits it, is sex life and sex education for seniors, even if it has a direct correlation to the quality of life. Currently, sex education is available for children or adolescents, but not at all for seniors. Since there was no groundwork laid down legally or systemically regarding sex education for seniors, it is vital to make conduct pragmatic and concrete research so as to characterize its active and positive progress. The purpose of this study is to suggest a direction of proper sex education for seniors as well as to provide references for national policy and strategy makers by pinpointing the reality and problems in senior sex life. Thus, this paper tries to emphasize the importance of sex education for seniors to improve their sex life which eventually contributes to their quality of life. The findings of this study are the followings; First, sense of sex life has changed remarkably due to social and cultural changes. Seniors are trying escape from people prejudice that there is no sex life for seniors. The senior relatively dynamic and proactive sex life increases social problems such as sex violence, prostitution in a form of assistance-companionship, venereal diseases, and explosion of sex desire by single drastically. Second, there is no formal sex education at senior well being centers except at a few of them. Third, seniors largely have a desire for senior sex education; college students and social workers as well feel that seniors need sex education. Fourth, sex education program should be made available to all levels of social individuals. Senior sex education should be provided to seniors over 50 years old at senior well being centers for both male and females together by a lecturer specialized in sex education in the form of lecture. The ideal content of lecture would be improvement of impotence, role of male and female in sex life, physical and emotional development related to sex, sex ethics, techniques and knowledge, venereal diseases and their treatment, association with opposite sex and re-marriage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.