영상은 기표와 기의를 지닌 언어이다. 그것은 해독을 위해 별다른 학습이 요구되지 않는다는 점에서 문자와 음성보다 더욱 보편적인 언어라고 할 수 있다. 텔레비전 드라마 미니시리즈 〈추노〉는 이러한 영상의 언어화를 적실히 보여주는 수작(秀作)이다. 〈추노〉는 살아남은 슬픈 이야기꾼 황철웅의 회고 형식으로 구성된다. 텍스트 앞뒤에 삽입된 그의 내레이션으로 인해 극은 사실-허구-사실의 포즈를 취한다. 허구가 사실적 허구로 승격되면서 텍스트의 현실성이 강화되는 것이다. 더불어 승리한 악인과 패배한 선인 가운데 전자를 화자로 내세워, 기록된 역사와 기억하는 역사 사이에 빚어지는 의미심장한 간극을 보여준다. 철웅의 절제되고 건조한 목소리는 현실과 육신의 승리가 이상과 정신의 패배보다 훨씬 보잘 것 없고 왜소한 것임을 시사하는 자기반성적 증언에 다름 아니기 때문이다.
〈추노〉에서 한층 돋보이는 것은 영상을 통해 의미를 구축해 나가는 면면이다. 텍스트는 다섯 가지 차이의 기획을 통해 영상을 언어화한다. 고속 촬영과 심도 조절에 특화된 레드 원 카메라를 이용하여 ① 시간 교란 및 속도 조절, ② 공간 대비 및 방향 대조, ③ 색상ㆍ명도ㆍ채도의 변화, ④ 초점 거리의 이동, ⑤ 삼각 구도의 다변(多變) 등과 같은 화면 배치를 통해 인상적인 미장센을 창조해내고 있다. 그것은 문자와 음성에 의존하지 않은 채 화면에 산포된 다양한 기호와 이미지만으로도 서사를 진전시키고 긴장을 고조시킨다. 실제와 화면의 구분을 무색케 하는 첨단의 영상이 문자와 음성만큼 분명하면서도 문자와 음성보다 구체적인 언어로 기능하고 있는 것이다. 이러한 〈추노〉의 빼어난 미장센은 텔레비전 드라마의 영상 언어가 다다른 현재를 예시하고 도달할 미래를 예견케 해준다. 그것은 곧 형상(形象)과 형언(形言)이 동시에 달성되는 미학적 영상 언어의 탄생이다.
영상은 기표와 기의를 지닌 언어이다. 그것은 해독을 위해 별다른 학습이 요구되지 않는다는 점에서 문자와 음성보다 더욱 보편적인 언어라고 할 수 있다. 텔레비전 드라마 미니시리즈 〈추노〉는 이러한 영상의 언어화를 적실히 보여주는 수작(秀作)이다. 〈추노〉는 살아남은 슬픈 이야기꾼 황철웅의 회고 형식으로 구성된다. 텍스트 앞뒤에 삽입된 그의 내레이션으로 인해 극은 사실-허구-사실의 포즈를 취한다. 허구가 사실적 허구로 승격되면서 텍스트의 현실성이 강화되는 것이다. 더불어 승리한 악인과 패배한 선인 가운데 전자를 화자로 내세워, 기록된 역사와 기억하는 역사 사이에 빚어지는 의미심장한 간극을 보여준다. 철웅의 절제되고 건조한 목소리는 현실과 육신의 승리가 이상과 정신의 패배보다 훨씬 보잘 것 없고 왜소한 것임을 시사하는 자기반성적 증언에 다름 아니기 때문이다.
〈추노〉에서 한층 돋보이는 것은 영상을 통해 의미를 구축해 나가는 면면이다. 텍스트는 다섯 가지 차이의 기획을 통해 영상을 언어화한다. 고속 촬영과 심도 조절에 특화된 레드 원 카메라를 이용하여 ① 시간 교란 및 속도 조절, ② 공간 대비 및 방향 대조, ③ 색상ㆍ명도ㆍ채도의 변화, ④ 초점 거리의 이동, ⑤ 삼각 구도의 다변(多變) 등과 같은 화면 배치를 통해 인상적인 미장센을 창조해내고 있다. 그것은 문자와 음성에 의존하지 않은 채 화면에 산포된 다양한 기호와 이미지만으로도 서사를 진전시키고 긴장을 고조시킨다. 실제와 화면의 구분을 무색케 하는 첨단의 영상이 문자와 음성만큼 분명하면서도 문자와 음성보다 구체적인 언어로 기능하고 있는 것이다. 이러한 〈추노〉의 빼어난 미장센은 텔레비전 드라마의 영상 언어가 다다른 현재를 예시하고 도달할 미래를 예견케 해준다. 그것은 곧 형상(形象)과 형언(形言)이 동시에 달성되는 미학적 영상 언어의 탄생이다.
The image language is composed of the signifier(signifiant) and the signified(signifi?. This is more universal than a written or spoken language in that the verbalization of language does not need further learning for interpretation. Mise-en-Sc?e of 〈Chuno〉[推奴, Chasing Slave], mini-series television...
The image language is composed of the signifier(signifiant) and the signified(signifi?. This is more universal than a written or spoken language in that the verbalization of language does not need further learning for interpretation. Mise-en-Sc?e of 〈Chuno〉[推奴, Chasing Slave], mini-series television drama, shows the proper visualization of language. 〈Chuno〉 is composed with recollections of a sad survivor, Hwang, Cheol-Ung. This drama takes a “fact-fiction-fact” pose because of his inserted narrations in the front and back of texts. Reality in this drama is strengthened by the transition from fiction to fact-fiction. Besides, 〈Chuno〉 tells a significant gap between A recorded history and personal memories by putting the victorious malefactor, Hwang, Cheol-Ung up as its storyteller. Cheol-Ung"s understatement implies that the realistic, physical victory is more trivial than the ideal, spiritual defeat as a self-reflective testimony. What makes 〈Chuno〉 notable is its meaning construction through image. This text verbalizes images, based on the five different projects: ① Time Confusion and Speed Control, ② Space and Direction Contrast, ③ Change in color, brightness and chroma ④ The Focal Distance Movement, ⑤ Multi-variation of the triangle. With high-speed photography and Red One camera, 〈Chuno〉 creates an impressive Mise-en-Sc?e through various screen arrangement. Mise-en-Sc?e in 〈Chuno〉, not depending on verbal or written languages, not only develops its narration but also raises tensions with only dispersed signs and images in screen. Such a high-tech image functions as more specific language. This drama"s superb Mise-en-Sc?e predicts the reachable future as well as shows the present of visual language in the field of television drama. It means the birth of an aesthetic image language achieving shape and expression.
The image language is composed of the signifier(signifiant) and the signified(signifi?. This is more universal than a written or spoken language in that the verbalization of language does not need further learning for interpretation. Mise-en-Sc?e of 〈Chuno〉[推奴, Chasing Slave], mini-series television drama, shows the proper visualization of language. 〈Chuno〉 is composed with recollections of a sad survivor, Hwang, Cheol-Ung. This drama takes a “fact-fiction-fact” pose because of his inserted narrations in the front and back of texts. Reality in this drama is strengthened by the transition from fiction to fact-fiction. Besides, 〈Chuno〉 tells a significant gap between A recorded history and personal memories by putting the victorious malefactor, Hwang, Cheol-Ung up as its storyteller. Cheol-Ung"s understatement implies that the realistic, physical victory is more trivial than the ideal, spiritual defeat as a self-reflective testimony. What makes 〈Chuno〉 notable is its meaning construction through image. This text verbalizes images, based on the five different projects: ① Time Confusion and Speed Control, ② Space and Direction Contrast, ③ Change in color, brightness and chroma ④ The Focal Distance Movement, ⑤ Multi-variation of the triangle. With high-speed photography and Red One camera, 〈Chuno〉 creates an impressive Mise-en-Sc?e through various screen arrangement. Mise-en-Sc?e in 〈Chuno〉, not depending on verbal or written languages, not only develops its narration but also raises tensions with only dispersed signs and images in screen. Such a high-tech image functions as more specific language. This drama"s superb Mise-en-Sc?e predicts the reachable future as well as shows the present of visual language in the field of television drama. It means the birth of an aesthetic image language achieving shape and expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.