이 글은 청소년 ‘성장의 서사’가 작중인물의 서사적 정체성 형성과 어떻게 연관되는지를 ‘재현의 층위’에서 살펴보았다. 그런 다음, ‘수용의 층위에서’ 작중인물의 성장과 서사적 정체성 형성을 학생들이 어떻게 이해하고 해석할 수 있는지, 그리고 그 과정에서 학생들의 서사적 정체성은 어떻게 형성되는지를 살펴보았다.
청소년 성장의 서사에 구현된 테마들은 ‘사춘기의 사랑과 확장된 세계인식’, ‘부모 및 가족과의 폐쇄적 관계에서 벗어나기’, ‘죽음에 대한 인식 및 이상 세계에 대한 열망’, ‘성폭력의 트라우마와 새로운 정체성 형성’, ‘경제적 궁핍과 일탈을 통한 정체성 형성’, ‘가족의 붕괴 및 타자와의 관계 형성을 통한 정체성 형성’ 등이었다. 이러한 테마들을 통해 성장의 서사들은 작중인물들의 서사적 정체성을 구체적으로 드러내었다.
성장의 서사에 구현된 테마들을 읽음으로써 학생들은 작중인물의 극적인 성장과 서사적 정체성 형성 과정에 대한 인식을 통해 삶의 진실을 깨닫게 되고, 이에 의해 삶을 진실하게 살아가기 위해 자신을 재구성하게 된다. 서사 수용 층위에서의 서사적 정체성 형성을 위한 서사 읽기 과정은 ‘작중인물의 극적인 성장 확인하기’, ‘작중인물의 극적인 성장 평가하기’, ‘성장과 서사적 정체성 평가와 자신의 삶 연계하기’, ‘자신의 서사 쓰기’, ‘서사적 정체성 형성하기’ 등이다. 이러한 과정은 서사능력을 증진하는 것과 연관되고, 이 과정에서 학생의 서사 활동은 강화될 수 있다.
이 글은 청소년 ‘성장의 서사’가 작중인물의 서사적 정체성 형성과 어떻게 연관되는지를 ‘재현의 층위’에서 살펴보았다. 그런 다음, ‘수용의 층위에서’ 작중인물의 성장과 서사적 정체성 형성을 학생들이 어떻게 이해하고 해석할 수 있는지, 그리고 그 과정에서 학생들의 서사적 정체성은 어떻게 형성되는지를 살펴보았다.
청소년 성장의 서사에 구현된 테마들은 ‘사춘기의 사랑과 확장된 세계인식’, ‘부모 및 가족과의 폐쇄적 관계에서 벗어나기’, ‘죽음에 대한 인식 및 이상 세계에 대한 열망’, ‘성폭력의 트라우마와 새로운 정체성 형성’, ‘경제적 궁핍과 일탈을 통한 정체성 형성’, ‘가족의 붕괴 및 타자와의 관계 형성을 통한 정체성 형성’ 등이었다. 이러한 테마들을 통해 성장의 서사들은 작중인물들의 서사적 정체성을 구체적으로 드러내었다.
성장의 서사에 구현된 테마들을 읽음으로써 학생들은 작중인물의 극적인 성장과 서사적 정체성 형성 과정에 대한 인식을 통해 삶의 진실을 깨닫게 되고, 이에 의해 삶을 진실하게 살아가기 위해 자신을 재구성하게 된다. 서사 수용 층위에서의 서사적 정체성 형성을 위한 서사 읽기 과정은 ‘작중인물의 극적인 성장 확인하기’, ‘작중인물의 극적인 성장 평가하기’, ‘성장과 서사적 정체성 평가와 자신의 삶 연계하기’, ‘자신의 서사 쓰기’, ‘서사적 정체성 형성하기’ 등이다. 이러한 과정은 서사능력을 증진하는 것과 연관되고, 이 과정에서 학생의 서사 활동은 강화될 수 있다.
This paper examined how the adolescent"s growth narrative related the forming narrative identity of the character in a "representation level". And then, examined, "in reception level" how students understand and evaluate the character"s growth and the forming narrative identity, and how students for...
This paper examined how the adolescent"s growth narrative related the forming narrative identity of the character in a "representation level". And then, examined, "in reception level" how students understand and evaluate the character"s growth and the forming narrative identity, and how students form the narrative identity in this process. The represented themes in a narrative of adolescent"s narrative is "the adolescent"s love and the expanding world recognition", "escaping from the closed relation with parents and a family", "recognition about the death and a ardent about ideal world", "the trauma of sex-force and a forming new identity", "forming identity through a economical poverty and a deviation", "forming identity through a collapse of a family and forming relation with the other". The growth narratives through these themes displayed the characters" narrative identity. By reading themes represented in a growth narrative, students realize the life truth through recognition about the character"s dramatic growth and the growth process of narrative identity, by this remake the self for the true life. The narrative reading process for the forming narrative identity in narrative reception level are "confirming character"s dramatic growth", "evaluating the character"s dramatic growth", "relating the evaluating the growth and narrative identity with his life", "writing his narrative", "forming his narrative identity". These processes relate the promoting of a narrative competence, student"s narrative activity is reinforced in this process.
This paper examined how the adolescent"s growth narrative related the forming narrative identity of the character in a "representation level". And then, examined, "in reception level" how students understand and evaluate the character"s growth and the forming narrative identity, and how students form the narrative identity in this process. The represented themes in a narrative of adolescent"s narrative is "the adolescent"s love and the expanding world recognition", "escaping from the closed relation with parents and a family", "recognition about the death and a ardent about ideal world", "the trauma of sex-force and a forming new identity", "forming identity through a economical poverty and a deviation", "forming identity through a collapse of a family and forming relation with the other". The growth narratives through these themes displayed the characters" narrative identity. By reading themes represented in a growth narrative, students realize the life truth through recognition about the character"s dramatic growth and the growth process of narrative identity, by this remake the self for the true life. The narrative reading process for the forming narrative identity in narrative reception level are "confirming character"s dramatic growth", "evaluating the character"s dramatic growth", "relating the evaluating the growth and narrative identity with his life", "writing his narrative", "forming his narrative identity". These processes relate the promoting of a narrative competence, student"s narrative activity is reinforced in this process.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.