본고는 박찬욱 복수극 3부작 중 그 두 번째 영화인 〈올드 보이〉의 스토리텔링 전략을 분석하였다. 〈올드 보이〉는 동명의 일본 만화를 원작으로 하면서 그 원작의 스토리를 창의적으로 변용시키는 데에 성공하였다. 과장된 폭력 장면과 비약적 스토리가 있음에도 불구하고 반전을 거듭하는 유기적 구성은 독자의 이목을 사로잡았다.
2장 ‘감금의 스토리텔링과 욕망의 상상력’에서는 감금의 서사를 분석하였다. 15년 동안의 감금 생활은 오대수의 정신과 육체를 완전히 망가뜨렸다. 오대수는 자신이 감금 방에 오게 된 이유를 알고자 하는 욕망, 감금 방에서 탈출하고자 하는 욕망, 목숨을 끊고자 하는 욕망에 사로잡힌다. 그러나 이 중 어느 하나도 달성할 수가 없었다.
3장 ‘기억의 스토리텔링과 초월의 상상력’에서는 기억의 서사를 분석하였다. 이우진은 평생 동안 근친상간의 기억에서 벗어나지 못한 채 살아간다. 그의 인생 목표는 이 괴로운 기억에서 벗어나는 것이다. 그의 기억은 행불행을 동시에 내포했다. 사춘기 시절 누나와의 이상야릇한 추억은 황홀한 것이었으나 그 쾌락은 비극으로 종결되었다.
4장 ‘복수의 스토리텔링과 허무주의의 양가성’에서는 복수의 서시를 분석하였다". 〈올드 보이〉에서 복수는 오대수, 이우진 두 사람에 의해서 동시에 시도된다. 오대수는 이우진을 향한 복수 작업에 매진하지만 그 과정은 더 완전한 복수를 당하는 과정이었다.
〈올드 보이〉는 사설 감금 방이라는 공간과 근친상간이라는 사건 등을 전면에 내세움으로써 한국 영화 스토리텔링의 확장을 이루었다. 결말을 예측할 수없이 진행되는 유기적 서사 구조는 작품의 묘미를 증대시켰다. 〈올드 보이〉를 포함한 박찬욱 감독의 복수극은 복수 이야기를 주요하게 다루는 최근 텔레비전 연속극에 대한 선구자적 지위를 지녔다.
본고는 박찬욱 복수극 3부작 중 그 두 번째 영화인 〈올드 보이〉의 스토리텔링 전략을 분석하였다. 〈올드 보이〉는 동명의 일본 만화를 원작으로 하면서 그 원작의 스토리를 창의적으로 변용시키는 데에 성공하였다. 과장된 폭력 장면과 비약적 스토리가 있음에도 불구하고 반전을 거듭하는 유기적 구성은 독자의 이목을 사로잡았다.
2장 ‘감금의 스토리텔링과 욕망의 상상력’에서는 감금의 서사를 분석하였다. 15년 동안의 감금 생활은 오대수의 정신과 육체를 완전히 망가뜨렸다. 오대수는 자신이 감금 방에 오게 된 이유를 알고자 하는 욕망, 감금 방에서 탈출하고자 하는 욕망, 목숨을 끊고자 하는 욕망에 사로잡힌다. 그러나 이 중 어느 하나도 달성할 수가 없었다.
3장 ‘기억의 스토리텔링과 초월의 상상력’에서는 기억의 서사를 분석하였다. 이우진은 평생 동안 근친상간의 기억에서 벗어나지 못한 채 살아간다. 그의 인생 목표는 이 괴로운 기억에서 벗어나는 것이다. 그의 기억은 행불행을 동시에 내포했다. 사춘기 시절 누나와의 이상야릇한 추억은 황홀한 것이었으나 그 쾌락은 비극으로 종결되었다.
4장 ‘복수의 스토리텔링과 허무주의의 양가성’에서는 복수의 서시를 분석하였다". 〈올드 보이〉에서 복수는 오대수, 이우진 두 사람에 의해서 동시에 시도된다. 오대수는 이우진을 향한 복수 작업에 매진하지만 그 과정은 더 완전한 복수를 당하는 과정이었다.
〈올드 보이〉는 사설 감금 방이라는 공간과 근친상간이라는 사건 등을 전면에 내세움으로써 한국 영화 스토리텔링의 확장을 이루었다. 결말을 예측할 수없이 진행되는 유기적 서사 구조는 작품의 묘미를 증대시켰다. 〈올드 보이〉를 포함한 박찬욱 감독의 복수극은 복수 이야기를 주요하게 다루는 최근 텔레비전 연속극에 대한 선구자적 지위를 지녔다.
This thesis analyzed storytelling strategy shown in Park, Chan-Wook"s 〈Old Boy〉. 〈Old Boy〉-Japanese cartoon is the original---was creatively transfigured from the original story. 〈Old Boy〉 shows the power of the organic composition. Chapter 2 "storytelling about imprisonment and imagination about de...
This thesis analyzed storytelling strategy shown in Park, Chan-Wook"s 〈Old Boy〉. 〈Old Boy〉-Japanese cartoon is the original---was creatively transfigured from the original story. 〈Old Boy〉 shows the power of the organic composition. Chapter 2 "storytelling about imprisonment and imagination about desire" analyzed narration about imprisonment. Oh, Dae-Soo spent fifiteen years in private jail, and was placed in an extreme situation his body and mind experienced. Oh, Dae-Soo wanted to know the reason he was put in jail, to shoot rhe crow, and to commit suicide. Chapter 3 "storytelling about memory and the transcendence of imagination" analyzed narration about memory. Lee, Woo-Jin is still in his life in memory about an incestuous relationship he and his sister has had. His life purpose becomes free from this memory. His memory involves all happiness and unhappiness. Chapter 4 "storytelling about revenge and duplicity of nihilism" analyzed narration about revenge. Revenge in this movie is run respectively by both Oh, Dae-Soo and Lee, Woo-Jin. Oh, Dae-Soo tried to avenge Lee, Woo-Jin, bur this vengeance was the p개cess that Lee, Woo-Jin was revenging Oh, Dae-Soo on his old enemy. 〈Old Boy〉"s power is creativity in storytelling. This movie paraded "private jail" that this incident happened and "incest" that Lee, Woo-Jin and his sister had, not dealing with Korea movie. As stories about vengeance are famous for drama, revenge plot by directed Park, Chan-Wook means a lot.
This thesis analyzed storytelling strategy shown in Park, Chan-Wook"s 〈Old Boy〉. 〈Old Boy〉-Japanese cartoon is the original---was creatively transfigured from the original story. 〈Old Boy〉 shows the power of the organic composition. Chapter 2 "storytelling about imprisonment and imagination about desire" analyzed narration about imprisonment. Oh, Dae-Soo spent fifiteen years in private jail, and was placed in an extreme situation his body and mind experienced. Oh, Dae-Soo wanted to know the reason he was put in jail, to shoot rhe crow, and to commit suicide. Chapter 3 "storytelling about memory and the transcendence of imagination" analyzed narration about memory. Lee, Woo-Jin is still in his life in memory about an incestuous relationship he and his sister has had. His life purpose becomes free from this memory. His memory involves all happiness and unhappiness. Chapter 4 "storytelling about revenge and duplicity of nihilism" analyzed narration about revenge. Revenge in this movie is run respectively by both Oh, Dae-Soo and Lee, Woo-Jin. Oh, Dae-Soo tried to avenge Lee, Woo-Jin, bur this vengeance was the p개cess that Lee, Woo-Jin was revenging Oh, Dae-Soo on his old enemy. 〈Old Boy〉"s power is creativity in storytelling. This movie paraded "private jail" that this incident happened and "incest" that Lee, Woo-Jin and his sister had, not dealing with Korea movie. As stories about vengeance are famous for drama, revenge plot by directed Park, Chan-Wook means a lot.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.