경상도 내륙무속의례의 형식과 내용은 조선시대 문헌자료를 통해 편린을 볼 수 있다. 무당은 붉은 옷에 남색 띠를 착용하고 방울과 지전 등의 무구를 들고 굿을 하였고, 양중은 피리ㆍ징ㆍ장구 등을 반주하며 화답했다. 굿의 제차인 굿거리에는 조상굿과 부처나 제관에게 비는 굿 등이 있었으며, 굿거리를 진행할 때 점차 무가와 무악이 잦아졌다. 무당은 굿을 통해 제주집에게 제수를 풍성하게 장만치 못한 것을 꾸중하고 베나 돈을 받아내었고, 제주를 포함한 관객들에게 술을 돌리고 돈을 받는 행위도 하였다. 굿의 장소는 산ㆍ마당ㆍ길거리 등에 제장을 마련하였다.
18~19세기 경상도 내륙무속은 서울이나 경기도 지방의 굿과 차이가 있었고, 마을굿인 별신굿의 경우 동민뿐만 아니라 인근에서 구경꾼이 몰릴 정도여서 축제적인 무속의례의 전형을 잘 보여주고 있다.
경상도 내륙지역 굿의 제차는 제장의 부정을 없애기 위한 부정굿으로 시작하여 인간 삶의 영역을 담당하는 산신굿, 하늘신의 성격을 지닌 천왕굿, 인간 생명의 지속을 담당하는 칠성굿, 삶의 토대와 연속성을 확인시켜주는 조상굿, 굿에 따라온 잡신들을 위한 사자풀이굿의 절차로 행하진다.
경상도 내륙무속의례의 형식과 내용은 조선시대 문헌자료를 통해 편린을 볼 수 있다. 무당은 붉은 옷에 남색 띠를 착용하고 방울과 지전 등의 무구를 들고 굿을 하였고, 양중은 피리ㆍ징ㆍ장구 등을 반주하며 화답했다. 굿의 제차인 굿거리에는 조상굿과 부처나 제관에게 비는 굿 등이 있었으며, 굿거리를 진행할 때 점차 무가와 무악이 잦아졌다. 무당은 굿을 통해 제주집에게 제수를 풍성하게 장만치 못한 것을 꾸중하고 베나 돈을 받아내었고, 제주를 포함한 관객들에게 술을 돌리고 돈을 받는 행위도 하였다. 굿의 장소는 산ㆍ마당ㆍ길거리 등에 제장을 마련하였다.
18~19세기 경상도 내륙무속은 서울이나 경기도 지방의 굿과 차이가 있었고, 마을굿인 별신굿의 경우 동민뿐만 아니라 인근에서 구경꾼이 몰릴 정도여서 축제적인 무속의례의 전형을 잘 보여주고 있다.
경상도 내륙지역 굿의 제차는 제장의 부정을 없애기 위한 부정굿으로 시작하여 인간 삶의 영역을 담당하는 산신굿, 하늘신의 성격을 지닌 천왕굿, 인간 생명의 지속을 담당하는 칠성굿, 삶의 토대와 연속성을 확인시켜주는 조상굿, 굿에 따라온 잡신들을 위한 사자풀이굿의 절차로 행하진다.
The format and content of the inland region Gyeongsang-do rituals of the Joseon Dynasty through the literature you can see a very small portion. Shaman wearing red clothes, navy blue belt, carrying props such as bell and paper money, was ritual. And Men’s shaman answered by playing flute, Jing, Jang...
The format and content of the inland region Gyeongsang-do rituals of the Joseon Dynasty through the literature you can see a very small portion. Shaman wearing red clothes, navy blue belt, carrying props such as bell and paper money, was ritual. And Men’s shaman answered by playing flute, Jing, Janggu etc. There was a shamanistic rite for one’s ancestors and pray to the Buddha or ceremony host at Gutgeori during the Gut, and singing and playing become frequently. Shaman ritual through the Gut scolding to ceremony host not being able to enrich the preparation sacrificial food and obtaining hemp cloth or money. They are offering ceremony and audience to alcoholic drink and accepting money. They has a set place to ceremony at mountain, garden, street. There is a distinction the inland region Gyeongsang-do ritual between The Gut of Seoul or Gyeonggi-do in the 18th and 19th Centuries, and It have fun not only village member but also nearby people in case Byeolsingut of Maeulgut. So, It is a good model to shaman ceremony as festival. The order of the inland region Gyeongsang-do ritual is starting to Bujeonggut that remove the evil spirits at ritual place, Sansingut in charge of human life, with character of the Heaven God Cheonwanggut, Chilseonggut in charge of lasting human life, Josanggut confirmed the continuity and the foundation of life, finally performing Sajapurigut for evil spirits.
The format and content of the inland region Gyeongsang-do rituals of the Joseon Dynasty through the literature you can see a very small portion. Shaman wearing red clothes, navy blue belt, carrying props such as bell and paper money, was ritual. And Men’s shaman answered by playing flute, Jing, Janggu etc. There was a shamanistic rite for one’s ancestors and pray to the Buddha or ceremony host at Gutgeori during the Gut, and singing and playing become frequently. Shaman ritual through the Gut scolding to ceremony host not being able to enrich the preparation sacrificial food and obtaining hemp cloth or money. They are offering ceremony and audience to alcoholic drink and accepting money. They has a set place to ceremony at mountain, garden, street. There is a distinction the inland region Gyeongsang-do ritual between The Gut of Seoul or Gyeonggi-do in the 18th and 19th Centuries, and It have fun not only village member but also nearby people in case Byeolsingut of Maeulgut. So, It is a good model to shaman ceremony as festival. The order of the inland region Gyeongsang-do ritual is starting to Bujeonggut that remove the evil spirits at ritual place, Sansingut in charge of human life, with character of the Heaven God Cheonwanggut, Chilseonggut in charge of lasting human life, Josanggut confirmed the continuity and the foundation of life, finally performing Sajapurigut for evil spirits.
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