서울 G20 정상회의 개최를 마친 오늘날, 한국에서는 국가브랜드에 대한 관심이 날로 증가하고 있다. 이것은 비단 한국만의 이야기가 아니고, 전 세계적으로 국가브랜드는 소프트파워를 증진시키는 전략의 하나로서 21세기의 트렌드로 자리매김하고 있다. 국가브랜드에 주목하는 것은 상대적으로 저평가된 한국의 국가이미지를 높이기 위해서이다. 국가전략 측면에서도 견실한 국가브랜드 전략은 현 상태를 개선할 수 있는 돌파구를 제시해 줄 것이다.
이러한 문제인식 하에 본 연구는 인터넷 홈페이지를 활용한 정부 및 유관기관의 홍보현황을 분석하는 것을 목적으로 한다. 특히, 본 연구가 인터넷 홈페이지를 활용한 국가브랜드 홍보에 주목하는 까닭은 다른 홍보 매체에 비해 인터넷이라는 매체가 홍보의 수단으로서 갖는 여러 유용성 때문이다. 이러한 목적을 위해, 국가브랜드와 인터넷 매체가 갖는 홍보 수단으로서의 구축운용성에 대해 개념적 고찰 후, 구축운용성과 해외 홍보 측면을 강화하기 위한 홈페이지 분석기준으로 접근가능성, 정보제공, 외국어서비스, 쌍방향커뮤니케이션, 시각적 홍보를 제시, 이후, 국가브랜드 사업 및 홍보 주체를 중심으로 한국의 국가브랜드 현황에 대해 검토했다. 이어 국가브랜드 사업 및 홍보 주체인 15개 정부 및 유관기관 홈페이지(국가브랜드위원회, 외교통상부, 문화체육관광부, 서울 G20 정상회의, 녹색성장위원회, 한국국제협력단, 한국국제교류재단, 재외동포재단, 해외문화홍보원, 아리랑국제방송, 한국관광공사, 한스타일, 공감코리아, Korea.net, Korean.net) 내 국가브랜드 홍보 현황을 분석하였다. 이 분석에서는 앞에서 제시한 다섯 가지 기준을 대입, 각 항목에 대해 다시 구축성과 운용성의 측면으로 나누어 살펴보았다.
본 논문의 연구결과는 향후 인터넷을 활용한 한국의 국가브랜드 전략과, 더 나아가 소프트파워로서 국가브랜드 전략에도 방향성을 제시 해 줄 것이다.
서울 G20 정상회의 개최를 마친 오늘날, 한국에서는 국가브랜드에 대한 관심이 날로 증가하고 있다. 이것은 비단 한국만의 이야기가 아니고, 전 세계적으로 국가브랜드는 소프트파워를 증진시키는 전략의 하나로서 21세기의 트렌드로 자리매김하고 있다. 국가브랜드에 주목하는 것은 상대적으로 저평가된 한국의 국가이미지를 높이기 위해서이다. 국가전략 측면에서도 견실한 국가브랜드 전략은 현 상태를 개선할 수 있는 돌파구를 제시해 줄 것이다.
이러한 문제인식 하에 본 연구는 인터넷 홈페이지를 활용한 정부 및 유관기관의 홍보현황을 분석하는 것을 목적으로 한다. 특히, 본 연구가 인터넷 홈페이지를 활용한 국가브랜드 홍보에 주목하는 까닭은 다른 홍보 매체에 비해 인터넷이라는 매체가 홍보의 수단으로서 갖는 여러 유용성 때문이다. 이러한 목적을 위해, 국가브랜드와 인터넷 매체가 갖는 홍보 수단으로서의 구축운용성에 대해 개념적 고찰 후, 구축운용성과 해외 홍보 측면을 강화하기 위한 홈페이지 분석기준으로 접근가능성, 정보제공, 외국어서비스, 쌍방향커뮤니케이션, 시각적 홍보를 제시, 이후, 국가브랜드 사업 및 홍보 주체를 중심으로 한국의 국가브랜드 현황에 대해 검토했다. 이어 국가브랜드 사업 및 홍보 주체인 15개 정부 및 유관기관 홈페이지(국가브랜드위원회, 외교통상부, 문화체육관광부, 서울 G20 정상회의, 녹색성장위원회, 한국국제협력단, 한국국제교류재단, 재외동포재단, 해외문화홍보원, 아리랑국제방송, 한국관광공사, 한스타일, 공감코리아, Korea.net, Korean.net) 내 국가브랜드 홍보 현황을 분석하였다. 이 분석에서는 앞에서 제시한 다섯 가지 기준을 대입, 각 항목에 대해 다시 구축성과 운용성의 측면으로 나누어 살펴보았다.
본 논문의 연구결과는 향후 인터넷을 활용한 한국의 국가브랜드 전략과, 더 나아가 소프트파워로서 국가브랜드 전략에도 방향성을 제시 해 줄 것이다.
This research is designed to analyze the current situation of public relations (PR) on Korean government agency web sites. Particularly it focuses on the PR examining effectiveness of the homepages as a PR tool. We examine conceptually a national brand and the values of internet as a tool for PR. In...
This research is designed to analyze the current situation of public relations (PR) on Korean government agency web sites. Particularly it focuses on the PR examining effectiveness of the homepages as a PR tool. We examine conceptually a national brand and the values of internet as a tool for PR. In order to analyze web sites and reinforce the accessibility and overseas PR, we suggest five criteria which include the possibility of access, providing information, foreign language service, two-way communication, and visual PR. Furthermore, we review the current situation of Korean national brands, focusing on some Korean government agencies whose policies are related to national brands. Empirically, we analyze 15 web sites Presidential Council on Nation Branding, Ministry of Foreign Affairs and Trade, Ministry of Culture, Sports and Tourism, Seoul G20 Summit, Presidential Committee on Green Growth, Korea International Cooperation Agency, Korea Foundation, Overseas Korean Foundation, Korean Culture and Information Service, The Korea International Broadcasting Foundation(Arirang TV), Korea Tourism Organization, Han Style, Korea.kr, Korea.net, Korean.net with five criteria suggested above and then search the results again in terms of construction and management. The result of this study will suggest the directions to the strategies on Korean national brand using internet.
This research is designed to analyze the current situation of public relations (PR) on Korean government agency web sites. Particularly it focuses on the PR examining effectiveness of the homepages as a PR tool. We examine conceptually a national brand and the values of internet as a tool for PR. In order to analyze web sites and reinforce the accessibility and overseas PR, we suggest five criteria which include the possibility of access, providing information, foreign language service, two-way communication, and visual PR. Furthermore, we review the current situation of Korean national brands, focusing on some Korean government agencies whose policies are related to national brands. Empirically, we analyze 15 web sites Presidential Council on Nation Branding, Ministry of Foreign Affairs and Trade, Ministry of Culture, Sports and Tourism, Seoul G20 Summit, Presidential Committee on Green Growth, Korea International Cooperation Agency, Korea Foundation, Overseas Korean Foundation, Korean Culture and Information Service, The Korea International Broadcasting Foundation(Arirang TV), Korea Tourism Organization, Han Style, Korea.kr, Korea.net, Korean.net with five criteria suggested above and then search the results again in terms of construction and management. The result of this study will suggest the directions to the strategies on Korean national brand using internet.
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