이 글은 어촌의 다양한 생활문화자원을 관광자원의 측면에서 살펴보고 관광어촌의 방향성을 모색하고자 했다. 최근 어촌은 어업자원의 고갈과 어촌인구의 노령화로 인해 어업활동이 어려워지고 있다. 이러한 문제를 극복하고 어촌지역 활성화를 꾀하기 위해 정책적으로 어촌관광을 선택하고 있다. 특히 전남지역은 다른 어느 지역보다 풍부한 가치 있는 관광자원을 갖추고 있다. 그 동안 외면해왔던 지역의 생태 • 문화 • 역사의 가치를 높일 수 있는 자원들을 발굴해야 한다. 이러한 자원은 지역관광의 품격을 높일 수 있는 매우 소중한 자원들이다. 대상화된 이들 자원들이 제 기능을 하기 위해서는 주민이 관광개발의 주체가 되어야만 가능하다. 즉, 대규모 시설 관광을 위해 외국자본 유치에만 급급해 할 것이 아니라, 지역주민과 지역공동체 중심의 다양한 소규모의 개발이 필요하고,지역주민에게 직접 참여할 수 있는 관광개발 방법을 찾아내야 한다는 것이다. 관광객이 지역 주민들과 어우러지는 문화 체험을 하게하고, 그 안에서 운영하는 숙소와 먹거리, 기념품, 지역 특산물을 제공받아 관광객이 감동하는 소프트웨어적인 관광상품이 개발되어야 한다. 어촌관광은 도시민들이 연안과 도서지역의 어촌에 머물며 어민들의 일상생활을 체험하고 해양문화를 이해하며 여가를 즐기는 것을 말한다. 해양문화를 자원으로 하는 어촌관광은 육지에서 생활하는 도시민들에게 매우 독특하고 이국적인 정취를 준다. 이미 일반화되고 있는 농촌의 녹색관광(green tourism)은 물론 푸른 바다와 해안이 있어 청색관광(blue tourism)까지 겸한 것이 어촌관광의 장점이다. 특히 우리의 섬과 바다는 단순한 볼거리의 차원을 넘어 어민들의 생업공간이라는 점이 매우 큰 의미를 갖는다. 문화는 인간과 자연이 어우러졌을 때 비로소 의미를 갖는다. 바다와 섬 그리고 갯벌이 지금껏 지속될 수 있었던 것은 어민들의 생활의 지혜가 자연에서 비롯되었기 때문이다. 가치 있는 어촌관광이 지속가능하기 위해서는 섬과 바다 그리고 갯벌 등이 어촌환경적, 사회문화적, 경제적으로 지속 가능해야 한다. 육지를 중심으로 한 대중관광이 한계에 이르면서 최근 섬과 바다를 자원으로 하는 해양문화에 관심이 높아 지고 있다. 어촌(민)은 도시(민들)에(게) 각종 체험, 생태관광, 다양한 욕구 충족, 믿을 수 있는 수산물 구입, 도시민들의 스트레스 해소 등을 제공한다. 그러나 이들이 지속성을 갖기 위해서는 어촌에 대한 자긍심, 자원의 다양한 활용을 통한 부가가치 창출, 자원보전의식 등이 제고되어야 한다. 도시민들의 ‘여가욕구’와 어촌주민들의 ‘소득창출욕구’를 ‘가고 싶은 어촌’과 ‘살고 싶은 어촌’으로 전환하는 것이 필요하다. 이를 위해서는 ‘어촌문화’를 바탕으로 도시와 어촌의 인적,경제적 교류와 유대가 형성되어야 할 것이다. 어촌관광을 주민들이 주체적으로 참여하기 위해서는 도시민과 어촌을 연결하는 교류센터가 필요하다. 도시민들은 물론 어민들에게도 정보제공, 어촌관광 기획, 안내자 교육 및 인력 양성을 하기 위한 기구가 만들어져야 한다. 이 교류센터에는 반드시 지역연구자, 문화기획자, 마을추진주체, 지자체 등으로 구성된 어촌관광 컨설팅을 위한 지원시스템이 마련되어야 할 것이다. 그리고 어촌관광 관련 정보 교류, 비영리단체 등 민간단체의 어촌관광에 참여, 해양문화와 역사 등 다면적 관점에서 접근, 고향정보 도시민에게 제공, 친환경적 자연 순환형 에너지 사용, 어촌체험을 교육적 차원에서 접근하여 어촌관광을 통한 지역 소득과 연계해야 할 것이다.
이 글은 어촌의 다양한 생활문화자원을 관광자원의 측면에서 살펴보고 관광어촌의 방향성을 모색하고자 했다. 최근 어촌은 어업자원의 고갈과 어촌인구의 노령화로 인해 어업활동이 어려워지고 있다. 이러한 문제를 극복하고 어촌지역 활성화를 꾀하기 위해 정책적으로 어촌관광을 선택하고 있다. 특히 전남지역은 다른 어느 지역보다 풍부한 가치 있는 관광자원을 갖추고 있다. 그 동안 외면해왔던 지역의 생태 • 문화 • 역사의 가치를 높일 수 있는 자원들을 발굴해야 한다. 이러한 자원은 지역관광의 품격을 높일 수 있는 매우 소중한 자원들이다. 대상화된 이들 자원들이 제 기능을 하기 위해서는 주민이 관광개발의 주체가 되어야만 가능하다. 즉, 대규모 시설 관광을 위해 외국자본 유치에만 급급해 할 것이 아니라, 지역주민과 지역공동체 중심의 다양한 소규모의 개발이 필요하고,지역주민에게 직접 참여할 수 있는 관광개발 방법을 찾아내야 한다는 것이다. 관광객이 지역 주민들과 어우러지는 문화 체험을 하게하고, 그 안에서 운영하는 숙소와 먹거리, 기념품, 지역 특산물을 제공받아 관광객이 감동하는 소프트웨어적인 관광상품이 개발되어야 한다. 어촌관광은 도시민들이 연안과 도서지역의 어촌에 머물며 어민들의 일상생활을 체험하고 해양문화를 이해하며 여가를 즐기는 것을 말한다. 해양문화를 자원으로 하는 어촌관광은 육지에서 생활하는 도시민들에게 매우 독특하고 이국적인 정취를 준다. 이미 일반화되고 있는 농촌의 녹색관광(green tourism)은 물론 푸른 바다와 해안이 있어 청색관광(blue tourism)까지 겸한 것이 어촌관광의 장점이다. 특히 우리의 섬과 바다는 단순한 볼거리의 차원을 넘어 어민들의 생업공간이라는 점이 매우 큰 의미를 갖는다. 문화는 인간과 자연이 어우러졌을 때 비로소 의미를 갖는다. 바다와 섬 그리고 갯벌이 지금껏 지속될 수 있었던 것은 어민들의 생활의 지혜가 자연에서 비롯되었기 때문이다. 가치 있는 어촌관광이 지속가능하기 위해서는 섬과 바다 그리고 갯벌 등이 어촌환경적, 사회문화적, 경제적으로 지속 가능해야 한다. 육지를 중심으로 한 대중관광이 한계에 이르면서 최근 섬과 바다를 자원으로 하는 해양문화에 관심이 높아 지고 있다. 어촌(민)은 도시(민들)에(게) 각종 체험, 생태관광, 다양한 욕구 충족, 믿을 수 있는 수산물 구입, 도시민들의 스트레스 해소 등을 제공한다. 그러나 이들이 지속성을 갖기 위해서는 어촌에 대한 자긍심, 자원의 다양한 활용을 통한 부가가치 창출, 자원보전의식 등이 제고되어야 한다. 도시민들의 ‘여가욕구’와 어촌주민들의 ‘소득창출욕구’를 ‘가고 싶은 어촌’과 ‘살고 싶은 어촌’으로 전환하는 것이 필요하다. 이를 위해서는 ‘어촌문화’를 바탕으로 도시와 어촌의 인적,경제적 교류와 유대가 형성되어야 할 것이다. 어촌관광을 주민들이 주체적으로 참여하기 위해서는 도시민과 어촌을 연결하는 교류센터가 필요하다. 도시민들은 물론 어민들에게도 정보제공, 어촌관광 기획, 안내자 교육 및 인력 양성을 하기 위한 기구가 만들어져야 한다. 이 교류센터에는 반드시 지역연구자, 문화기획자, 마을추진주체, 지자체 등으로 구성된 어촌관광 컨설팅을 위한 지원시스템이 마련되어야 할 것이다. 그리고 어촌관광 관련 정보 교류, 비영리단체 등 민간단체의 어촌관광에 참여, 해양문화와 역사 등 다면적 관점에서 접근, 고향정보 도시민에게 제공, 친환경적 자연 순환형 에너지 사용, 어촌체험을 교육적 차원에서 접근하여 어촌관광을 통한 지역 소득과 연계해야 할 것이다.
This text observed various live cultural resources of a fishing village from the perspective of tour resources and tried to determine the direction of a fishing village tour. Recently fishing villages have had difficulties with fishing activities, because of the exhaustion of fishing industry resour...
This text observed various live cultural resources of a fishing village from the perspective of tour resources and tried to determine the direction of a fishing village tour. Recently fishing villages have had difficulties with fishing activities, because of the exhaustion of fishing industry resources and the ageing of fishing village residents. To overcome these problems and to plan the activation of fishing village regions, a policy of fishing village tours has been adopted. Especially, the Chonam region has prepared an abundance of tour resources above all the other regions. These days we should excavate aspects that can increase the value of a region’s ecology, culture and history which we previously overlooked. These resources are very precious and can improve the dignity of regional tours. In order to perform their function, residents have to be the subject of tour development. Thus, in favour of a large scale facility tour, instead of being busy at just attracting foreign funds, we need small scale development with regional residents and the local community as the central themes. Also we need to find out the way of developing tours which encourage the participation of regional residents themselves. Providing opportunities for tourists to have a cultural experience in conjunction with local residents. Management of tours should offer hotels, food, memorials, specific local products in order to impress toursis. Software tour merchandise should be developed as well. Fishing Village Tour means that urban people experience daily life of fishermen while staying at the coast or islands, and gaining an understanding of ocean culture and enjoying leisure. Fishing tours which are based on ocean culture resources provides urban people, who live inland, with very peculiar experiences and an atmosphere similar to that of a foreign country. A strong point of fishing tours undoubtedly is the ’green tourism' which is already generalized and combined with ’blue tourism’ which refers to the blue ocean and seashore. Especially our islands and coasts are superior for sightseeing, having a significant meaning as the fishermen’s domain. Culture originally refers to human beings and nature harmonizing together. The reason why sea, island and tidelands are maintained by this time is because of the wisdom of fishermen’s life which originates in nature. To sustain valuable fishing village tour, island, sea, and foreshore should be sustainable ecologically, socioculturally, economically. With the saturation of land-based tour, recently the concern for naval culture with the resource of island and sea is getting attention. Fishing village can supply various experiences, natural habitat tour, fulfillment of various needs, purchasing reliable fisheries, stress relieving of urban people. However, to attain sustainability of these, self esteem on fishing village, value creation through utilizing various resources, and the mind for nature conservation should be improved. ’Will for recreation’ of urban and ’need for income creation’ by fishery villager should be transformed to ‘willing to visit’ and ‘willing to live' on fishing village. To achieve this, based upon ‘fishery culture’, personal and economical exchange and tie between city and fishing village should be formed. For the active participation of villager in fishery, the communication center, which connects urban people to fishery, is required. The organization that conducts information distribution, planning of fishing village tour, education of tour guide, nurturing related personnel to urban inhabitants including fishery villager should be established. In this communication center, the supporting system, which consists of local community researcher, cultural planner, executive from village, local authority, is prepared. In addition, through exchange of related information about fishing village tour, participation of non-commercial and private organization, mult..
This text observed various live cultural resources of a fishing village from the perspective of tour resources and tried to determine the direction of a fishing village tour. Recently fishing villages have had difficulties with fishing activities, because of the exhaustion of fishing industry resources and the ageing of fishing village residents. To overcome these problems and to plan the activation of fishing village regions, a policy of fishing village tours has been adopted. Especially, the Chonam region has prepared an abundance of tour resources above all the other regions. These days we should excavate aspects that can increase the value of a region’s ecology, culture and history which we previously overlooked. These resources are very precious and can improve the dignity of regional tours. In order to perform their function, residents have to be the subject of tour development. Thus, in favour of a large scale facility tour, instead of being busy at just attracting foreign funds, we need small scale development with regional residents and the local community as the central themes. Also we need to find out the way of developing tours which encourage the participation of regional residents themselves. Providing opportunities for tourists to have a cultural experience in conjunction with local residents. Management of tours should offer hotels, food, memorials, specific local products in order to impress toursis. Software tour merchandise should be developed as well. Fishing Village Tour means that urban people experience daily life of fishermen while staying at the coast or islands, and gaining an understanding of ocean culture and enjoying leisure. Fishing tours which are based on ocean culture resources provides urban people, who live inland, with very peculiar experiences and an atmosphere similar to that of a foreign country. A strong point of fishing tours undoubtedly is the ’green tourism' which is already generalized and combined with ’blue tourism’ which refers to the blue ocean and seashore. Especially our islands and coasts are superior for sightseeing, having a significant meaning as the fishermen’s domain. Culture originally refers to human beings and nature harmonizing together. The reason why sea, island and tidelands are maintained by this time is because of the wisdom of fishermen’s life which originates in nature. To sustain valuable fishing village tour, island, sea, and foreshore should be sustainable ecologically, socioculturally, economically. With the saturation of land-based tour, recently the concern for naval culture with the resource of island and sea is getting attention. Fishing village can supply various experiences, natural habitat tour, fulfillment of various needs, purchasing reliable fisheries, stress relieving of urban people. However, to attain sustainability of these, self esteem on fishing village, value creation through utilizing various resources, and the mind for nature conservation should be improved. ’Will for recreation’ of urban and ’need for income creation’ by fishery villager should be transformed to ‘willing to visit’ and ‘willing to live' on fishing village. To achieve this, based upon ‘fishery culture’, personal and economical exchange and tie between city and fishing village should be formed. For the active participation of villager in fishery, the communication center, which connects urban people to fishery, is required. The organization that conducts information distribution, planning of fishing village tour, education of tour guide, nurturing related personnel to urban inhabitants including fishery villager should be established. In this communication center, the supporting system, which consists of local community researcher, cultural planner, executive from village, local authority, is prepared. In addition, through exchange of related information about fishing village tour, participation of non-commercial and private organization, mult..
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