스포츠 분야에서 시작된 코칭이 경영분야에서도 관심이 커지고 있다. 특히 외부 전문코치가 경영자나 임원을 코칭하는 경영자 코칭에 관한 관심이 최근 실무에서는 물론이고 학문적으로도 증가하고 있다. 미국을 비롯한 서구에서는 경영자 코칭에 대한 연구가 최근 조금씩 증가하고 있지만, 국내의 경우 경영자 코칭에 관한 학문적 연구는 초기단계로서, 경영자 코칭 실무에서 사용되는 평가방법이 나 평가도구, 접근방법론, 코칭에 사용되는 활동, 코칭의 주제나 목표 설정 등이 객관적으로 분류되어 있지 않다. 이에 본 연구는 이러한 요소들을 분류하기 위해, 경영자 코칭의 이론적 개념을 정리하고, 기존 연구를 바탕으로 설문을 이용하여 국내에서 활동하는 경영자 코치 60명을 대상으로 조사연구를 실시하였다. 연구 결과 코치의 평균 나이는 52.4세이며, 한 사람의 코칭대상자를 코칭하는 기간은 평균 3.7개월이었다. 코치자격증 소지 여부에 대해 응답자의 90% 이상이 중요하다고 응답했으며, 심리학적 훈련 경험에 대해서도 80% 이상이 ‘중요하다’ 또는 ‘매우 중요하다’고 응답하였다. 코칭 방법과 평가에 대해 복수응답을 바탕으로 빈도 분석한 결과를 보면, 코칭 대상자는 조직 내 계층상 70% 이상이 경영자(임원)와 중간관리자들이었으며, 코칭대상자와 연결되는 방법은 코칭대상자 직접 제의하는 경우가 46.7%로 가장 높았다. 코치들은 85%가 직접 대면 방식의 코칭을 하고, 전화 코칭도 78.3%가 사용하는 것으로 나타났다. 코칭 접근법에 대한 질문에 인식변화(93.3%)나 행동변화(80%)에 초점을 둔 접근법을 사용하는 경우가 가장 많았으며, 코칭 대상자 진단은 코칭대상자 인터뷰와 성격진단 순으로 이루어지는 것으로 나타났다. 코칭에서 이루어지는 활동으로는 동기부여와 신뢰관계 형성이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 코칭의 주제는 갈등관리와 리더십 개발, 커뮤니케이션 역량개발 순으로 높게 나타났다.
코칭 효과성 평가에 대한 각 이해관계자의 중요도에 대한 빈도 분석결과를 살펴보면, 코칭 대상자는 코칭과정의 만족도를, HR팀은 코칭대상자의 행동변화 정도를, 동료나 하급자는 코칭대상자의 태도 변화를, 코치는 코칭대상자의 자기 이해 향상정도를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 코칭효과성 평가 보고 대상은 코칭대상자에게 76.7%로 가장 높고 그 다음으로 상사 및 HR팀에 보고 하는 빈도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 경영자 코치의 핵심역량은 경청, 관계형성, 코치다운 태도인 것으로 나타났다.
스포츠 분야에서 시작된 코칭이 경영분야에서도 관심이 커지고 있다. 특히 외부 전문코치가 경영자나 임원을 코칭하는 경영자 코칭에 관한 관심이 최근 실무에서는 물론이고 학문적으로도 증가하고 있다. 미국을 비롯한 서구에서는 경영자 코칭에 대한 연구가 최근 조금씩 증가하고 있지만, 국내의 경우 경영자 코칭에 관한 학문적 연구는 초기단계로서, 경영자 코칭 실무에서 사용되는 평가방법이 나 평가도구, 접근방법론, 코칭에 사용되는 활동, 코칭의 주제나 목표 설정 등이 객관적으로 분류되어 있지 않다. 이에 본 연구는 이러한 요소들을 분류하기 위해, 경영자 코칭의 이론적 개념을 정리하고, 기존 연구를 바탕으로 설문을 이용하여 국내에서 활동하는 경영자 코치 60명을 대상으로 조사연구를 실시하였다. 연구 결과 코치의 평균 나이는 52.4세이며, 한 사람의 코칭대상자를 코칭하는 기간은 평균 3.7개월이었다. 코치자격증 소지 여부에 대해 응답자의 90% 이상이 중요하다고 응답했으며, 심리학적 훈련 경험에 대해서도 80% 이상이 ‘중요하다’ 또는 ‘매우 중요하다’고 응답하였다. 코칭 방법과 평가에 대해 복수응답을 바탕으로 빈도 분석한 결과를 보면, 코칭 대상자는 조직 내 계층상 70% 이상이 경영자(임원)와 중간관리자들이었으며, 코칭대상자와 연결되는 방법은 코칭대상자 직접 제의하는 경우가 46.7%로 가장 높았다. 코치들은 85%가 직접 대면 방식의 코칭을 하고, 전화 코칭도 78.3%가 사용하는 것으로 나타났다. 코칭 접근법에 대한 질문에 인식변화(93.3%)나 행동변화(80%)에 초점을 둔 접근법을 사용하는 경우가 가장 많았으며, 코칭 대상자 진단은 코칭대상자 인터뷰와 성격진단 순으로 이루어지는 것으로 나타났다. 코칭에서 이루어지는 활동으로는 동기부여와 신뢰관계 형성이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 코칭의 주제는 갈등관리와 리더십 개발, 커뮤니케이션 역량개발 순으로 높게 나타났다.
코칭 효과성 평가에 대한 각 이해관계자의 중요도에 대한 빈도 분석결과를 살펴보면, 코칭 대상자는 코칭과정의 만족도를, HR팀은 코칭대상자의 행동변화 정도를, 동료나 하급자는 코칭대상자의 태도 변화를, 코치는 코칭대상자의 자기 이해 향상정도를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 코칭효과성 평가 보고 대상은 코칭대상자에게 76.7%로 가장 높고 그 다음으로 상사 및 HR팀에 보고 하는 빈도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 경영자 코치의 핵심역량은 경청, 관계형성, 코치다운 태도인 것으로 나타났다.
There are growing interests in executive coaching in business organizations from both academic and practical standpoints. From the academic standpoint, the research on the executive coaching is still at the early stage. From the practical standpoint, there is a lack of uniformity in the coaching pra...
There are growing interests in executive coaching in business organizations from both academic and practical standpoints. From the academic standpoint, the research on the executive coaching is still at the early stage. From the practical standpoint, there is a lack of uniformity in the coaching practices such as assessment tools, scientific or philosophical approach, coaching activities, goals, and outcome evaluation methods, coaching competencies. Under this limited research context, this study examines two things: 1) who the executive coaches are and 2) how the coaching practices are used in field. With regards to research methodology, we surveyed 60 professional executive coaches in Korea. Results of survey show that the average age of the executive coaches is 52.4 years old and the average coaching duration per coaching is 3.7 months. Over 90% and 80%, respectively, responded that it is "important" or "very important" that coach be certified and be psychologically trained before the executive coaching. Most of coaching in organizations was done at the level of executives (30%) and middle managers (40%). We find that 85% of coaching is conducted face-to-face, and 93.3% of the respondents use a cognitive behavioral approach. With regards to the coaching activities, inter-personal motivation and rapport-building between coach and the person being coached showed the highest frequency. The top three topics addressed by coaches are conflict management, leadership and communication. With regards to the evaluation criteria of the effectiveness of coaching, coachee considers the coaching process as the most important criterion; to people in an organization"s HR division, the behavioral change of the coachee; to colleagues or subordinates, change of the coachee"s attitude; to the coach, improvement of the coachee"s self-awareness. Also 76.7% of the evaluation results of the effectiveness of the coaching were reported to the coachee. The supervisor of the coachee and HR division of the organization also received the evaluation results. The top three coaching competencies chosen by coaches are listening, trusted relationship, and coach presence. Based on these results, we address limitations and future research agendas on executive coaching.
There are growing interests in executive coaching in business organizations from both academic and practical standpoints. From the academic standpoint, the research on the executive coaching is still at the early stage. From the practical standpoint, there is a lack of uniformity in the coaching practices such as assessment tools, scientific or philosophical approach, coaching activities, goals, and outcome evaluation methods, coaching competencies. Under this limited research context, this study examines two things: 1) who the executive coaches are and 2) how the coaching practices are used in field. With regards to research methodology, we surveyed 60 professional executive coaches in Korea. Results of survey show that the average age of the executive coaches is 52.4 years old and the average coaching duration per coaching is 3.7 months. Over 90% and 80%, respectively, responded that it is "important" or "very important" that coach be certified and be psychologically trained before the executive coaching. Most of coaching in organizations was done at the level of executives (30%) and middle managers (40%). We find that 85% of coaching is conducted face-to-face, and 93.3% of the respondents use a cognitive behavioral approach. With regards to the coaching activities, inter-personal motivation and rapport-building between coach and the person being coached showed the highest frequency. The top three topics addressed by coaches are conflict management, leadership and communication. With regards to the evaluation criteria of the effectiveness of coaching, coachee considers the coaching process as the most important criterion; to people in an organization"s HR division, the behavioral change of the coachee; to colleagues or subordinates, change of the coachee"s attitude; to the coach, improvement of the coachee"s self-awareness. Also 76.7% of the evaluation results of the effectiveness of the coaching were reported to the coachee. The supervisor of the coachee and HR division of the organization also received the evaluation results. The top three coaching competencies chosen by coaches are listening, trusted relationship, and coach presence. Based on these results, we address limitations and future research agendas on executive coaching.
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