전국적으로 개발지역에 포함되어 사라지는 마을이 늘어나고 있다. 소멸 예정 마을 주민들의 생활에 대하여 문자기록, 사진, 영상, 녹음 등의 매체로 보존하면, 그들의 생활사가 될 뿐만 아니라 실향에 처한 사람들에게 최소한의 위로도 될 것이다. 따라서 개발지역에 편입되어 사라지는 마을에 대한 조사는 이 시대 민속학의 중요한 임무이다.
개발지역 마을민속 조사는 적어도 전통성을 일정하게 간직한 근대, 산업화에 따라서 급속히 변한 현대로 나누어서 진행해야 바람직하다. 조사과정에서는 기본적으로 마을 주민들의 생활에 대한 총체적 이해를 도모할 수 있도록, 그리고 마을의 사회ㆍ문화적 개성이 드러나도록 해야 할 것이다. 아울러 개발지역으로 예고되었을 때, 주민들이 그에 대해 어떻게 대응하고 수용하며, 향후 생활에 대한 설계를 어떻게 하는지에 대하여 ‘주민들의 관점’에서 조사ㆍ기록해야 개발지역 마을 민속지(ethnography)로서 당위성이 인정된다.
하지만 개발 예정 지역 마을조사는 문화재 보호나 조사에 관한 법령에서 명확하게 규정되지 않았기 때문에 현실적으로는 법적 의무사항이 아니다. 따라서 전면 개정되어 2011년 2월 5일부터 시행된 문화재보호법에서 규정한 문화재 기초조사 조항을 정비하고, 이에 관한 시행령, 시행규칙을 정밀하게 마련하여 개발지역 마을조사가 이루어지도록 할 필요가 있다. 또한 마을민속 조사 전문인력을 양성하는 일, 마을조사 품셈을 마련하는 일, 마을조사 전문기관을 발족시키는 작업을 병행할 때 개발 예정지역 마을조사가 실효성 있게 추진될 것이다.
전국적으로 개발지역에 포함되어 사라지는 마을이 늘어나고 있다. 소멸 예정 마을 주민들의 생활에 대하여 문자기록, 사진, 영상, 녹음 등의 매체로 보존하면, 그들의 생활사가 될 뿐만 아니라 실향에 처한 사람들에게 최소한의 위로도 될 것이다. 따라서 개발지역에 편입되어 사라지는 마을에 대한 조사는 이 시대 민속학의 중요한 임무이다.
개발지역 마을민속 조사는 적어도 전통성을 일정하게 간직한 근대, 산업화에 따라서 급속히 변한 현대로 나누어서 진행해야 바람직하다. 조사과정에서는 기본적으로 마을 주민들의 생활에 대한 총체적 이해를 도모할 수 있도록, 그리고 마을의 사회ㆍ문화적 개성이 드러나도록 해야 할 것이다. 아울러 개발지역으로 예고되었을 때, 주민들이 그에 대해 어떻게 대응하고 수용하며, 향후 생활에 대한 설계를 어떻게 하는지에 대하여 ‘주민들의 관점’에서 조사ㆍ기록해야 개발지역 마을 민속지(ethnography)로서 당위성이 인정된다.
하지만 개발 예정 지역 마을조사는 문화재 보호나 조사에 관한 법령에서 명확하게 규정되지 않았기 때문에 현실적으로는 법적 의무사항이 아니다. 따라서 전면 개정되어 2011년 2월 5일부터 시행된 문화재보호법에서 규정한 문화재 기초조사 조항을 정비하고, 이에 관한 시행령, 시행규칙을 정밀하게 마련하여 개발지역 마을조사가 이루어지도록 할 필요가 있다. 또한 마을민속 조사 전문인력을 양성하는 일, 마을조사 품셈을 마련하는 일, 마을조사 전문기관을 발족시키는 작업을 병행할 때 개발 예정지역 마을조사가 실효성 있게 추진될 것이다.
All across the country, more and more villages are included into developing areas and cease to exist. If the lives of the residents in such villages on the brink of extinction are preserved through media such as literary writings, photographs, movies, and recordings, they will not only become the li...
All across the country, more and more villages are included into developing areas and cease to exist. If the lives of the residents in such villages on the brink of extinction are preserved through media such as literary writings, photographs, movies, and recordings, they will not only become the living history but gain sympathy for losing their hometowns. Therefore, the investigation of villages that are included into developing areas and on the verge of extinction is an important task of folklore in this age. When examining the folklore of the villages in developing areas, it is advisable to divide the time span into two : the premodern age that remained invariably traditional, and the modern age that bas rapidly been changed as a result of industrialization. 1he examination must help to understand the villagers’ lives completely, and reveal their sociocultural characteristics. Also, when villages are announced to be developed, researchers in folklore should investigate and record how the residents respond to and accept the announcement, and how they plan on continuing their lives after leaving their original hometowns. Only then is the journal to be accepted as an ethnography of villages in developing areas. However, as an investigation of villages proposed to be developed is not identified in the acts of the protection and investigation of cultural assets, essentially such an investigation is not legally recognized. Accordingly, the completely revised art of the protection of cultural assets that is enforced as of February 5th, 2011 should have its clause of basic investigation modified, and prepare a precise enforcing order and regulation of the clause. At the same time, professional human powers fur the investigation of village folklore should he trained, the cost of the investigation of village folklore should he estimated, and an organization fully in charge of the investigation of village folklore should be established. With the administration of these recommendations, the folklore investigation of villages to be developed will he effectively promoted.
All across the country, more and more villages are included into developing areas and cease to exist. If the lives of the residents in such villages on the brink of extinction are preserved through media such as literary writings, photographs, movies, and recordings, they will not only become the living history but gain sympathy for losing their hometowns. Therefore, the investigation of villages that are included into developing areas and on the verge of extinction is an important task of folklore in this age. When examining the folklore of the villages in developing areas, it is advisable to divide the time span into two : the premodern age that remained invariably traditional, and the modern age that bas rapidly been changed as a result of industrialization. 1he examination must help to understand the villagers’ lives completely, and reveal their sociocultural characteristics. Also, when villages are announced to be developed, researchers in folklore should investigate and record how the residents respond to and accept the announcement, and how they plan on continuing their lives after leaving their original hometowns. Only then is the journal to be accepted as an ethnography of villages in developing areas. However, as an investigation of villages proposed to be developed is not identified in the acts of the protection and investigation of cultural assets, essentially such an investigation is not legally recognized. Accordingly, the completely revised art of the protection of cultural assets that is enforced as of February 5th, 2011 should have its clause of basic investigation modified, and prepare a precise enforcing order and regulation of the clause. At the same time, professional human powers fur the investigation of village folklore should he trained, the cost of the investigation of village folklore should he estimated, and an organization fully in charge of the investigation of village folklore should be established. With the administration of these recommendations, the folklore investigation of villages to be developed will he effectively promoted.
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