다의어의 구조를 다의어의 최초의 기본 의미에서 이 의미와 관련 있는 여러 개의 의미들이 어떤 형태로든 연결되어 있다고 가정할 때, 다의의 기반이 되는 단의적 범주가 정의적 자질에 의하여 형성되었다는 논리에는 인지주의자들도 수긍한다. 그리고 최초의 단의적 범주가 다의적 범주로 확장되는 과정에서 다의어가 형성되었다고 가정 할 때 이 과정에서도 고전이론의 핵심인 추상화의 원리에 의하여 도식이 형성되었다고 가정하는 것이 보다 객관적인 이론이 될 수 있다.
다의어를 가족닮음의 개념으로 설명하는데 많은 유익이 있지만 실험에 의한 귀납적 체험주의는 객관적인 추상화의 논리를 도입하지 않고는 범주를 대표할 수 있는 심적 표상으로 인정될 수 없다. 망모형 이론의 원형 PT가 체험주의에 근거하고 있고, Langacker가 이 모형에서 사용한 추상성의 개념도 추상적 객관주의에 토대를 두고 있지 않기 때문에 한계가 있다. 이를 극복하기 위하여 신체화 과정과 각 단계별로 다의어 의미의 도식이 형성되는 과정을 구분해야 한다. 지금까지 다의어 연구에서 범주화의 고전이론과 인지주의는 각각 서로 다른 관점에서 연구되었지만 이 두 가지 관점이 상호보완될 때 심적 표상의 객관성을 부여받을 수 있다.
바로 이 원리에 의하여 러시아어 신체어휘 рука, нога, голова, рот 등 다섯 개의 다의어 의미 확장구조를 분석하였다. 상기 분석을 통하여 다의어는 단의적 범주의 기본 의미가 신체적 과정의 원리에 따라서 확산되는 구조로 규정할 수 있고, 확산되는 각 단계에서 형성되는 도식은 바로 다음 단계를 위한 기반이 되고 이와 같은 과정은 연쇄적으로 계속될 수 있다.
다의어의 구조를 다의어의 최초의 기본 의미에서 이 의미와 관련 있는 여러 개의 의미들이 어떤 형태로든 연결되어 있다고 가정할 때, 다의의 기반이 되는 단의적 범주가 정의적 자질에 의하여 형성되었다는 논리에는 인지주의자들도 수긍한다. 그리고 최초의 단의적 범주가 다의적 범주로 확장되는 과정에서 다의어가 형성되었다고 가정 할 때 이 과정에서도 고전이론의 핵심인 추상화의 원리에 의하여 도식이 형성되었다고 가정하는 것이 보다 객관적인 이론이 될 수 있다.
다의어를 가족닮음의 개념으로 설명하는데 많은 유익이 있지만 실험에 의한 귀납적 체험주의는 객관적인 추상화의 논리를 도입하지 않고는 범주를 대표할 수 있는 심적 표상으로 인정될 수 없다. 망모형 이론의 원형 PT가 체험주의에 근거하고 있고, Langacker가 이 모형에서 사용한 추상성의 개념도 추상적 객관주의에 토대를 두고 있지 않기 때문에 한계가 있다. 이를 극복하기 위하여 신체화 과정과 각 단계별로 다의어 의미의 도식이 형성되는 과정을 구분해야 한다. 지금까지 다의어 연구에서 범주화의 고전이론과 인지주의는 각각 서로 다른 관점에서 연구되었지만 이 두 가지 관점이 상호보완될 때 심적 표상의 객관성을 부여받을 수 있다.
바로 이 원리에 의하여 러시아어 신체어휘 рука, нога, голова, рот 등 다섯 개의 다의어 의미 확장구조를 분석하였다. 상기 분석을 통하여 다의어는 단의적 범주의 기본 의미가 신체적 과정의 원리에 따라서 확산되는 구조로 규정할 수 있고, 확산되는 각 단계에서 형성되는 도식은 바로 다음 단계를 위한 기반이 되고 이와 같은 과정은 연쇄적으로 계속될 수 있다.
This study aims at meaning extension of polysemy in russian. The difference of the view-point of polysemy between classical and cognitive linguistics comes from the difference of the viewpoint of category. The classical linguistics tries to define the features of polysemy with classical theory. So i...
This study aims at meaning extension of polysemy in russian. The difference of the view-point of polysemy between classical and cognitive linguistics comes from the difference of the viewpoint of category. The classical linguistics tries to define the features of polysemy with classical theory. So it tries to find the core meaning of polysemy. But if numbers of meanings of polysemy are increasing, it is difficult to find the defining feature. Therefore, it is so hard to explain the polysemy with core meaning structure. However, the classical theory of categorization should not be denied in the analysis of polysemy. The classical theory of categorization should be applied in the process of forming the first basic meaning of the mono-semic category, and the meaning of each step of the extension of polysemy. According to the claim of cognitive linguistics, there are many benefits to explain the polysemy with the concept of family resemblance. However, it is hard to explain the meaning extension of polysemy and the difference between polysemy and homonyms with meaning chain structure, which does not assume the relationship between basic meaning and extension meanings. The inductive experimentalism by experiments can not be recognized as mental representations representing category objectively, since it does not introduce an objective logic of abstraction. So in this study by modifying the network model theory of R.W. Langacker(1999) we replaced the concept of prototype by the basic meaning of monosemic category which is formed by the principles of abstraction. And we presupposed that the central meanings also were formed by the principle of abstraction in the process of meaning extension. The researchers of classical theory and cognitive linguistics have different perspectives in the study of polysemy. In this study, however, we presented that the objectivity of mental representations can be guaranteed only when two points of view are complemented each other. We analysed meaning extension structure of polysemy, ‘ruka’, ‘noga’, ‘golova’, ‘lico’, and ‘rot’ by this principle. Through the above analysis we argue that the basic meaning of mono-semic category expands as polysemy by the principle of embodiment and that the schema at each step is based on the following step and this process can continue subsequently.
This study aims at meaning extension of polysemy in russian. The difference of the view-point of polysemy between classical and cognitive linguistics comes from the difference of the viewpoint of category. The classical linguistics tries to define the features of polysemy with classical theory. So it tries to find the core meaning of polysemy. But if numbers of meanings of polysemy are increasing, it is difficult to find the defining feature. Therefore, it is so hard to explain the polysemy with core meaning structure. However, the classical theory of categorization should not be denied in the analysis of polysemy. The classical theory of categorization should be applied in the process of forming the first basic meaning of the mono-semic category, and the meaning of each step of the extension of polysemy. According to the claim of cognitive linguistics, there are many benefits to explain the polysemy with the concept of family resemblance. However, it is hard to explain the meaning extension of polysemy and the difference between polysemy and homonyms with meaning chain structure, which does not assume the relationship between basic meaning and extension meanings. The inductive experimentalism by experiments can not be recognized as mental representations representing category objectively, since it does not introduce an objective logic of abstraction. So in this study by modifying the network model theory of R.W. Langacker(1999) we replaced the concept of prototype by the basic meaning of monosemic category which is formed by the principles of abstraction. And we presupposed that the central meanings also were formed by the principle of abstraction in the process of meaning extension. The researchers of classical theory and cognitive linguistics have different perspectives in the study of polysemy. In this study, however, we presented that the objectivity of mental representations can be guaranteed only when two points of view are complemented each other. We analysed meaning extension structure of polysemy, ‘ruka’, ‘noga’, ‘golova’, ‘lico’, and ‘rot’ by this principle. Through the above analysis we argue that the basic meaning of mono-semic category expands as polysemy by the principle of embodiment and that the schema at each step is based on the following step and this process can continue subsequently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.