본 연구는 지상파방송사와 케이블방송사 간의 지상파방송 재송신을 둘러싼 대가 산정방식의 단초를 제공하고자 각사의 입장에서 재송신으로 인해 얻는 수익을 실증적인 시장분석을 통해 거시적인 측면에서 분석ㆍ전망하였다. 수익분석은 2가지 방식으로 나누어 이루어졌다. 시나리오 1은 지상파방송사 전체의 TV광고수익과 지상파방송의 직접수신 가능비율, 케이블방송의 가입가구를 변수로, 시나리오 2는 지상파방송사 전체의 TV광고수익과 시청률을 변수로 플랫폼별 시청점유율 산정을 통해 수익을 분석하였다. 케이블방송사가 지상파방송 재송신으로 얻는 수익은 케이블방송의 유료 가입가구수, 케이블방송 수신료, 케이블방송에서의 지상파방송채널의 시청률에 따른 시청점유율을 변수로 수익을 분석하였다.
연구결과, 첫째, 2005년부터 2015년까지 지상파방송 재송신으로 발생된 총 수익의 경우 지상파방송사가 케이블방송사보다 많은 수익이 발생하였다. 둘째, 지상파방송사의 수익분석의 경우 시나리오 별로 약간의 차이는 있으나, 시나리오 1의 경우 2011년에 케이블방송사가 지상파방송사보다 비교우위에 있는 것으로 분석되었고, 시나리오 2의 경우 2012년부터 케이블방송사가 지상파방송사보다 비교우위에 있는 것으로 나타났다. 셋째, 지상파방송사가 재송신으로 얻는 유형(화폐가치)의 이익측면에서 매년 지상파방송사가 케이블방송에 재송신하면서 얻는 수익은 감소하나, 전체 유료플랫폼에 재송신하면서 얻는 전체수익은 감소하지 않을 것으로 예측된다.
본 연구는 지상파방송사와 케이블방송사 간의 지상파방송 재송신을 둘러싼 대가 산정방식의 단초를 제공하고자 각사의 입장에서 재송신으로 인해 얻는 수익을 실증적인 시장분석을 통해 거시적인 측면에서 분석ㆍ전망하였다. 수익분석은 2가지 방식으로 나누어 이루어졌다. 시나리오 1은 지상파방송사 전체의 TV광고수익과 지상파방송의 직접수신 가능비율, 케이블방송의 가입가구를 변수로, 시나리오 2는 지상파방송사 전체의 TV광고수익과 시청률을 변수로 플랫폼별 시청점유율 산정을 통해 수익을 분석하였다. 케이블방송사가 지상파방송 재송신으로 얻는 수익은 케이블방송의 유료 가입가구수, 케이블방송 수신료, 케이블방송에서의 지상파방송채널의 시청률에 따른 시청점유율을 변수로 수익을 분석하였다.
연구결과, 첫째, 2005년부터 2015년까지 지상파방송 재송신으로 발생된 총 수익의 경우 지상파방송사가 케이블방송사보다 많은 수익이 발생하였다. 둘째, 지상파방송사의 수익분석의 경우 시나리오 별로 약간의 차이는 있으나, 시나리오 1의 경우 2011년에 케이블방송사가 지상파방송사보다 비교우위에 있는 것으로 분석되었고, 시나리오 2의 경우 2012년부터 케이블방송사가 지상파방송사보다 비교우위에 있는 것으로 나타났다. 셋째, 지상파방송사가 재송신으로 얻는 유형(화폐가치)의 이익측면에서 매년 지상파방송사가 케이블방송에 재송신하면서 얻는 수익은 감소하나, 전체 유료플랫폼에 재송신하면서 얻는 전체수익은 감소하지 않을 것으로 예측된다.
In this study, the revenue generated from the retransmission of terrestrial broadcasting contents for both parties of terrestrial broadcasting companies and cable TV stations was compared and analyzed. As for the revenue of terrestrial broadcasting companies from the retransmission of their contents...
In this study, the revenue generated from the retransmission of terrestrial broadcasting contents for both parties of terrestrial broadcasting companies and cable TV stations was compared and analyzed. As for the revenue of terrestrial broadcasting companies from the retransmission of their contents to cable TV stations, it was classified into two scenarios: Scenario 1: the revenue was analyzed based on the fringe area ratio and the number of cable TV subscribers; Scenario 2: the revenue was analysis by calculating the share of audience for each platform based on the advertising revenue of all terrestrial broadcasting companies and the viewer ratings. As for the revenue of cable TV stations from retransmission of contents of terrestrial broadcasting contents to them, it was analyzed based on the number of cable TV subscribers, the cable TV license fee and the share of audience according to the viewer ratings of terrestrial broadcasting channel on cable TV stations. By this method, First, as for the gross revenue, the analysis showed that terrestrial broadcasting companies would generate more revenue than cable TV stations. Second, in comparison of the Scenario 1 with the revenue of cable TV stations, cable TV stations would have a relative advantage over terrestrial broadcasting companies in 2011, while in comparison of the Scenario 2 with the revenue of cable TV stations, cable TV stations would have a relative advantage over terrestrial broadcasting companies from 2012. Third, the revenue of terrestrial broadcasting companies by retransmitting their contents to cable TV stations is expected to decrease year by year, while the total of revenue of terrestrial broadcasting companies by retransmitting their contents to all pay TV platforms is expected to remain stable.
In this study, the revenue generated from the retransmission of terrestrial broadcasting contents for both parties of terrestrial broadcasting companies and cable TV stations was compared and analyzed. As for the revenue of terrestrial broadcasting companies from the retransmission of their contents to cable TV stations, it was classified into two scenarios: Scenario 1: the revenue was analyzed based on the fringe area ratio and the number of cable TV subscribers; Scenario 2: the revenue was analysis by calculating the share of audience for each platform based on the advertising revenue of all terrestrial broadcasting companies and the viewer ratings. As for the revenue of cable TV stations from retransmission of contents of terrestrial broadcasting contents to them, it was analyzed based on the number of cable TV subscribers, the cable TV license fee and the share of audience according to the viewer ratings of terrestrial broadcasting channel on cable TV stations. By this method, First, as for the gross revenue, the analysis showed that terrestrial broadcasting companies would generate more revenue than cable TV stations. Second, in comparison of the Scenario 1 with the revenue of cable TV stations, cable TV stations would have a relative advantage over terrestrial broadcasting companies in 2011, while in comparison of the Scenario 2 with the revenue of cable TV stations, cable TV stations would have a relative advantage over terrestrial broadcasting companies from 2012. Third, the revenue of terrestrial broadcasting companies by retransmitting their contents to cable TV stations is expected to decrease year by year, while the total of revenue of terrestrial broadcasting companies by retransmitting their contents to all pay TV platforms is expected to remain stable.
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