첫째, 선진 이전 문헌자료에 등장하는 치우는 삼묘와 관련이 있다. 치우가 삼묘의 수장이라고는 할 수 없으나 최소한 삼묘와 같이 창강 이남에 위치하였다. 연구성과에 의하면 삼묘는 창강 중류에서 활동한 고대 민족을 지칭한다. 따라서 치우는 창강 일대의 민족과 관련이 있다.
둘째, 금문 상의 蚩자는 발로 뱀을 밟고 있는 모습을 하고 있다. 동주시기 이후 창강 중류에서는 새의 모습을 한 신인이 뱀을 제어하는 모습의 문양이 다량 출토되었다. 이들 뱀을 제어하는 신인이 바로 치우이다.
셋째, 치우는 조신(鳥神)에 빙의되어 뱀을 제어하는 답사무를 추는 무당이다. 강신한 경우 무당은 곧 신이기도 하기 때문에 치우는 무당이면서 동시에 신이라고 할 수 있다. 또한 고대사회에서 무당은 세속적 통치권도 가지고 있었던 것으로 보아 치우는 정치적 권력을 가진 통치자이기도 하다.
넷째, 황하 이북의 중원 사람들에게 있어 답사무를 추는 치우의 모습은 매우 인상적으로 느껴졌고 따라서 이들 남방민족의 지도자가 치우라고 생각하였다.
다섯째, “태양과 뱀의 사투”라는 모티브는 메소포타미아에서 기원전 3,000년 전에 보이며 중국에서는 춘추시기 이후에 주로 발견된다. 이러한 문화는 이전 중국 사회에 보이지 않던 것으로 중동이나 인도에서 유입된 것으로 보인다.
여섯째, 청동 원료는 대부분 창강 중하류에 매장되어 있다. 이들 청동원료를 얻기 위한 남북방 민족의 대립은 치우와 황제의 싸움이라는 내용으로 문헌상에 기록되었다. 상나라 시기는 청동원료를 얻기 위한 남북방의 대립이 주가 되었다면 주나라 시기에는 남방민족이 청동제련기술을 장악하였기 때문에 서로 대등하게 대립하는 전쟁의 양상으로 등장한다. 문헌상의 황제와 치우의 싸움은 바로 주나라 시기 남북방민족의 대립을 묘사한 것으로 보인다.
선진 이전 고문헌과 고고자료를 통해 볼 때 치우는 다음과 같은 특징을 가지고 있다.
첫째, 선진 이전 문헌자료에 등장하는 치우는 삼묘와 관련이 있다. 치우가 삼묘의 수장이라고는 할 수 없으나 최소한 삼묘와 같이 창강 이남에 위치하였다. 연구성과에 의하면 삼묘는 창강 중류에서 활동한 고대 민족을 지칭한다. 따라서 치우는 창강 일대의 민족과 관련이 있다.
둘째, 금문 상의 蚩자는 발로 뱀을 밟고 있는 모습을 하고 있다. 동주시기 이후 창강 중류에서는 새의 모습을 한 신인이 뱀을 제어하는 모습의 문양이 다량 출토되었다. 이들 뱀을 제어하는 신인이 바로 치우이다.
셋째, 치우는 조신(鳥神)에 빙의되어 뱀을 제어하는 답사무를 추는 무당이다. 강신한 경우 무당은 곧 신이기도 하기 때문에 치우는 무당이면서 동시에 신이라고 할 수 있다. 또한 고대사회에서 무당은 세속적 통치권도 가지고 있었던 것으로 보아 치우는 정치적 권력을 가진 통치자이기도 하다.
넷째, 황하 이북의 중원 사람들에게 있어 답사무를 추는 치우의 모습은 매우 인상적으로 느껴졌고 따라서 이들 남방민족의 지도자가 치우라고 생각하였다.
다섯째, “태양과 뱀의 사투”라는 모티브는 메소포타미아에서 기원전 3,000년 전에 보이며 중국에서는 춘추시기 이후에 주로 발견된다. 이러한 문화는 이전 중국 사회에 보이지 않던 것으로 중동이나 인도에서 유입된 것으로 보인다.
여섯째, 청동 원료는 대부분 창강 중하류에 매장되어 있다. 이들 청동원료를 얻기 위한 남북방 민족의 대립은 치우와 황제의 싸움이라는 내용으로 문헌상에 기록되었다. 상나라 시기는 청동원료를 얻기 위한 남북방의 대립이 주가 되었다면 주나라 시기에는 남방민족이 청동제련기술을 장악하였기 때문에 서로 대등하게 대립하는 전쟁의 양상으로 등장한다. 문헌상의 황제와 치우의 싸움은 바로 주나라 시기 남북방민족의 대립을 묘사한 것으로 보인다.
The result which arranged an study on Chiu before XiānQ? (先秦) through archaeological remains and old references reached the following conclusion. First, Chiu shown in references before XiānQ? has something to do with sanmiao. The research result has found that sanmiao was called an ...
The result which arranged an study on Chiu before XiānQ? (先秦) through archaeological remains and old references reached the following conclusion. First, Chiu shown in references before XiānQ? has something to do with sanmiao. The research result has found that sanmiao was called an ancient people who were active at midstream of the Yangtze River. Therefore, Chiu has something to do with people in the area of the Yangtze River. Second, Chi(蚩) of Jinwen is the figure that the foot steps on a snake. Many patterns of the figure that a man of god with the bird’s figure control snakes were excavated at midstream of the Yangtze River after the Dongzhou period. The man of god who control these snakes is Chiu. Third, Chiu is a shaman who is possessed by a spirit of bird god and do dances to step on snakes. When the shaman is possessed by the spirit, he/she is a god. So Chiu can be a shaman and god. Forth, people in central districts of the north of the Yellow River felt that the figure of Chiu who did the dance to step on snakes. Therefore, they thought that Chiu was a leader of southern people. Fifth, the motif, “The desperate struggle between the sun and snakes” was shown in Mesopotamia before 3,000 years before the birth of Christ and was found in China in the Dongzhu period. This culture was flowed into China from Middle east or india because it didn’t exist in China before. Sixth, the raw material of bronze was mostly buried in midstream and downstream of the Yangtze River. Opposition between northern and southern people was recorded in literature by the contents of a fight between Chiu and the emperor. The specific period is the one from the last period of Shang Dynasty to the one of Chou Dynasty. Since Chiu was recorded in historial literature by Sima Qian, Chiu appeared as another shapes and got to have the historical duties according to them. They will be minutely discussed in next papers.
The result which arranged an study on Chiu before XiānQ? (先秦) through archaeological remains and old references reached the following conclusion. First, Chiu shown in references before XiānQ? has something to do with sanmiao. The research result has found that sanmiao was called an ancient people who were active at midstream of the Yangtze River. Therefore, Chiu has something to do with people in the area of the Yangtze River. Second, Chi(蚩) of Jinwen is the figure that the foot steps on a snake. Many patterns of the figure that a man of god with the bird’s figure control snakes were excavated at midstream of the Yangtze River after the Dongzhou period. The man of god who control these snakes is Chiu. Third, Chiu is a shaman who is possessed by a spirit of bird god and do dances to step on snakes. When the shaman is possessed by the spirit, he/she is a god. So Chiu can be a shaman and god. Forth, people in central districts of the north of the Yellow River felt that the figure of Chiu who did the dance to step on snakes. Therefore, they thought that Chiu was a leader of southern people. Fifth, the motif, “The desperate struggle between the sun and snakes” was shown in Mesopotamia before 3,000 years before the birth of Christ and was found in China in the Dongzhu period. This culture was flowed into China from Middle east or india because it didn’t exist in China before. Sixth, the raw material of bronze was mostly buried in midstream and downstream of the Yangtze River. Opposition between northern and southern people was recorded in literature by the contents of a fight between Chiu and the emperor. The specific period is the one from the last period of Shang Dynasty to the one of Chou Dynasty. Since Chiu was recorded in historial literature by Sima Qian, Chiu appeared as another shapes and got to have the historical duties according to them. They will be minutely discussed in next papers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.