이 연구는 우리나라 고등교육의 국제화 실태를 분석하고 발전전략을 수립하는 일련의 연구의 후반부로 국내 대학들의 국제화 현황을 검토하고 발전과제를 제시하는 것을 목적으로 한다. 이 연구에서는 국내 대학들의 전공수업 영어강좌 개설 현황, 국내 대학들의 외국인 유학생을 위한 교육 프로그램, 외국인 유학생 지원프로그램의 개발 현황 등의 국제화 실태를 조사하며, 국내 주요 대학의 다국적 캠퍼스 조성 현황과 추진전략을 살펴보는 등의 세 가지 하위 연구내용으로 구성 되었다. 연구의 결과는 KAIST, POSTECH 등의 대학에서는 전공수업 영어강좌 비율이 50% 가량 되었으며, 고려대(3,000명)와 서울대(2,500명), 연세대(1,600명) 등에서는 대규모 한국어 교육프로그램을 운영하고 있었다. 또한 대부분의 주요 대학들이 외국인 유학생 지원 프로그램과 하계대학을 운영하고 있었다. 그러나 대부분의 대학이 유학생 지원을 위한 환경, 시설, 조직과 제도 등이 취약한 것으로 나타났다.
이 연구는 우리나라 고등교육의 국제화 실태를 분석하고 발전전략을 수립하는 일련의 연구의 후반부로 국내 대학들의 국제화 현황을 검토하고 발전과제를 제시하는 것을 목적으로 한다. 이 연구에서는 국내 대학들의 전공수업 영어강좌 개설 현황, 국내 대학들의 외국인 유학생을 위한 교육 프로그램, 외국인 유학생 지원프로그램의 개발 현황 등의 국제화 실태를 조사하며, 국내 주요 대학의 다국적 캠퍼스 조성 현황과 추진전략을 살펴보는 등의 세 가지 하위 연구내용으로 구성 되었다. 연구의 결과는 KAIST, POSTECH 등의 대학에서는 전공수업 영어강좌 비율이 50% 가량 되었으며, 고려대(3,000명)와 서울대(2,500명), 연세대(1,600명) 등에서는 대규모 한국어 교육프로그램을 운영하고 있었다. 또한 대부분의 주요 대학들이 외국인 유학생 지원 프로그램과 하계대학을 운영하고 있었다. 그러나 대부분의 대학이 유학생 지원을 위한 환경, 시설, 조직과 제도 등이 취약한 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the programs of Korean higher education institutions for foreign students, and find the policy implications. This study investigated the ratio of English classes, number of foreign professors, number of foreign students, Korean language programs, foreign stu...
The purpose of this study is to analyze the programs of Korean higher education institutions for foreign students, and find the policy implications. This study investigated the ratio of English classes, number of foreign professors, number of foreign students, Korean language programs, foreign student supporting programs, number of staffs for foreign student office, and global campus construction plans. The results show that ratio of classes using English are increasing and the ratios are more than 50% in several universities such as KAIST and POSTECH. Korea University, proul National University, and Yonsei University have large Korean Language programs, and the major universities have supporting programs and summer schools for the foreign students. The najos of diversity in supporting programs, and improving administration system are pointed. Expanding the faculties for English classes, and increasing the dormitory accommodation and supporting staffs are suggested.
The purpose of this study is to analyze the programs of Korean higher education institutions for foreign students, and find the policy implications. This study investigated the ratio of English classes, number of foreign professors, number of foreign students, Korean language programs, foreign student supporting programs, number of staffs for foreign student office, and global campus construction plans. The results show that ratio of classes using English are increasing and the ratios are more than 50% in several universities such as KAIST and POSTECH. Korea University, proul National University, and Yonsei University have large Korean Language programs, and the major universities have supporting programs and summer schools for the foreign students. The najos of diversity in supporting programs, and improving administration system are pointed. Expanding the faculties for English classes, and increasing the dormitory accommodation and supporting staffs are suggested.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.