본 논문은 2000~2006년 시기에 제작된 북한영화(총 60작품의 110편)를 선정하여, 작품 속 가정생활을 통해 드러나는 여성상의 특징과 그 의미를 분석하고자 하였다. 이를 위해 북한 영화에 전형적으로 등장하는 긍정적 인물은 북한 당국이 제시하는 이상적 여성상으로, 부정적 인물은 실제 사회상을 반영하는 현실적 여성상으로 가정하였다.
먼저 이상적 여성상은 2000년대 북한의 선군정책에 따라 소위 ‘선군시대 혁명적 현모양처’라는 모습으로 제시되고 있다. 이는 기존의 ‘혁명적 현모양처’에 사회적 책임이 더 강조된 모습이다. 이들은 군인의 아내 또는 제대군인 출신이 대다수이며, ‘장군님식솔’, ‘총대가정’이라는 ‘선군대가정’을 구현하는 데 앞장선다. 반면 이와 대비되는 현실적 여성상은 가정의 안락과 풍요 지향, 경제적인 능력이 있는 배우자 선호, 가사분담 요구 등과 같이 자신의 욕구를 드러내고 있다.
결국 위와 같은 이상적 여성상을 통해 북한 당국의 여성정책이 여성의 지위와 권리 향상보다는 여성의 희생과 헌신을 더욱 고취시키는 방향으로 추진되고 있음을 알 수 있다. 그리고 그 속에서 열악한 생활 및 노동환경으로 인해 여성들의 건강이 악화되고, 가족구성원 사이에 갈등이 빚어지고 있는 것이 확인된다. 그런 한편 현실적 여성상을 통해서는 고난의 대물림에 저항하고 개인적인 욕구를 주장하며, 가정 내 위상을 확인하고자 하는 등 자아정체성을 찾고자 하는 변화가 주목된다.
본 논문은 2000~2006년 시기에 제작된 북한영화(총 60작품의 110편)를 선정하여, 작품 속 가정생활을 통해 드러나는 여성상의 특징과 그 의미를 분석하고자 하였다. 이를 위해 북한 영화에 전형적으로 등장하는 긍정적 인물은 북한 당국이 제시하는 이상적 여성상으로, 부정적 인물은 실제 사회상을 반영하는 현실적 여성상으로 가정하였다.
먼저 이상적 여성상은 2000년대 북한의 선군정책에 따라 소위 ‘선군시대 혁명적 현모양처’라는 모습으로 제시되고 있다. 이는 기존의 ‘혁명적 현모양처’에 사회적 책임이 더 강조된 모습이다. 이들은 군인의 아내 또는 제대군인 출신이 대다수이며, ‘장군님식솔’, ‘총대가정’이라는 ‘선군대가정’을 구현하는 데 앞장선다. 반면 이와 대비되는 현실적 여성상은 가정의 안락과 풍요 지향, 경제적인 능력이 있는 배우자 선호, 가사분담 요구 등과 같이 자신의 욕구를 드러내고 있다.
결국 위와 같은 이상적 여성상을 통해 북한 당국의 여성정책이 여성의 지위와 권리 향상보다는 여성의 희생과 헌신을 더욱 고취시키는 방향으로 추진되고 있음을 알 수 있다. 그리고 그 속에서 열악한 생활 및 노동환경으로 인해 여성들의 건강이 악화되고, 가족구성원 사이에 갈등이 빚어지고 있는 것이 확인된다. 그런 한편 현실적 여성상을 통해서는 고난의 대물림에 저항하고 개인적인 욕구를 주장하며, 가정 내 위상을 확인하고자 하는 등 자아정체성을 찾고자 하는 변화가 주목된다.
On the subject of the North Korean films (total 60 movies of 110 episodes) produced from 2000 to 2006, this research analyzed the characteristics and significance of North Korean women’s images through their home lives in the movies. For this study, the positive characters typically appeared in the ...
On the subject of the North Korean films (total 60 movies of 110 episodes) produced from 2000 to 2006, this research analyzed the characteristics and significance of North Korean women’s images through their home lives in the movies. For this study, the positive characters typically appeared in the movies was assumed to be the ideal woman images the government suggests while negative characters to be the realistic images reflecting the real society. First, the ideal women images have been presented as so called ‘Revolutionary Good Wife and Wise Mother of Military First era’ under Songun or North Korea’s ‘Military First’ policy in 2000s. These images shows that more social responsibilities are emphasized on the existing ‘Revolutionary Good Wife and Wise Mother’. Most of them are wives of soldiers or discharged female soldiers and lead their families as “Supreme Commander’s Family” or “Gunstock Family" to accomplish ‘Military First Family’. In the contrast, realistic women images express their personal needs for a comfortable and enriching home life, a high-income spouse, division of domestic labor and so on. Consequently it tells that the policies of North Korea government reflected in the ideal woman images push ahead with instillation of sacrifice and dedication in the women rather than improvement in their social echelons and rights. In it, it has been confirmed that poor life and working conditions deteriorate women’s health while family conflicts arise. On the other hand, realistic woman images exhibit to stand up to overcome inheriting hardship, to act out personal desires, to try and build their presences in family, etc that are considered noticeable changes and efforts to find self-identities.
On the subject of the North Korean films (total 60 movies of 110 episodes) produced from 2000 to 2006, this research analyzed the characteristics and significance of North Korean women’s images through their home lives in the movies. For this study, the positive characters typically appeared in the movies was assumed to be the ideal woman images the government suggests while negative characters to be the realistic images reflecting the real society. First, the ideal women images have been presented as so called ‘Revolutionary Good Wife and Wise Mother of Military First era’ under Songun or North Korea’s ‘Military First’ policy in 2000s. These images shows that more social responsibilities are emphasized on the existing ‘Revolutionary Good Wife and Wise Mother’. Most of them are wives of soldiers or discharged female soldiers and lead their families as “Supreme Commander’s Family” or “Gunstock Family" to accomplish ‘Military First Family’. In the contrast, realistic women images express their personal needs for a comfortable and enriching home life, a high-income spouse, division of domestic labor and so on. Consequently it tells that the policies of North Korea government reflected in the ideal woman images push ahead with instillation of sacrifice and dedication in the women rather than improvement in their social echelons and rights. In it, it has been confirmed that poor life and working conditions deteriorate women’s health while family conflicts arise. On the other hand, realistic woman images exhibit to stand up to overcome inheriting hardship, to act out personal desires, to try and build their presences in family, etc that are considered noticeable changes and efforts to find self-identities.
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