본 연구는 만1세 영아반의 영아들의 언어발달을 관찰하면서 영아와 교사간의 언어적 상호작용과, 영아와 영아간의 언어적 상호작용이 어떻게 변화하는지를 질적분석 하였다. 연구 참여자로는 A어린이집 만1세 하늘반 영아 10명과 담임교사 2명을 선정하였으며, 2011년 3월부터 9월까지 총 7개월간 참여관찰 및 연구자의 반성적 저널쓰기, 일일보육일지, 보육수첩 등을 통해 자료를 수집하였다.
연구 결과, 만1세 영아반의 영아들은 교사와 언어적 상호작용을 함에 있어서 초기에는 낯선 환경에서 교사와 대화를 기피하였으나 점차 교사와 대화하는 것을 즐기게 되었고, 교사의 호칭이 엄마에서 선생님으로 변화하였으며, 시간이 지나며 교사의 말을 이해하고 자신의 생각을 언어로 표현하기까지에 이르렀다. 언어가 발달하며 영아는 교사에게 먼저 상호작용을 시도하는 모습을 보이기도 하였다. 만1세반 영아들의 또래 간 언어적 상호작용의 변화과정은 또래에게 관심이 없던 영아가 언어적 상호 작용이 가능해지며 관심을 표현하게 되었고, 처음에는 손짓으로 가리키던 또래의 이름을 불러주었으며, 또래에 대한 긍정적인 감정을 언어로 표현해 나가기 시작하였다. 그리고 부정적인 감정 또한 공격적인 태도에서 언어적 표현으로 순화되었으며, 초기에 혼자 놀이하던 영아가 언어적 상호작용을 통해 또래와 함께 놀이하기 형태로 놀이형태가 변화하였다.
본 연구는 만1세 영아반의 영아들의 언어발달을 관찰하면서 영아와 교사간의 언어적 상호작용과, 영아와 영아간의 언어적 상호작용이 어떻게 변화하는지를 질적분석 하였다. 연구 참여자로는 A어린이집 만1세 하늘반 영아 10명과 담임교사 2명을 선정하였으며, 2011년 3월부터 9월까지 총 7개월간 참여관찰 및 연구자의 반성적 저널쓰기, 일일보육일지, 보육수첩 등을 통해 자료를 수집하였다.
연구 결과, 만1세 영아반의 영아들은 교사와 언어적 상호작용을 함에 있어서 초기에는 낯선 환경에서 교사와 대화를 기피하였으나 점차 교사와 대화하는 것을 즐기게 되었고, 교사의 호칭이 엄마에서 선생님으로 변화하였으며, 시간이 지나며 교사의 말을 이해하고 자신의 생각을 언어로 표현하기까지에 이르렀다. 언어가 발달하며 영아는 교사에게 먼저 상호작용을 시도하는 모습을 보이기도 하였다. 만1세반 영아들의 또래 간 언어적 상호작용의 변화과정은 또래에게 관심이 없던 영아가 언어적 상호 작용이 가능해지며 관심을 표현하게 되었고, 처음에는 손짓으로 가리키던 또래의 이름을 불러주었으며, 또래에 대한 긍정적인 감정을 언어로 표현해 나가기 시작하였다. 그리고 부정적인 감정 또한 공격적인 태도에서 언어적 표현으로 순화되었으며, 초기에 혼자 놀이하던 영아가 언어적 상호작용을 통해 또래와 함께 놀이하기 형태로 놀이형태가 변화하였다.
The purpose of this study was to analyze the changing process of the language interaction in the qualitative way, between teacher and infant and between infant and infant at 1-year infant classes, through observation of the language development of infant. 10 infants and 2 teachers from 1-year clas...
The purpose of this study was to analyze the changing process of the language interaction in the qualitative way, between teacher and infant and between infant and infant at 1-year infant classes, through observation of the language development of infant. 10 infants and 2 teachers from 1-year classes at A institution, participated in this study. The data were collected through participant observation, reflective journal of the researcher, daily care report, child care handbook, etc. during 9 months from March to September, 2011. The research results showed that in the early days, infants avoided conversation with teachers in unfamiliar environment but gradually they started to enjoy talking with teachers. As times went by, infants started calling their teacher ‘mom’ but it changed into ‘teacher’. Infants became to understand what teacher said and even expressed their thought in words. As infants" language developed, they started talking to teacher first. Regarding interaction between infants, in the early days, they did not show any interests in friends, but as language developed, they showed interests in friends, could call friends by names, and could express their positive emotions by words. In the conflicting situation, infants who showed aggressive attitude, expressed their negative feeling in language. The playing type changed from playing alone to playing together with friends through language interaction.
The purpose of this study was to analyze the changing process of the language interaction in the qualitative way, between teacher and infant and between infant and infant at 1-year infant classes, through observation of the language development of infant. 10 infants and 2 teachers from 1-year classes at A institution, participated in this study. The data were collected through participant observation, reflective journal of the researcher, daily care report, child care handbook, etc. during 9 months from March to September, 2011. The research results showed that in the early days, infants avoided conversation with teachers in unfamiliar environment but gradually they started to enjoy talking with teachers. As times went by, infants started calling their teacher ‘mom’ but it changed into ‘teacher’. Infants became to understand what teacher said and even expressed their thought in words. As infants" language developed, they started talking to teacher first. Regarding interaction between infants, in the early days, they did not show any interests in friends, but as language developed, they showed interests in friends, could call friends by names, and could express their positive emotions by words. In the conflicting situation, infants who showed aggressive attitude, expressed their negative feeling in language. The playing type changed from playing alone to playing together with friends through language interaction.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.