이 논문에서는 혁신학교에 파견된 독서교육 전문가의 역할과 이들이 시행했던 프로그램 현황을 분석하면서 학교 전체 차원에서 독서교육이 성공하기 위해서 필요한 요인은 무엇인지 알아보고자 하였다.
혁신학교에서 시도했던 독서교육은 어떤 처방적인 프로그램을 실행하는 것이 아니라 모든 교사들이 독서교육에 헌신하고, 참여할 수 있도록 하는 전문성 개발에 더 큰 비중을 두고 있었다. 독서교육 전문가들은 요구 조사, 독서문화 조성 및 동기유발 활동, 교과 수업 지원, 개인차를 고려한 프로그램, 학교정책을 반영한 특성화 프로그램, 전문성 개발과 지원 프로그램, 학부모 대상 프로그램, 프로그램 평가 등의 영역에서 역할을 했다. 그러나 학교급별에 따라서 그리고 같은 학교 급별 내에서도 학교 문화와 학교장의 리더십, 파견된 독서교육 전문가의 개별적인 역량 등에 따라서 각 업무 영역의 비중이 달랐고, 세부적인 내용에서도 차이가 있었다.
학교 전체 차원에서 독서교육이 성공하기 위해서는 전문가들의 개인적인 역량도 중요하지만 독서교육에 대한 다른 교사들의 기대와 인식, 학교장의 리더십, 협력적인 학교 문화, 인적, 물적 지원을 가능하게 하는 제도적 장치등이 모두 뒷받침되어야 한다는 것을 강조했다.
이 논문에서는 혁신학교에 파견된 독서교육 전문가의 역할과 이들이 시행했던 프로그램 현황을 분석하면서 학교 전체 차원에서 독서교육이 성공하기 위해서 필요한 요인은 무엇인지 알아보고자 하였다.
혁신학교에서 시도했던 독서교육은 어떤 처방적인 프로그램을 실행하는 것이 아니라 모든 교사들이 독서교육에 헌신하고, 참여할 수 있도록 하는 전문성 개발에 더 큰 비중을 두고 있었다. 독서교육 전문가들은 요구 조사, 독서문화 조성 및 동기유발 활동, 교과 수업 지원, 개인차를 고려한 프로그램, 학교정책을 반영한 특성화 프로그램, 전문성 개발과 지원 프로그램, 학부모 대상 프로그램, 프로그램 평가 등의 영역에서 역할을 했다. 그러나 학교급별에 따라서 그리고 같은 학교 급별 내에서도 학교 문화와 학교장의 리더십, 파견된 독서교육 전문가의 개별적인 역량 등에 따라서 각 업무 영역의 비중이 달랐고, 세부적인 내용에서도 차이가 있었다.
학교 전체 차원에서 독서교육이 성공하기 위해서는 전문가들의 개인적인 역량도 중요하지만 독서교육에 대한 다른 교사들의 기대와 인식, 학교장의 리더십, 협력적인 학교 문화, 인적, 물적 지원을 가능하게 하는 제도적 장치등이 모두 뒷받침되어야 한다는 것을 강조했다.
The purpose of this study was to investigate the role of reading specialists and to introduce the reading programs implemented in the Innovative Schools at Si-Heung City. In the innovative Schools, the reform efforts in reading were oriented more to the professional development model rather than t...
The purpose of this study was to investigate the role of reading specialists and to introduce the reading programs implemented in the Innovative Schools at Si-Heung City. In the innovative Schools, the reform efforts in reading were oriented more to the professional development model rather than to the prescribed curriculum model. So it was encouraged for teachers to be committed to the reading education and to collaborate in planning and implementing programs with reading specialist. The role of reading specialists in the innovative schools was represented in their tasks as follows: needs assessment of reading education, fostering and motivating of the school reading culture, content area literacy instruction, differentiated reading instruction, developing and implementing the special programs for diverse educational objectives, supporting the professional development of teachers, literacy program for parents, evaluating the implemented programs. But the details of the tasks of reading specialists were varied by the school’s level, the school’s culture, the principal’s leadership and the reading specialist’s capacity. For reform efforts in school-wide reading education to be succeed, the individual capacity of reading specialist is not sufficient. The leadership and the collaboration of teachers and the institutional support system are necessarily needed.
The purpose of this study was to investigate the role of reading specialists and to introduce the reading programs implemented in the Innovative Schools at Si-Heung City. In the innovative Schools, the reform efforts in reading were oriented more to the professional development model rather than to the prescribed curriculum model. So it was encouraged for teachers to be committed to the reading education and to collaborate in planning and implementing programs with reading specialist. The role of reading specialists in the innovative schools was represented in their tasks as follows: needs assessment of reading education, fostering and motivating of the school reading culture, content area literacy instruction, differentiated reading instruction, developing and implementing the special programs for diverse educational objectives, supporting the professional development of teachers, literacy program for parents, evaluating the implemented programs. But the details of the tasks of reading specialists were varied by the school’s level, the school’s culture, the principal’s leadership and the reading specialist’s capacity. For reform efforts in school-wide reading education to be succeed, the individual capacity of reading specialist is not sufficient. The leadership and the collaboration of teachers and the institutional support system are necessarily needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.