자기이해중심 부모교육 프로그램이 부모효능감, 분노조절 및 자아분화에 미치는 효과 The Effect of Parent Education Program based on Self Understanding on Parental Ability, Anger Control, and Self Differentiation
본 연구는 부모자신의 개인내적 성장을 돕고, 유아기 자녀를 둔 어머니에게 필요한 양육정보와 기술을 제공하는 자기이해중심 부모교육 프로그램을 개발·실시하여 그 효과성을 검증하고자 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 유치원에 등원하는 자녀를 둔 어머니 17명을 대상으로, 2010년 2월 24일부터 2010년 4월 14일까지 부모교육 프로그램을 매회 120분씩, 주 1회, 총 8주간 8회기를 실시하였다. 자료 분석은 양적 분석과 질적 분석을 모두 실시하였다. 양적 분석으로는 부모효능감, 분노조절, 자아분화 변인을 중심으로 전체 참여집단원의 사전, 사후, 추수 점수에 대한 Paired t-test를 실시하였다. 사전-사후 분석결과, 부모교육 프로그램 참가자들에서 부모효능감이 유의하게 향상되었으며, 자아분화수준에서도 유의한 향상을 보였다. 반면, 분노조절능력에서는 유의한 변화가 없었다. 사전-추수분석 결과, 자아분화 수준에서 유의한 변화가 지속되고 있었다. 질적 분석은 각 회기 중에 참여 집단원들이 표현한 자기 기술에 대한 내용분석을 통해 이루어졌다. 그 결과 부모역할과 태도 변화, 감정 및 행동 조절, 그리고 자기이해와 성찰면에서 긍정적인 변화를 관찰할 수 있었다. 결론적으로 자기이해중심 부모교육프로그램이 부모효능감에는 유의한 것으로 그리고 부분적으로 자아분화수준의 향상에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 자기이해와 성찰 측면에서 긍정적인 변화를 나타냈다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 논의하고 다양한 측면에서 부모교육 프로그램의 실천적인 개입 방향에 대해 제안하였다.
본 연구는 부모자신의 개인내적 성장을 돕고, 유아기 자녀를 둔 어머니에게 필요한 양육정보와 기술을 제공하는 자기이해중심 부모교육 프로그램을 개발·실시하여 그 효과성을 검증하고자 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 유치원에 등원하는 자녀를 둔 어머니 17명을 대상으로, 2010년 2월 24일부터 2010년 4월 14일까지 부모교육 프로그램을 매회 120분씩, 주 1회, 총 8주간 8회기를 실시하였다. 자료 분석은 양적 분석과 질적 분석을 모두 실시하였다. 양적 분석으로는 부모효능감, 분노조절, 자아분화 변인을 중심으로 전체 참여집단원의 사전, 사후, 추수 점수에 대한 Paired t-test를 실시하였다. 사전-사후 분석결과, 부모교육 프로그램 참가자들에서 부모효능감이 유의하게 향상되었으며, 자아분화수준에서도 유의한 향상을 보였다. 반면, 분노조절능력에서는 유의한 변화가 없었다. 사전-추수분석 결과, 자아분화 수준에서 유의한 변화가 지속되고 있었다. 질적 분석은 각 회기 중에 참여 집단원들이 표현한 자기 기술에 대한 내용분석을 통해 이루어졌다. 그 결과 부모역할과 태도 변화, 감정 및 행동 조절, 그리고 자기이해와 성찰면에서 긍정적인 변화를 관찰할 수 있었다. 결론적으로 자기이해중심 부모교육프로그램이 부모효능감에는 유의한 것으로 그리고 부분적으로 자아분화수준의 향상에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 자기이해와 성찰 측면에서 긍정적인 변화를 나타냈다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 논의하고 다양한 측면에서 부모교육 프로그램의 실천적인 개입 방향에 대해 제안하였다.
The purpose of this study is to explore the effect of parent education program based on self-understanding. To do so, we have developed parent education program focused on self-understanding, and analyzed its effect throughout the recognition changes of mother in parent efficacy, anger control abi...
The purpose of this study is to explore the effect of parent education program based on self-understanding. To do so, we have developed parent education program focused on self-understanding, and analyzed its effect throughout the recognition changes of mother in parent efficacy, anger control ability and ego differentiation. The parent education program has been performed total of 8 times, 2 hours per session. Participants are 17 mothers with children in ages of 6-7, who attend at kindergarten in Seoul. For the analysis of the results, quality analysis and quantity analysis have been performed. The summary of this results are as following. On the quantity analysis, the changes in parental efficacy and ego differentiation are shown to be significant. But in anger control there were no changes after program. Also, On the quality analysis, participants have expressed changes from negative self description to positive self description during program process. In conclusion, we can say that this parent education program based on self-understanding is effective in the aspects of mothers" parent efficacy and ego differentiation, and also helpful in the improvement of various dimensions, including self-understanding, emotion and behavior regulation and so on.
The purpose of this study is to explore the effect of parent education program based on self-understanding. To do so, we have developed parent education program focused on self-understanding, and analyzed its effect throughout the recognition changes of mother in parent efficacy, anger control ability and ego differentiation. The parent education program has been performed total of 8 times, 2 hours per session. Participants are 17 mothers with children in ages of 6-7, who attend at kindergarten in Seoul. For the analysis of the results, quality analysis and quantity analysis have been performed. The summary of this results are as following. On the quantity analysis, the changes in parental efficacy and ego differentiation are shown to be significant. But in anger control there were no changes after program. Also, On the quality analysis, participants have expressed changes from negative self description to positive self description during program process. In conclusion, we can say that this parent education program based on self-understanding is effective in the aspects of mothers" parent efficacy and ego differentiation, and also helpful in the improvement of various dimensions, including self-understanding, emotion and behavior regulation and so on.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.