최근 스마트폰의 대중화로 모바일 데이터 트래픽이 증가되어, 차세대 네트워크망으로써 4세대 LTE(Long Term Evolution)기술이 대두되고 있다. 국내 이동통신 사업자는 2011년 10월부터 본격적으로 LTE 사업을 시작하여, 시장 선점을 위해 치열한 광고 활동을 펼치고 있다. 아직 LTE시장은 초기시장이므로 시장 확산을 위한 고객 확보 차원에서 제대로 된 소비자 이해가 필요하다.
그래서 본 연구는 LTE에 대한 소비자 인식을 탐색하여, 효과적인 광고커뮤니케이션을 위한 적합한 광고컨셉을 논의하고자 한다. 소비자 인식을 탐색하기 위해 기존 3G 사용자를 표본화하여, 정성조사(photo diary & in depth interview)를 시행하였다. 이는 소비자의 신기술 혁신수용도가 다르기 때문에 군집분석을 통해 고관여·저관여 집단으로 나눠서, LTE의 소비자 이용행태와 인식을 살펴보았다. 이를 토대로 집단별 브레인스토밍과 ZMET조사를 통해 광고컨셉을 도출하였고, 제시된 광고컨셉별 소비자 선호도 순위를 측정하였다.
탐색된 소비자의 인식결과는 LTE의 효과적인 광고 캠페인 제작의 기초자료로 제안하고자 한다. 또한, 진정한 고객가치를 담은 LTE 광고커뮤니케이션을 통해 향후 LTE 시장의 주도권을 확보할 수 있는 마케팅 도구로 활용되고자 한다.
최근 스마트폰의 대중화로 모바일 데이터 트래픽이 증가되어, 차세대 네트워크망으로써 4세대 LTE(Long Term Evolution)기술이 대두되고 있다. 국내 이동통신 사업자는 2011년 10월부터 본격적으로 LTE 사업을 시작하여, 시장 선점을 위해 치열한 광고 활동을 펼치고 있다. 아직 LTE시장은 초기시장이므로 시장 확산을 위한 고객 확보 차원에서 제대로 된 소비자 이해가 필요하다.
그래서 본 연구는 LTE에 대한 소비자 인식을 탐색하여, 효과적인 광고커뮤니케이션을 위한 적합한 광고컨셉을 논의하고자 한다. 소비자 인식을 탐색하기 위해 기존 3G 사용자를 표본화하여, 정성조사(photo diary & in depth interview)를 시행하였다. 이는 소비자의 신기술 혁신수용도가 다르기 때문에 군집분석을 통해 고관여·저관여 집단으로 나눠서, LTE의 소비자 이용행태와 인식을 살펴보았다. 이를 토대로 집단별 브레인스토밍과 ZMET조사를 통해 광고컨셉을 도출하였고, 제시된 광고컨셉별 소비자 선호도 순위를 측정하였다.
탐색된 소비자의 인식결과는 LTE의 효과적인 광고 캠페인 제작의 기초자료로 제안하고자 한다. 또한, 진정한 고객가치를 담은 LTE 광고커뮤니케이션을 통해 향후 LTE 시장의 주도권을 확보할 수 있는 마케팅 도구로 활용되고자 한다.
Recently, as smart phone have become popularized, mobile data traffic has increased to a great degree. And as the next-generation network, four-generation LTE technology has been highlighted. Mobile communication companies in Korea officially launched the LTE business in October 2011, and they hav...
Recently, as smart phone have become popularized, mobile data traffic has increased to a great degree. And as the next-generation network, four-generation LTE technology has been highlighted. Mobile communication companies in Korea officially launched the LTE business in October 2011, and they have been competitively conducting advertisement activities to occupy the market. However, the LTE market is still in the initial stage, so it is necessary to understand consumers’ needs properly in order to secure customers for market expansion. Therefore, this study aims to explore consumer recognition of LTE and discuss the proper advertisement concept for effective advertising communication. To explore consumer recognition, this study sampled existing 3G users and conducted qualitative research (photo diary & in depth interview). Since consumers’ acceptance of new-technology innovation differs, this research divided them into high-involvement / lowinvolvement groups through cluster analysis to understand the user behavior and recognition of LTE consumers. Based on this, the paper set up an advertisement concept to measure the consumers’ responses by group brainstorming and research ZMET and had them choose their preferred advertisement concept. Through this exploration of consumer recognition, this study intends to produce advertising communication to provide a positive consumer experience. This article aims to suggest a marketing tool that preserves the value of consumer expectation for LTE and can secure the initiative of the mobile communication market afterwards.
Recently, as smart phone have become popularized, mobile data traffic has increased to a great degree. And as the next-generation network, four-generation LTE technology has been highlighted. Mobile communication companies in Korea officially launched the LTE business in October 2011, and they have been competitively conducting advertisement activities to occupy the market. However, the LTE market is still in the initial stage, so it is necessary to understand consumers’ needs properly in order to secure customers for market expansion. Therefore, this study aims to explore consumer recognition of LTE and discuss the proper advertisement concept for effective advertising communication. To explore consumer recognition, this study sampled existing 3G users and conducted qualitative research (photo diary & in depth interview). Since consumers’ acceptance of new-technology innovation differs, this research divided them into high-involvement / lowinvolvement groups through cluster analysis to understand the user behavior and recognition of LTE consumers. Based on this, the paper set up an advertisement concept to measure the consumers’ responses by group brainstorming and research ZMET and had them choose their preferred advertisement concept. Through this exploration of consumer recognition, this study intends to produce advertising communication to provide a positive consumer experience. This article aims to suggest a marketing tool that preserves the value of consumer expectation for LTE and can secure the initiative of the mobile communication market afterwards.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.