[국내논문]수학학습장애 위험군아동, 읽기ㆍ수학공존학습장애 위험군아동, 일반아동의 수학문장제 문제해결력 비교 - 수학 인지변인을 중심으로 Comparing the mathematical word problem solving ability of children with mathematics learning disabilities at risk, with reading and mathematics learning disabilities at risk, and without disabilities - focused on mathematical cognitive variable -원문보기
수학문장제 문제해결력 문제는 읽기능력, 수리적 계산능력과 문제해결력을 동시에 요구한다. 수학문장제 문제해결력 검사의 경우 읽기 혹은 수학 단일 영역의 능력만을 측정하지 않고 두 영역과 더불어 이에 영향을 미치는 인지변인들에 대한 측정이 종합적으로 이루어지게 된다.본 연구에서는 수학문장제 문제해결력 문장제 문제의 식과 답, 총점을 측정하여 일반아동과 수학학습장애 위험군아동, 읽기·수학공존학습장애 위험군아동의 수학문장제 문제해결력을 비교하였으며 수학문장제 문제해결력에 영향을 미치는 인지변인들을 측정하여 각 집단 간의 수행력 차이를 알아보았다. 그 결과, 수학학습장애 위험군아동과 읽기·수학공존학습장애 위험군아동은 수학문장제 문제해결력에서 일반아동들보다 낮은 수행력을 보였으며, 특히 공존학습장애위험군 아동들이 가장 낮은 성취수준을 보였다. 각 인지변인에 있어서도, 주의력을 제외한 모든 인지변인에서 공존학습장애 위험군아동이 가장 낮은 집단으로 분류되었다. 이러한 결과를 미루어, 공존학습장애 위험군 아동들에게 실제적으로 적용할 수 있는 진단도구 개발과 교육중재 프로그램의 개발의 필요성을 제시하였다.
수학문장제 문제해결력 문제는 읽기능력, 수리적 계산능력과 문제해결력을 동시에 요구한다. 수학문장제 문제해결력 검사의 경우 읽기 혹은 수학 단일 영역의 능력만을 측정하지 않고 두 영역과 더불어 이에 영향을 미치는 인지변인들에 대한 측정이 종합적으로 이루어지게 된다.본 연구에서는 수학문장제 문제해결력 문장제 문제의 식과 답, 총점을 측정하여 일반아동과 수학학습장애 위험군아동, 읽기·수학공존학습장애 위험군아동의 수학문장제 문제해결력을 비교하였으며 수학문장제 문제해결력에 영향을 미치는 인지변인들을 측정하여 각 집단 간의 수행력 차이를 알아보았다. 그 결과, 수학학습장애 위험군아동과 읽기·수학공존학습장애 위험군아동은 수학문장제 문제해결력에서 일반아동들보다 낮은 수행력을 보였으며, 특히 공존학습장애위험군 아동들이 가장 낮은 성취수준을 보였다. 각 인지변인에 있어서도, 주의력을 제외한 모든 인지변인에서 공존학습장애 위험군아동이 가장 낮은 집단으로 분류되었다. 이러한 결과를 미루어, 공존학습장애 위험군 아동들에게 실제적으로 적용할 수 있는 진단도구 개발과 교육중재 프로그램의 개발의 필요성을 제시하였다.
The mathematical word problem needs reading skills, mathematical calculation abilities and problem solving skills at the same time. The mathematical word problem solving test measures not that only single reading or mathematical skills but that reading skills, mathematical abilities, and cognitive...
The mathematical word problem needs reading skills, mathematical calculation abilities and problem solving skills at the same time. The mathematical word problem solving test measures not that only single reading or mathematical skills but that reading skills, mathematical abilities, and cognitive variables that influence these skills in overall. Therefore, this study is to compare the performance of mathematical word problem solving of children at risk in mathematics disabilities(MD), comorbid in reading and mathematical disabilities (MDRD), and children without disabilities(N) by measuring the mathematical formula, answer and total score of mathematical word problem. Additionally, this study is also to investigate the differences between the performance of cognitive variables through measuring the cognitive variables that influence the mathematical word problem solving. As a result, the children at risk in MD only and MDRD showed lower performance in mathematical word problem solving than the children without disabilities(N) did, especially the children at risk in MDRD revealed the lowest performance. Regard with the cognitive variables, the children at risk in MDRD are also classified with the lowest performance group in all the cognitive variables except for attention. According to the result of this study, implication and recommendation were suggested that diagnostic instrument and education program are needed to develop to applying practically for the children at risk in MDRD.
The mathematical word problem needs reading skills, mathematical calculation abilities and problem solving skills at the same time. The mathematical word problem solving test measures not that only single reading or mathematical skills but that reading skills, mathematical abilities, and cognitive variables that influence these skills in overall. Therefore, this study is to compare the performance of mathematical word problem solving of children at risk in mathematics disabilities(MD), comorbid in reading and mathematical disabilities (MDRD), and children without disabilities(N) by measuring the mathematical formula, answer and total score of mathematical word problem. Additionally, this study is also to investigate the differences between the performance of cognitive variables through measuring the cognitive variables that influence the mathematical word problem solving. As a result, the children at risk in MD only and MDRD showed lower performance in mathematical word problem solving than the children without disabilities(N) did, especially the children at risk in MDRD revealed the lowest performance. Regard with the cognitive variables, the children at risk in MDRD are also classified with the lowest performance group in all the cognitive variables except for attention. According to the result of this study, implication and recommendation were suggested that diagnostic instrument and education program are needed to develop to applying practically for the children at risk in MDRD.
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