매체 의존도에 영향을 미치는 요인들에 대한 탐색적 연구 - 매체속성에 대한 수용자 인식과 매체 이용수준 An Exploratory Study on the Relationship between Perceived Media Attributes, Media Use Level, and Media Dependency
이 연구는 매체 의존 이론을 응용하여 매체 영향력을 매체에 대한 수용자들의 의존 정도로 개념화하고, ‘지각된 매체별 특성’을 구성하는 ‘매체 이미지’ 변인들 중 어떤 것들이 매체 의존도와 유의한 관계에 있는지 분석하였다. 구체적으로, 수용자 서베이 자료를 이용하여 (1) TV, 종이신문, 인터넷에 대하여 매체 의존도를 측정하고, (2) 매체 의존도의 선행 변인들로 매체 이용수준과 매체 이미지 변인들을 채택하여 어떤 이미지 변인들이 매체 의존도와 상관성을 지니는지 검증하고, (3) 구조방정식 모형을 사용하여 매체 이미지, 매체 이용수준 및 매체 의존도 간의 관계를 분석하였다. 그 결과, 10개 매체 이미지 변인들 중 시각적 소구력, 시의성, 내용 접근용이성, 신뢰성이 세 매체 모두에서 매체 의존도와 유의한 상관성을 보였다. 또한 매체 이미지 → 매체 의존도의 경로에서 매체 이용수준의 조절 기능과 매개 기능을 검토한 결과, 매체 이용수준의 부분적 매개 효과가 검출되었다. 분석결과를 토대로 다매체 환경에서 매체 간 영향력의 차이를 설명할 수 있는 가능성에 대하여 논의하였다.
이 연구는 매체 의존 이론을 응용하여 매체 영향력을 매체에 대한 수용자들의 의존 정도로 개념화하고, ‘지각된 매체별 특성’을 구성하는 ‘매체 이미지’ 변인들 중 어떤 것들이 매체 의존도와 유의한 관계에 있는지 분석하였다. 구체적으로, 수용자 서베이 자료를 이용하여 (1) TV, 종이신문, 인터넷에 대하여 매체 의존도를 측정하고, (2) 매체 의존도의 선행 변인들로 매체 이용수준과 매체 이미지 변인들을 채택하여 어떤 이미지 변인들이 매체 의존도와 상관성을 지니는지 검증하고, (3) 구조방정식 모형을 사용하여 매체 이미지, 매체 이용수준 및 매체 의존도 간의 관계를 분석하였다. 그 결과, 10개 매체 이미지 변인들 중 시각적 소구력, 시의성, 내용 접근용이성, 신뢰성이 세 매체 모두에서 매체 의존도와 유의한 상관성을 보였다. 또한 매체 이미지 → 매체 의존도의 경로에서 매체 이용수준의 조절 기능과 매개 기능을 검토한 결과, 매체 이용수준의 부분적 매개 효과가 검출되었다. 분석결과를 토대로 다매체 환경에서 매체 간 영향력의 차이를 설명할 수 있는 가능성에 대하여 논의하였다.
This study adopts a view of media dependency as a form of media influence and focuses on the question of how perceived media characteristics affect individual media dependency across different media types(TV, newspapers, and the Internet). applying a ‘mix of attributes’ approach, we define media i...
This study adopts a view of media dependency as a form of media influence and focuses on the question of how perceived media characteristics affect individual media dependency across different media types(TV, newspapers, and the Internet). applying a ‘mix of attributes’ approach, we define media image as a mix of perceived media attribute. Using a survey data, this study analyzed the relationships among perceived media attributes, media use level, and a list of media image variables. The results showed that, for all the three media types, such perceived attributes as visual appeals, timeliness, preferred content accessibility, and credibility were significantly correlated with media dependency. In addition, on the path of media image →media dependency, media use level was found as serving as a partial mediator. Theoretical implications of this research are discussed.
This study adopts a view of media dependency as a form of media influence and focuses on the question of how perceived media characteristics affect individual media dependency across different media types(TV, newspapers, and the Internet). applying a ‘mix of attributes’ approach, we define media image as a mix of perceived media attribute. Using a survey data, this study analyzed the relationships among perceived media attributes, media use level, and a list of media image variables. The results showed that, for all the three media types, such perceived attributes as visual appeals, timeliness, preferred content accessibility, and credibility were significantly correlated with media dependency. In addition, on the path of media image →media dependency, media use level was found as serving as a partial mediator. Theoretical implications of this research are discussed.
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