이 연구의 목적은 비서직 종사자들이 스마트 기기를 업무에 어떻게 활용하고 있는지 그리고 스마트 기기 이용이 비서 업무 전반에 어떠한 변화를 가져왔는지를 심층적으로 고찰함으로써 추후 실증적 연구와 비서 실무 교육 내용 개선을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 최근에 와서 급속히 확산된 스마트 기기의 업무에의 이용 현상에 대한 탐색적 연구를 위하여 질적연구를 실시하였다. 판단표본추출법을 통하여 다양한 비즈니스 분야에 종사하는 15명의 비서들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였으며 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 업종, 업무 특성, 상사의 유형 등에 따라 정도의 차이는 있었지만 비서직 종사자들은 스마트 기기를 업무에 적극적으로 이용하는 것으로 나타났다. 상사보좌, 커뮤니케이션, 정보관리 업무 영역에서 스마트 기기를 활발히 활용하고 있었다.
둘째, 일정관리, 문서작성, 상사와의 커뮤니케이션, E-mail 송·수신, 연락처 및 명함관리, 예약관련 업무, 출장관련 업무, 자료 및 정보 검색 등을 다양한 어플리케이션을 이용하여 업무를 처리하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 스마트 기기는 비서업무에 효율성 증대와 같은 다양하고도 긍정적인 영향을 끼치는 동시에 스트레스 증가와 같은 부정적 측면이 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 스마트 기기는 비서 업무에 광범위하게 활용되고 있으며 앞으로는 더욱 확산될 것이기 때문에 이 연구의 결과를 바탕으로 현직 비서 및 예비 비서들에게 변화하는 환경에 대비하는 교육이 제공되어야 하며 스마트 기기 관련 업무 스트레스를 줄이는 방안에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
이 연구의 목적은 비서직 종사자들이 스마트 기기를 업무에 어떻게 활용하고 있는지 그리고 스마트 기기 이용이 비서 업무 전반에 어떠한 변화를 가져왔는지를 심층적으로 고찰함으로써 추후 실증적 연구와 비서 실무 교육 내용 개선을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 최근에 와서 급속히 확산된 스마트 기기의 업무에의 이용 현상에 대한 탐색적 연구를 위하여 질적연구를 실시하였다. 판단표본추출법을 통하여 다양한 비즈니스 분야에 종사하는 15명의 비서들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였으며 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 업종, 업무 특성, 상사의 유형 등에 따라 정도의 차이는 있었지만 비서직 종사자들은 스마트 기기를 업무에 적극적으로 이용하는 것으로 나타났다. 상사보좌, 커뮤니케이션, 정보관리 업무 영역에서 스마트 기기를 활발히 활용하고 있었다.
둘째, 일정관리, 문서작성, 상사와의 커뮤니케이션, E-mail 송·수신, 연락처 및 명함관리, 예약관련 업무, 출장관련 업무, 자료 및 정보 검색 등을 다양한 어플리케이션을 이용하여 업무를 처리하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 스마트 기기는 비서업무에 효율성 증대와 같은 다양하고도 긍정적인 영향을 끼치는 동시에 스트레스 증가와 같은 부정적 측면이 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 스마트 기기는 비서 업무에 광범위하게 활용되고 있으며 앞으로는 더욱 확산될 것이기 때문에 이 연구의 결과를 바탕으로 현직 비서 및 예비 비서들에게 변화하는 환경에 대비하는 교육이 제공되어야 하며 스마트 기기 관련 업무 스트레스를 줄이는 방안에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to provide basic data to develop program for secretarial education by investigating how the smart devices are used in secretarial field, what kind of application programs are used, and how smart devices have changed the working environment. Through purposive sampling, ...
The purpose of this study is to provide basic data to develop program for secretarial education by investigating how the smart devices are used in secretarial field, what kind of application programs are used, and how smart devices have changed the working environment. Through purposive sampling, 15 secretaries with at least one year of working experience were selected to conduct in-depth interviews. The results of this study can be summarized as follows: First, even though there were differences among types and characteristics of business and supervisors, secretaries actively utilized smart devices. Smart devices were utilized in the area of assisting boss, communication, and information management. Second, various types of applications were used in various tasks. Such tasks include scheduling, documenting, communicating with supervisors, receiving and retrieving e-mails, managing personal networks, reserving business trips and searching information for the tasks. Third, the use of smart devices in the work had some positive and negative aspects. In conclusion, training for secretaries is required for effective use of smart devices and further study is needed to investigate to reduce work stress in rapidly changing work environment.
The purpose of this study is to provide basic data to develop program for secretarial education by investigating how the smart devices are used in secretarial field, what kind of application programs are used, and how smart devices have changed the working environment. Through purposive sampling, 15 secretaries with at least one year of working experience were selected to conduct in-depth interviews. The results of this study can be summarized as follows: First, even though there were differences among types and characteristics of business and supervisors, secretaries actively utilized smart devices. Smart devices were utilized in the area of assisting boss, communication, and information management. Second, various types of applications were used in various tasks. Such tasks include scheduling, documenting, communicating with supervisors, receiving and retrieving e-mails, managing personal networks, reserving business trips and searching information for the tasks. Third, the use of smart devices in the work had some positive and negative aspects. In conclusion, training for secretaries is required for effective use of smart devices and further study is needed to investigate to reduce work stress in rapidly changing work environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.